dwatyKNY: Blog Akasia : cinta BAS AWAM part 4

Wednesday, February 9, 2011

Blog Akasia : cinta BAS AWAM part 4

kesinambungan Blog Akasia....


                Atas nasihat En.mamat, aku pun mula menyeberangi jalan dengan berhati2... bukan tak nak naik jejantas... masalahnya jejantas yang takde... kakiku ku arahkan ke bahagian belakang kedai dan dari situ perlahan2 aku menyusup masuk dari pintu belakang menuju ke mesin punch card.... 

guard : adik, manyak lambat!!!!
aku : jammed la....

               Mak aiiii!!!!... ramainya Makhuk Tuhan... awal2 pagi macam ni pun dah busy giler2... tak menang tanganla jawabnya... ni kalau bos nampak ni... comfirm senyum sampai telinga...  rezeki masyuk la katakan... silap2 haribulan, buka puasa dengan kepsi ni... kalau silap hari bulanla.. masalahnya... haribulan tak pernah silap... daripada kempunan, baik  kami beli sendiri... bos aku nak belanja??? huh... Haji bakhil pun tak kudukut macam diala.... 

         Begitula keadaannya, dihari2 terakhir bulan ramadhan... org ramai berpusu2 tuk membeli baju raya yang dah siap dijahit a.k.a readymade... kalau beli kain... confirm tukang jahit tak terima.... melainkanla kalau ada tukang jahit versi 'SABA'.... ala... cite yang dilakonkan oleh Abby Abadi dengan ex-husband dia si Norman Hakim tu... lambat macammana pun customers hantar kain... baginya... semua 'takde masalah'.... lawak giler cite tu...

               Dari jauh aku lihat Ayang sibuk di kaunter cashier... "panjangnya barisan"... kaunter sebelah, masih lagi tutup... yelah!!! dah aku tak masuk lagi... tutupla kaunter tu... dalam kedai ni, aku dengan Ayang jer cashier... hehehe

Ayang : wei, ingat kan ko tak datang...
aku : memang tak nak datang pun, tp sebab aku sayang ko, tu yang aku datang juga... hehe
Ayang: banyakla ko punya sayang...
          
             Tapi aku memang sayang dia apa!!!... dan juga 2 org lagi member aku... batang hidung budak berdua tu tak nampak pulak... sibuk potong kain la tu... aku mulakan rutin kerja ku seperti biasa iaitu 'mengutip hasil'... sebagai cashier, aku kena cepatkena tahan maki, dan kena bijak kelenton ... hehehe....

  

           Dah azan???? dah sungkaila!!! sekejapnya masa berlalu... nasib baikla dah tak ramai org... dari tadi asyik berdiri jer... lengguh kaki...  kalau ada juga yang datang membeli time buka pose ni... mmg nak kena... kalau iya pun tak puasa, hormatla kami yang puasa ni... 

          Jam sudah menunjukkan angka 9.30 mlm... tapi costomer semakin bertambah, dari pemerhatianku, rata2 mereka semua baru saja pulang dari kerja dan baru selesai berbuka puasa... so, dah alang2 lalu depan kedai, singgah la dulu, yang pompuan sibuk dengan tudung... manakala lelaki sibuk dengan songkok... 

           "songkok 10 ringgit bang" kataku sambil memasukkan songkok ke dalam plastik bag tanpa memandang costomer yang membelinya... costomer lelaki itu pun menghulurkan RM 10.20... Aku mengambilnya tanpa was2... tapi, belum sempat aku memasukkannya ke dalam cash register mechine, aku berasa pelik dan otak ku seolah2 jammed sekejap... aku salah sebut ke dia yang salah dengar???

           "10 ringgit sahaja bang" aku kuatkan sedikit sound dan memandang kearahnya... "20 sen baki duit awak pagi tadi" katanya sambil tersenyum... mataku tak berkelip, mulutku pulak ternganga... memang buruk!!! bukan apa... terkejut sebab mamat konduktor tu kini berada di hadapanku.....

aku: oh... ok!!!
mamat: terima kasih...
aku: sama2....

            Dia kemudiannya berlalu dan keluar dari kedai... aku terpaku... dia blah macam tu jer??? tak nak tanya aku puasa ker tak, dah buka puasa ke belum???... hampeh punya mamat!!! tumpuanku lantas hilang ekoran dari kejadian yang berlaku tidak sampai 5 minit  sebentar tadi... ok fokus... kang silap kira... tak ke haru jawabnya...

keesokan harinya.........

           Disebababkan aku dah tak bangun lewat... so, aku sampai di tempat kerja pun lebih awal dari biasa... actually semalam pun tak tidur lena sebenarnya... asyik teringat kat org tu jer... wah!!! angau sudah!!! hehe... aku melakukan rutin kejaku iaitu menerima bayaran seperti biasa... kesibukan dan kepenatan sudah semestinya... close kaunter hanya dibuat selepas buka puasa dan tepat pukul 10 mlm... aku akan pulang... 

          On the way nak ke terminal bas... kelihatan 2 orang makluk yang datang dari arah bertentangan... kedua2nya sama tinggi... yang sebelah kiri tu macam kenal jer?? tapi dimana ya?? wajahnya kurang jelas sebab aku ni jenis rabun yang tak mengaku rabun... semakin lama semakin hampir dan akhirnya dia berhenti lalu menyapaku... ku tenung wajahnya dalam2...

aku: eh awak!! ingat kan sapa tadi??
mamat : aik!!! baru semalam kita berkenalan...

            Berkenalan??? aku tak tau apa2 pun pasal dia... even nama dia pun aku dah lupa... yang aku tau dia konduktor bas walaupun nampak macam bukan konduktor... tu kira berkenalan ker??? aku berpaling ke sisinya... aku lihat sorg lelaki yang bersamanya tadi menjeling2... lagak org nak cepat jer...

aku: oklah... nak balik dah ni.... 
mamat: errmmm... ok!!! saya nak pegi tgk bola ni...hati2 tau 
aku: ok.. bye.. 
mamat: bye

           Adoi!!! lemah semangat aku dengar suaranya... kalau tak mengingatkan hari sudah lewat malam... aku dah ikut dia tengok bola... walaupun aku tak minat bola sebenarnya... takpela, dia tengok bola, aku tengok dia!!! hehehe... gatal...

bersambung........
written by

0 suara hati:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

ShareThis