dwatyKNY: kenangan DARJAH 1...

Monday, January 3, 2011

kenangan DARJAH 1...

"selamat pagi cikgu....."
Rindunya nak sebut perkataan ni ramai2 sambil berdiri...

OK... cikgu2 sume dah bersedia mula kan kelas hari ini???
rotan kena simpan dulu ya cikgu....
jangan bagi rotan tu keluar awal2... 
nanti mak bapak tak nak bayar YURAN sekolah... hehehe

hari ini... sekolah kembali busy dengan kehadiran budak2 sekolah yang kembali untuk menuntut ilmu... dan hari juga ini sekolah kelihatan sesak kerana ibubapa turut hadir menghantar anak2 di hari pertama ke sekolah....

murid yang akan menduduki SPM tahun ini telah pun merasa debarannya...
yang menduduki PMR... gembira berjumpa dengan rakan sekelas...
tapi yang saya nak cerita hari ini....
murid darjah satu yang akan memulakan kelas pertama hari ini....


semalam saya sempat menonton gelagat budak darjah satu di dalam kelas yang disiarkan di kaca tv semasa pendaftaran prasekolah... macam2 karenah... ada yang menangis... ada yang terlebih excited.. ada yang malu2... yang dah tunjuk belang pun ada... bila ditanya nak jadi apa besar nanti??? macam biasala budak2... nak jadi doktor dan polis...  samala macam kita dulu2... tapi yang saya suka ada sorg budak tu nak jadi USTAZ a.k.a IMAM... semoga tercapai impian tu ya dik... 

teringat plak zaman sekolah rendah dulu... 
dulu2 takdenya prasekolah ni... buka jer sekolah... itu la hari pertama kita jejak kaki ke sekolah dan hari pertama kita jumpa cikgu serta kawan2... so, huru hara juga la cikgu nak melayan karenah anak2 muridnya masa tu... "nak balik!!! nak balik!!!"... mak!!!....... HAH!!! bila dah tak terkawal barula sibuk cari mak budak itu... siap suruh mak join sekali masuk dalam kelas duduk sebelah anak...

tapi saya tak macam tu (cewah)... hari pertama masa darjah satu... mak hantar pergi sekolah... saya masuk dalam kelas terus duduk diam2... jeling kat luar... nampak mak intai dari tingkap... setengah jam selepas tu... jeling balik kat luar... nampak mak orang lain plak intai kat tingkap... dalam hati "mak pergi mana???"... tapi macam biasala saya diam jer.... sampaila habis kelas... rupa2nya mak sempat balik rumah...

masa tadika lagi best... mak hantar pergi tadika jalan kaki.... sampai jer tadika, dia pun blah sebab kena ambil adik yang masih kecik lagi kat rumah jiran... habis jer kelas... saya pun tunggula mak kat luar tapi takde... lama juga saya tunggu... geram punya pasal saya jalan kaki balik... bayangkan budak umur 5 tahun jalan kaki balik rumah... jauh plak tu... sampai kat rumah mak punya la terkejut beruk... "sapa hantar balik???".... dengan selambanya saya menjawab... "jalan kakila"... pastu terus pegi dapur cari makanan.... rupa2nya mak salah time table... dia ingatkan tadika ni macam sekolah...  habis waktu sekolahnya sama...

2 comments:

  1. dan hari ni jugak kebanyakkan opis masih kosong lagi kerana ramai makpak budak antar anak g sekolah huhuhu

    ReplyDelete
  2. tau tak per.... bukan saja cuti coz hantar anak darjah 1... hantar anak darjah 6 pun cuti juga... hehehe

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis