dwatyKNY: Blog Akasia : cinta BAS AWAM

Tuesday, December 14, 2010

Blog Akasia : cinta BAS AWAM

KRANG.. KRING.. KRONG..... bunyi senduk berlaga dengan kuali.... bunyi yang cukup sebati di telingaku merangkap alarm yang akan  mengejutkan aku setiap pagi... nak dengar bunyi ayam berkokok... haram, dah namanya kampung berstatus bandar, kalau the real kampung lain ceritala... siap bersahut2tan lagi... ayam kat bandar ni dah macam tuannya suka tidur2 ayam... 

             Huarghhhhhh.... awalnya mak aku bangun masak... dalam keadaan mamai, aku meraba katil mencari handphone yang menjadi teman tidurku setiap malam... seperti orang yang terkena kejutan elektrik... aku terus terduduk.... Alamak dah pukul 7.15 pagi!!!... confirm lewat lagi... sambil mengaru kepala, aku cuba mengingati apa yang aku lakukan semalam sampai terlajak tidur... eh!! yang aku dok imbas kembali hal semalam tu apsal??... lagi lewat la jawabnya... tu la padan muka... dah berapa kali mak pesan, lepas solat subuh jangan tidur balik!!!! ini la padahnya tak dengar cakap orang tu.

HAHHH!!!!aku dah ingat!!! aku tengok cite 'jangan tido lagi' kat tv3 la semalam... nyesal tengok... kan dah lambat!!!

              Aku bergegas ke bilik air... apalagi mandi kerbau la jawabnya... nasib baik malaun 2 orang tu masih membuta... tak pasal2 kena berebut bilik air.... tiba2, perutku memulas.... adoi!!! time ni plak 'dia' nak kuar... semalam tak nak... aku kena lepaskan 'dia' !!! kang kalau terkentut 'dia' ikut pulak... selesai mandi dan melepaskan hajat... dengan bertuala paras lutut, aku mendekati mak yang sedang mencuci kuali di singki.... 

mak: ingatkan ko cuti!!! dari tadi mak panggil tak menjawab..
aku : cuti dibekukanla...
mak: tido mati la tu sampai tak sedar langsung...
aku: ermm... mak masak apa tadi??? lapar pulak...
mak: lapar??? ko tak puasa ker??? kan dah sahur pagi tadi!!
aku : gulp... hehehe... 

             Sambil tersengih aku berlalu meninggalkan mak..... Iya la!! macamana boleh lupa ni... sekarang kan bulan puasa... habis tu tadi mak aku masak apa??? ke dia yang tak puasa ni??? lantakla...

            Menyedari yang aku semakin lewat.... aku bergegas ke bilik dan melangkah ke almari pakaian untuk mencari baju kurung... kebiasaannya, aku akan mengosok baju yang akan ku pakai keesokkan harinya pada waktu malam... tak la aku kelam kabut pagi2... kalau datang rajin, aku akan terus mengosok untuk seminggu.... tapi mana baju yang aku dah gosok semalam??? yang dah iron kan biasanya aku gantung di sebelah kiri.... tak boleh jadi ni.... untuk kepastian... aku keluarkan  sepasang baju kurung yang tergantung di bahagian kiri sekali... awat kusut???... ler, aku tak iron baju rupanya semlam.???.. apalah nasib aku pagi ni.... so, macam biasa... jika terjadi kes emergency seperti ini.... baju kurung yang tak perlu iron menjadi sasaranku... hehehe... walaupun baju tu aku dah pakai minggu lalu... ada aku kesah...

               Tolak, tambah, campur, bahagi, kuasa 2.... adalah dalam 20 minit aku ambil masa untuk bersiap... 

aku: mak!!! pegi dulu!!!
mak: baik2 jalan... sungkai nanti balik tak???
aku: macam biasa....... tak!!!!....

               Perjalanan dari rumah ke bus stop mengambil masa 10 minit... itu adalah tempoh bagi mereka yang berkaki pendek seperti aku... bagi mereka yang tinggi dan punya langkah besar... 5 minit sudah memadai... aku mempecepatkan langkah... tapi, kain baju kurung yang ku pakai ini menyukarkan pergerakanku... ku pandang kiri dan kanan... takde org... yes!!! aku angkat kain paras betis dan terus melangkah..... senang sikit nak jalan...


               Setibanya di bus stop... suasana kurasakan sepi... mana semua org?... tak keja ker? taula tengah pose... ke aku yang awal sangat ni?... eh, mana pulak bas ni... takkan mogok lapar kot!!!! cepat la bas... aku dah lambat ni... hah!! tu pun bas, panjang umur ko bas....  bas air-corn berwarna biru,  berhenti betul2 dihadapanku... seorang budak lelaki dalam lingkungan 18 tahun merangkap konduktor turun dari bas dan mempersilakan aku naik.... tanpa berlengah2 lagi aku pun terus menaiki anak tangga bas... 

                Ketika aku ingin mencari tempat duduk kosong untuk melabuhkan punggung... langkah ku terhenti.... 

 bersambung......
written by...

2 comments:

  1. si DIA mmg perlu dlepaskan klu xbhaya 2..haha...jap SUNGKAI 2 bukan nma tmpat ke???

    ReplyDelete
  2. cite tu tak habis lagi la...sungkai tu maksudnya buka puasa.... cuba tya kat member sabah... hehehe

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis