dwatyKNY: Blog Akasia : cinta BAS AWAM part 3

Friday, January 7, 2011

Blog Akasia : cinta BAS AWAM part 3

kesinambungan Blog Akasia....


  dan...... 

                   Alhamdulillah, bas akhirnya membelok ke kiri, dalam aku dok senyum2 sambil mengucapkan syukur yang tak terhingga, aku terasa seperti bahuku di cuit... terus hilang senyumanku diganti dengan perasaan takut... apa main sentuh2 pulak ni... dan... aku buat derk jer... tapi dia cuit lagi.... dengan muka ganas yang di buat2, aku toleh ke kiri lalu mendongak...


                 "Tambang dik", kata mamat tu sambil tersenyum dan menghulurkan tangan.... alamak dia minta tambang la... aku tersengih lalu mencapai wallet didalam beg... aku keluarkan duit seringgit dan ku hulurkan kepadanya... handsome pulak mamat ni... dengan berseluar jeans koyak di lutut, dan memakai baju kemeja lenggan pendek.... dia kelihatan kemas di pandanganku...  duit yang ku hulur di ambilnya lalu dia pun menuju ke tempat budak konduktor yang sorg lagi... tp apsal pulak mamat ni yang ambil tambang, kan budak tu yang konduktor.... ke bas ni package 2 org kanduktor.... ini bermakna, tanggapan aku tadi tu salah la yang mamat ni berdiri coz tak nak bayar tambang... apalah punya bas... konduktor 2, tapi penumpang sorg.... hehehe 

mamat : ermm... tak de duit kecik la dik...

             Suaranya sayup2 kedengaran di pendengaran ku.... kurang jelas sebab pakcik driver ni tak habis lagi dengar lagu... 

aku : takpe la... saya halalkan...

             untuk pengetahuan korg... Tambang bas dari kampung ku ke bandar = 80sen... tadi aku bagi seringgit... so, ada lagi balance 20 sen... ala 20 sen je pun... kira aku sedekahkan la dibulan yang mulia ni....

mamat: eh mana boleh... itu kan baki duit tambang adik.... 
aku : tak per... saya tak kisah 
mamat: apa???? 
             
             Eeee..... mamat ni, dah tahu tak dengar, suruh la pakcik tu kurangkan sound.... geram pulak  aku kena ulang 2 kali...

mamat: awak keja kat mana??? nanti saya pegi sana bagi balance tu...

            Jantungku berdegup kencang... bukan sebab terharu kerana dia sanggup untuk ke tempat kejaku semata2 nak pulangkan baki tambang, tapi sebab dia dah duduk sebelah aku... dalam banyak2 tempat duduk.... sebelah aku juga yang dia pilih... rapat pulak tu... dan aku apalagi... mengesot ke tepila... rapat dengan tinggkap... one more... dia dah tukar kata ganti diri untuk aku dari adik ke awak... ulat bulu dah naik daun...

aku : ermm saya keja kat kedai kain sebelah CENTRE POINT tu....
mamat : oh yang tu... nama awak sapa???

            Adat org lelaki mengayat, mula2 tanya nama, lepas ni mesti minta no phone... apsal dia tak buat macam NABIL RAJA LAWAK tu... 'agak2 bila kita boleh couple'... comfirm aku bagi pelempang sebijik.... ingat muka handsome  aku percaya ka??? tapi kan..... dia nampak baik jerla... suara garau penuh kelunakkan... tak salah kan kalau bagitau... bas pun dah masuk area bandar ni... bererti, dah nak sampai pun... kang kempunan pulak dia... tak tidur malam satu hal lagi....

aku : waty...
mamat : apa???

           Kan dah kena ulang 2 kali... kalau sampai kena ulang 3 kali, pakcik driver tu yang jadi mangsa aku, dah nak sampai pun masih lagi dengar lagu si Ratu Gerudi tu dengan volume level 5... bulan puasa ni dengar la lagu nasyid ker, lagu raya ker... aku ok jer...

aku : waty...
mamat: apa???  siti????
aku : ermm... siti

            Aku iyakan je la.. malas nak ulang benda yang sama... bas kemudiannya berhenti di trafik light.... lampu isyarat merah.... dari situ kedai iaitu tempat kejaku sudah kelihatan dan aku pun sudah bersedia untuk menekan loceng selepas sahaja lampu isyarat bertukar ke hijau.... 

mamat : nama saya husin

eh... aku tak tanya pun!!!!... kataku dalam hati... tak sampai hati nak suarakan... kang kecik hati pulak dia... tp, yang sebenarnya, memang tak nak cakap pun... hehehe

mamat : nak turun dah???
aku : tak kan nak duduk trus dalam bas ni pulak???
mamat : eh.. takde la....
           
         Mamat tu tersengih2.. dari riak wajahnya aku dapat rasa yang dia  tak nak bagi aku turun.... ni mesti menyesal  tak borak dgn aku dari awal2 dia naik bas ni tadi... dah separuh jalan baru dia ajak berbual... kalau  dari awal, mesti banyak info pasal aku dia boleh korek... untung nasib boleh dapat no handphone  aku sekali.... hehe...

           Aku mengeluarkan handphone.... saja.... aku tatap skrin hanphone... dah 8.30.... ini bererti, setengah jam aku lewat... aku menekan loceng sebaik saja bas mula bergerak melepasi lampu isyarat... dan bas kemudiannya berhenti di bustop berhadapan dengan tempat kerjaku yang terletak di seberang jalan... aku berdiri sambil menghalakan pandanganku kepadanya yang masih duduk... minta laluan... dengan lagak gentlement, mamat tu pun bangun dan turun dari bas... aku mengekorinya dari belakang... 

mamat : hati2 seberang jalan...

            Bas kemudiannya bergerak sebaik saja dia naik semula... dan aku yang masih terpacak disitu melihat dia berdiri di tangga bas, dengan pintu yang masih terbuka sambil bersandar menghadap aku yang semakin jauh ditinggalkan.... 

bersambung........
written by

0 suara hati:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

ShareThis