dwatyKNY: TERBAKAR lagi!!!!! + TV berdarah?????

Saturday, October 23, 2010

TERBAKAR lagi!!!!! + TV berdarah?????

Awal minggu ini, saya dikejutkan dengan berita RUMAH TERBAKAR lagi!!... bukan rumah saya tapi rumah kawan saya yang terletak bersebelahan dengan kampung saya yang hanya dipisahkan dengan sungai... bukan kali pertama kejadian ini berlaku... tetapi kebakaran yg memusnahkan lebih separuh rumah di kampung itu kali ini ternyata pahit buat kawan saya.. siapa yg tak sedih kalau rumah kat kampung terbakar tapi kita tak dapat nak berbuat apa2 coz kita jauh di perantauan.. mujurla family semua selamat.. 

Sebagai seorang kawan yg baru sahaja bertandang ke rumah tersebut RAYA lalu... saya hanya mampu mengatakan bahawa "PASTI ADA HIKMAH DI SEBALIKNYA" dan dengar cerita dari family saya sendiri yg menyaksikan tragedi itu.. semua penduduk akan dipindahkan ke kawasan penempatan lain... dalam erti kata lain kampung tersebut akan dibangunkan.. inila HIKMAHnya = semoga di tempat baru kejadian seperti ini tidak akan berulang lagi.. AMIN.

Lazimnya kata org, sekiranya sesuatu tempat itu sering terjadinya kejadian seperti ini... tempat itu di anggap "PANAS".. jadi ketua2 kampung kat luar sana tu rajin2la buat SOLAT HAJAT + KENDURI DOA SELAMAT @ amal ibadah lain tuk kesejahteraan kampung.

Sebentar tadi plak.. saya ada terbaca berita hari ini melalui HARIAN METRO .. TV BERDARAH.. apa maksudnya??? rupa2nya adik-beradik bergaduh berebut nak tgk siaran kegemaran masing2 sehingga menyebabkan pertengkaran yg membawa MAUT.. Innalillahiwainalillahirajiun... sampai macam tu sekali...

Adik beradik bergaduh tu NORMALla.. kalau tak pernah gaduh tu yg tak normal.. saya dulu pun macam tu juga.. adik beradik 3 org jer pun kalau bergaduh macam 10 org.. disebabkan saya seorg jer pompuan, saya la yg selalu kena buli oleh 2 org "malaun" tu... antara sebabnya pasal TV la... dulu2 tak macam skrg ni ada banyak siaran... ASTRO la katakan.. rumah jauh dari bandar.. siaran yg dapat pun TV1 dan TV2 jer.. tu pun bergaduh juga.. TV plak HITAM PUTIH guna BATERI keta.. pastu TV jenis RAK yg bleh tutup... sekali tetamu datang, confirm tak tahu kami ada tv selagi kami x buka "ALMARI kecil" tu.. hehe..


Bila bergaduh pasal tv.. sayala yg selalu mengalah.. membawa diri ke rumah jiran sebelah.. dalam banyak2 rumah jiran, saya akan pilih yg ada TV warna guna elektrik.. hehe.. tp yg lawaknya bila tengah syok2 tengok cite HINDUSTAN tetiba BLACKAUT.. sume jiran datang rumah kami coz TV kami kan tak guna elektrik.. hahaha.. rumah pun jadi riuh rendah cam hari raya... 

Tu zaman hitam putih, skrg ni duduk dekat bandar, ada ASTRO, 2 lagi, nak lagi bangga.. ada HBO n STAR MOVIE..  hehehe (macam dia sorg jer ada).. siaran TV dah banyak ni lagi la gaduh.. YG jadi mangsa REMOTE CONTROL.. main sembunyi2 plak remote tu.. ada sekali tu jumpa kat toilet.. dibawa sekali time nak menyahut SERUAN ALAM semata-mata tak nak org lain tukar siaran lain.. SIAPA TU??? biar la rahsia.. hehehe.. 

Si ABANG nak tgk SUKAN, SAYA nak tgk cite KOREA dan si ADIK plak nak tgk MOVIE..  saya pegang REMOTE, si adik duduk depan DEKODER.. si abang geram  coz tak dapat tgk BOLA.. dia pergi dekat suis utama MATIKAN lektrik pastu blahhhh.. yg kesian nya MAK BAPAK yg tgh syok tgk cite INDON kat ASTRO ARUNA pun jadi mangsa.. hah itu la ABG saya... perangai tak senonoh!!!

Sejak saya duduk jauh ni.. dah jarang jumpa so dah tak gaduh2 lagi.. bila balik kampung jer.. dorg dah bagi saya KUASA tuk pegang remote.. coz dorg tahu rumah sewa saya kat sini takder ASTRO.. kena jimat BEB.!!! (jimat ke kedukut!!)... 

KORANG adik-beradik tu, kalau nak gaduh pun, BALING2 BANTAL cukup la... jangan la sampai ugut-mengugut, ungkit-mengunkit... bila dah terjadi yg seumpama ini... menangis darah sekalipun takkan dapat kembalikan org yg kita sayang... dan yg pasti menjadi SEJARAH PAHIT dalam hidup kita...so jgn jadikan KEMUDAHAN itu alat KEHANCURAN..

0 suara hati:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

ShareThis