dwatyKNY: TAMAK kah AKU ????

Monday, December 20, 2010

TAMAK kah AKU ????

Salam  n monday blues to all bloggers

Kurangkan manis dalam minuman...
Mulakan hari ini dengan senyuman...
para penjawat awam...
comfirm pagi2 dah tersenyum lebar kan...
almaklumla, gaji dah masuk...
tapi janganla asyik senyum memanjang...
nanti di kata sewel pulak... hehehe

Saya pun akan cuba memaniskan muka hari ini...
walaupun kakiku masih sakit...
bukan disebabkan terjatuh, terseliuh @ terpeleok...
jauh sekali di dera...
tapi, disebabkan berdiri agak lama last weekend...
sabtu dah 10 jam...
semalam dah 7 jam...
so adalah dalam 17 jam... 
sebelum ni 12 jam jer...
tak sangka minggu lalu pecah rekod...

Kenapa aku berdiri????
dah tak cukup kerusi ker nak duduk???
sakit bontot???
oh tidak!!!!
saya berdiri coz... 
dah kerja saya kena berdiri apabila serve costomers..
kerja apa???
hah!!! kerja PART TIME la....

Kerja yang saya lakukan pada hujung minggu...
dan terpulangla kepada saya nak keja ker tak...
kalau datang rajin dan bosan tahap gaban...
serta pokai yang melampau...
saya pegi la keja.... hehehe

Kenapa kerja part time???
gaji tak cukup ker???
actually tak juga...
kalau tak keja pun tak per...
tapi disebabkan dah terjebak dan dah biasa buat sebelum ni...
so tak kesahla...
lagipun bukannya kena paksa pun kerja tiap2 minggu...

Macammana boleh terjebak???
ni member punya pasal la...
minta saya teman dia pegi interview...
tak sangka dengan saya2 sekali ter'interview'
dah alang2 diterima... so cuba jer la...
gaji pun not bad... gaji hari...
tanggung makan, minum dan transport...
kerja start tengahari sampai petang...
last weekend jer sampai malam...
coz tak cukup kakitangan...
ada yang dah balik kampung nak sambut Christmas...
tu yang sakit kaki tu...

Dah setahun lebih saya buat buat kerja part time ni...
tapi boleh hitung la berapa kali kerja...
sebulan rasanya 2@3 kali jer kerja... hehehe
nasib baik part time, so takde isu 'malas kerja'...
manager yang in-charge pun tahu saya ada kerja full time... 

Ada 2 kerja...
kira tamak kah ???
terpulangla pada tanggapan masing2
bagi saya, tak salah buat 2 @ 3 kerja dalam 1 masa...
tp kenala mengikut kemampuan...
orang kata... lagi banyak kerja yang kita pernah buat...
lagi banyak la pengalaman yang akan kita perolehi...
tapi jangan la asyik tukar2 kerja... tak sampai setahun dah tukar...
nanti susah nak dapat kerja lain... 

Mengikut pengalaman saya, 
mereka yang suka tukar kerja ni...
ada problem... rekod buruk...
walaupun hakikatnya, kita beralih kerja atas sebab2 peribadi...
ataupun, kita tak serasi dengan kerja tu...
majikan tetap akan menganggap yang kita punya masalah disiplin...
sebab tu asyik bertukar kerja...

So, kepada adik2 blogger...
yang belum berkerja @ tengah mencari kerja...
jangan memilih kerja... bila dah dapat...
kalau boleh, bertahanla selagi mampu... 
sehinggala korg jumpa kerja yang lebih baik...

Pesanan saya, 
kita dapat kerja dengan cara baik iaitu melalui interview...
jadi, bila nak resign, resign la juga dengan cara yang baik...
maklumkan kepada majikan...
dan jangan 'blah' macam tu saja... 
sebab, saya pernah terbaca satu hadis...
apabila seseorang itu lari dari majikan...
dia tidak akan pernah rasa 'cukup'...
walaupun mendapat gaji yang lumayan ditempat baru...

Ini pernah terjadi pada saya sendiri...
saya berkerja sebagai cashier selama 3 tahun selepas habis study...
disebabkan saya mendapat tawaran kerja yang lebih baik...
saya inform la dengan bos nak resign...
tp, dia tak izin..
pastu banyak pulak syaratnya...
kena cari pegantila... takde penganti kena tunggu beberapa bulan lagi...
gila!!! kang keja baru tu dapat kat org lain pulak..
apalagi... saya pun dapat jer gaji hujung bulan... blahla..

Kerja kat tempat baru pulak, adala dalam 2 tahun,
tp... entah kenapa, gaji yang saya terima tak pernah cukup...
mengalir keluar jer...
kekadang tu saya sendiri tak tahu saya buat apa dengan duit gaji tu..
sampaila saya dapat kerja saya sekarang ni...
time nak resign tu... saya bagi surat by hand...
walaupun bos saya berat hati nak lepaskan...
tp, dia terima dan relakan...
sekarang ni... kira okla 
cukup semuanya...
ada part time job lagi... hehehe

rasa cam nak tambah lagi 1 kerja...

5 comments:

  1. nasihat yg bagus.. :) coz eqa pn tgh mencari kerja skg ni..

    ReplyDelete
  2. waaa bagusnyer boleh buat 2 keje dalam satu mase..kalau akak baru satu keje nih dah seret dagu dah time balikkk hahahaha

    ReplyDelete
  3. equrlz... dalam cari kerja tu, jgn lupa doa...
    mappiau.. tak boleh o.t... tu yang buat part time... hehehe

    ReplyDelete
  4. hehe..bagosnya kak dwaty...rajen... bg sy x tamak.. bekerjalah selagi termampu...

    rasa nak keja la plak..haha

    ReplyDelete
  5. azana... kerja jgan tak kerja... tp ikut kemampuan tau...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis