dwatyKNY: salam aidil adha

Wednesday, November 17, 2010

salam aidil adha

Assalamualaikum...w.b.t 
Sejahtera Keatasmu..

"anak-anak semua... ingat lagi tak lagu ni... 25 RASUL... "

Ni la lagu yang akan ku kenang dan akan ku ingat selamanya...even kalau dah ada anak dan anak saudara pun saya akan dedahkan dorg dengan lagu ni... kalau tak silap, lagu ni time saya masih sekolah lagi... tapi lupala, sekolah rendah @ sekolah menengah... yang pasti time UZTAZAH minta kami hafal nama2 rasul... saya akan nanyi lagu ni... sebab kalau sebut satu persatu memang tak ingat... korg pun mesti sama juga kan???? 

Bila tiba hari raya AIDIL ADHA... kita mesti akan ingat KISAH NABI IBRAHIM menyembelih anaknya NABI ISMAIL... kisah dimana Baginda bermimpi bahawa ALLAH  s.w.t telah memerintahkannya untuk menyembelih putranya ISMAIL yang berusia 13 tahun ketika itu... sebagai manusia biasa, terlalu berat untuknya mengorbankan PUTERAnya... apatah lagi diusia 60 tahun barula Baginda dikurniakan anak lelaki...

Nabi Ibrahim menyampaikan kepada PUTERAnya mengenai mimpinya itu...
"Wahai anak kesayanganku! sesungguhnya aku melihat dalam mimpiku, bahawa aku (diperintahkan) untuk menyembelihmu, maka fikirla apa pendapatmu..."

Sebagai seorang putera yang taat kepada ALLAH TAALA... maka Nabi Ismail memberikan jawapan yang tidak bergoncang...
"Wahai ayahku, jalankan lah apa yang diperintahkan kepadaMu, INSYAALLAH, ayah akan mendapati( menyaksikan sendiri) daku dari orang-orang yang sabar"

Dalam saat mengharukan itu di liputi semangat iman... Nabi Ismail meminta supaya ayahnya melaksanakan perintah ILAHI itu... Nabi Ibrahim mencium kening Puteranya itu... diletakkan diatas pangkuannya... kemudian pisau yang tajam itu mulaila menyembelih di atas leher anak yang tabah itu...

Pada saat mengharukan itu, ALLAH TAALA menunjukkan kekuasaanNya.. melakukan apa yang dikehendakiNya... PUTERA yang disembelih itu bukanlah nabi Ismail sebaliknya seekor kibasy (kambing biri2) yang mincul tiba2 menggantikan leher Nabi Ismail... Dengan demikian selamatla Nabi Ismail dari ragutan maut...

So korg... ada apa2 pengorbanan tak sempena hari raya QURBAN ni????  saya tak mampu lagi nak tumbangkan seekor KAMBING @ LEMBU... AYAM bolehla!.. Insyaallah... Kalau ada rezeki nak juga buat, tapi kat kampungla... baru best!!! sebut pasal KAMPUNG... itula PENGORBANAN saya tahun ni... berkorban tak balik kampung!!!! huhuhu....


kepada BLOGGERS, VISITORS, FRIENDS dan sume2lah...


 SOB... SOB...SOB...SOB...!!!!

dari jauh ku pohon maaf...

3 comments:

  1. salam aidiladha dwaty...kalo x mampu buat sekor korban, share2 ler dgn org lain..

    ReplyDelete
  2. Eid Mubarak
    saya rasa saya tak perlu lah cari buku cerita 25 rasul lagi.terima kasih ingatkan saya yg alpa.saya lupa makna pengorbanan sebenar.

    lagu raihan tu lagu feveret saya waktu darjah 2 :D

    ReplyDelete
  3. afza... insyaallah
    TK... sama2.. itu la makna kita berblog saling memaklumkan antara satu dan lain...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis