dwatyKNY: Ramadhan datang lagi

Wednesday, August 11, 2010

Ramadhan datang lagi



Alhamdulliah... syukur, RAMADHAN datang lagi dan saya masih berpeluang menyambutnya dengan izinmu Ya Allah.... ni kali kedua saya berpuasa di perantauan.... kali pertama mmg kekok, first, coz family x der utk sama2 sahur dan buka puasa.... yg ke-2, perbezaan waktu.... kat KL ni, buka puasa punya la lama nak tgu... kalau kat kampung, balik keja je... dah boleh buka pose, nasib baik ada mak... sampai umah je, makanan dah siap terhidang...hehehe

time sahur plak, kat kampung, kena bangun awal....sempat lagi tido sementara tggu solat subuh (jgn amalkan, tak baik) kalau kat KL... bangun sahur, masak, solat trus p keja.... itu yg time lunch jer... pegi surau, tido...tak cukup tidola katakan...hehe.. 

hari ini adalah hari pertama kita berpuasa.... semoga kita sume akan mendapat keberkatan dari Yang Maha Esa....saya sendiri mengharapkan... sepanjang bulan mulia ni, saya dijauhkan dari sifat2 cepat marah, kurang sabar, mengumpat dan yg sewaktu dgnnya....

one more.... kepada pembaca sekalian... kita pose setahun sekali... so mayby ada antara kita yg dah lupa niat pose dan  niat buka pose kan????????? kat bawah ni saya sertakan lafaz niat puasa... kalau yg dah lupa2 ingat tu... hafal la semula ye... saya ni pun pelupa gak... hehehe


LAFAZ NIAT PUASA
nawaitu souma godhin ‘an adaa i, fardhi syahri ramadhaana haadzihis
sanati lillahi ta’aalaa
LAFAZ NIAT PUASA UNTUK SEBULAN
sahaja aku berpuasa sebulan pada bulan Ramadan bagi tahun ini
kerana Allah Taala
DOA BERBUKA PUASA
allahumma laka somtu wa bika aamantu wa ‘alaa rizqika afthartu
birahmatika ya arhamarrohimin
SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN :)




0 suara hati:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

ShareThis