dwatyKNY: Kencing Lipas @ KETUMBIT????

Monday, November 1, 2010

Kencing Lipas @ KETUMBIT????

NOVEMBER IS COMING...

SEMALAM  baru balik dari JIMBA2@KL ... dan hasil yang saya bawa pulang ialah... 5 pasang baju baru yg dibeli kat TIMES SQUARE dan sakit mata@KETUMBIT yg datang dengan sendirinya..... itu pun sebenarnya tak tau pun KETUMBIT... bangun je pagi tadi... tetiba rasa pandangan tak 100%... bila paksa jer buka mata, baru terasa mata sebelah kanan sakit... tgk kat cermin, mata dah tak 'balance', kecik sebelah... tanya kat housemate, sume tengok sekilas pandang jer... bukannya takut TERGODA, tp takut TERJANGKIT... Pesanan DEPA,  pegi klinik check up... balik dari klinik, saya disahkan terkena KETUMBIT... dapatla 3 jenis ubat...


gambar hiasan seMATA-MATA

So, hari ini dalam sejarah, saya ambil MC... Inila MC  pertama saya tuk tahun ni... nak kata saya ni sihat memanjang... tak juga... sebelum ni pun ada juga sakit biasa a.k.a DEMAM,SELESEMA,BATUK... tp tak p klinik pun... coz saya tak SAYA TAK SUKA BAU KLINIK!!!!... beli ubat kat FARMASI jer... Dan lagi satu kenapa saya tak suka ambil MC... coz org kata MC = MATI CEPAT.... hehehe... gurau je ler... 

dan RESPOND yang saya terima dari member ofis pulak.....

sape suruh merayap???? hish3
sape kencing???? tu la main gi jauh2....
hang intai sape berak nie???????
(ada ke patut?? ingat saya ni kaki skodeng ker??)

Berbalik kpd ISU sakit mata... sakit mata jenis kecik sebelah atau mata bengkak ni terbahagi kepada dua.. ada yang sakit, ada yang tak sakit..  kalau yang tak sakit, biasanya dipanggil.. 'TERKENA KENCING LIPAS'... ni bahasa org kampung... tempoh bengkak sekejap jer.. tak perlu letak apa2 coz akan baik dengan sendirinya...

kalau yang sakit ni la yang dipanggil KETUMBIT... banyak faktor menyebabkan ketumbit antaranya ialah: 

1.  tekanan
2.  perubahan hormon
3.  penggunaan alat solek dalam jangka masa yang lama@ jangkitan  bakteria
4.  diebetis
5.  kandungan lemak yg tinggi dalam badan
6.  kekurangan vitamin

KESIMPULANnya, punca saya dapat ketumbit ni disebabkan oleh faktor yg ke3 kot...pakai cellak lama sangat.. PADAN MUKA!!!! ok la guys masa untuk letak ubat dan PERUTKU MENYANYI pulak..... hehehe

si pesakit,

2 comments:

  1. terkena kencing lipas?xpenah dgr lg tu..he2

    ReplyDelete
  2. huahuahua... tu bahasa org kat kampung... pelik tp benar.... kalau ada kenal org sabh cuba tanya... dia tau ke tak... hehe

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis