dwatyKNY: tak puasla JELAJAH @JOHOR BAHRU

Tuesday, March 15, 2011

tak puasla JELAJAH @JOHOR BAHRU

Tadi melawatla kat blog mamairfan jap... MAK AIII... syok sakan aku nengok anak beranak ni pegi cuti2 malaysia... yelah dah lama tak jumpa ngan papairfan kan... kalau tak silap dalam 6 bulan... tengok entri cuti2 malaysia dorg macam nak balas dendam... nak cuti gak sampai 6 bulan.... 

Dalam dok baca n3 MAPPIAU ni... baru teringat... awal tahun lalu aku ada pegi JB.... tp sampai sekarang aku tak share lagi.... hehehe... nila masanya aku nak ceceti kat korg... first time pegi tu!!!... so, org JB...  kalau terbaca n3 aku ni... ada tersilap ker... tersasul ker... tolongla betulkan ek...

sebenarnya tak plan pun nak pegi JOHOR... ceritanya bermula dari office... my boss yang plan nak buat FAMILY DAY dengan semua staff dia... dalam banyak2 tempat di request... my boss nak buat kat DANGA BAY... dinner kat atas kapal... dengar jer atas kapal... sape yang tak nak pegi... aku pun nak!!!! pegi sana jumaat petang... balik plak tak kesah... ikut suka... tak nak balik pun takpe.... eh!!suka hati aku jer.... oleh kerana sorg member ofis (org johor) nak balik kampung masa tu cuma lebih awal... so, aku pun tumpangla sekaki... settle masalah transport !!!

unfortunately... family day tu tiba2 CANCEL... luluh hatiku... alasannya boss ada MEETING!!!! waaaaaaaa!!!! tp... ada aku kesah!!! plan tetap diteruskan.... aku dengan sorg lagi member sarawak tetap ikut member johor tu balik kampung dia... bezanya tak dapat naik cruise jerla... huhuhu... 

aku dwaty a.k.a cik kerawet from SABAH dan cik tot from SARAWAK tumpangla dengan cik belut asal dari JOHOR ni... kami gerak pagi jumaat... perjalanan mengambil masa 3 jam lebih gak... destinasi pertama kami bukan JB tapi KOTA TINGGI... rumah cik belut... sepanjang perjalanan.... dia tunjukkan tempat... MERSING pun dia tunjuk gak... tp dia tunjuk SINGBOARD je la... hampeh


Sampai kat umah cik belut... ramah mesra la ngan family dia jap... walaupun time tu ngantuk giler2.... petangnya... barula pengembaraan bermula.... abg cik belut merangkap pemandu pelancong, bawala kami pergi pantai.... adalah dalam 3 kereta... cik belut sekeluarga semua pegi.... sasaran kami pantai yang CANTIK tp masuk FREE... ada ka???? adik cik belut kata... ada!!!! cik belut kata tak ada!!!.... takpe kita ikut ckp yang kata ADA!!!.. perjalanan mengambil masa 30 minit.... sampai jer, aku pelik tengok tempat tu... awat semak samun semacam... ada tasik tapi macam sungai... dan air sungainya pulak mengalir terus ke laut... so, lautnya nampak dari jauhla... macammana nak mandi??? tengok sekeliling.... ler ni tempat kaki pancingla.... rupa2nya salah tempat daaaaaa!!!! patah balik.... baru la jumpa tempat ni.... 
v
v
v

 angin yang bertiup bukan sepoi2 bahasa... segala pinggan, cawan, nasi goreng yang di bawa pun boleh terbang.... syok giler tido kat pondok ni....

niat hati nak mandi laut... tp tengok air laut yang dah sebijik air milo... bukan disebabkan kotor... tp air pasir kot... ditambah pulak dengan cuaca yang terik... kami membatalkan niat... apa yang kami buat... jalan2 disekitar sahaja...

belagak tido kat chalet....

berkejar-kejaran di padang... ni dah penatla ni... 

tengok penyu betelur....

anak sapela ni???.... buaian ni untuk budak umur 12 tahun kebawah je la...
ni macammana boleh lepas ni????...

eh??? kat sini pun ada HELANG???? ni kalau aku tipu aku gi LANGKAWI...
agak2 dorg percaya tak????

melihat raut wajah kami seperti ayam berak kapur.... hampa tak dapat mandi laut... kami dibawa pulak ke suatu tempat... BAIK PUNYA... juga tepi laut.... jeng...jeng...jeng...

PANTAI DESARU 

WAH!!! tak sangka sampai juga aku kat DESARU yang popular tu... selalu tengok kat tv jer... kali ni dapat pijak air laut desaru.... excited beb!!!! selalu pijak air LAUT CHINA SELATAN... kat desaru dapat pijak air LAUT apa yer???..... bukan sama ker??? aku memang failed subject geografi... oleh kerana AMARAN OMBAK KUAT...... terpaksala kami...... meneruskan sahaja niat nak mandi... dah sampai pun... rugi wo tak mandi... KESELAMATAN?? pandai2 la bawa diri.... hehehe..... sebab aku dah lama tak mandi laut... aku pun mandila sepuas hati... apa pun tak ingat... gambar pantai???? aku dah tak ingat nak snap2 gambar ni... tu yang takde gambar nak share... setahu aku tahu abg cik belut jer yang ambik...

sebelum maghrib kami pun berangkatla pulang.... penat memang penat... tp keseronokan tu la yang menghilangkan penat... hehehehe

HARI SABTU plak... siang tak buat apa2... malamnya kami dan family cik belut sekali lagi berlipur lara... destinasi kami seterusnya ialah.....


Terubat juga kempunan aku nak pergi sana... walaupun tak dapat sambut FAMILY DAY dengan member2 office... dapat sambut dengan FAMILY cik belut pun jadila.... mungkin disebabkan bukan cuti sekolah... so, DANGA BAY pun takla sesak sangat...  tengah aku sibuk snap gambar... tiba2 cik belut tunjukkan sesuatu.....


KAPAL CRUISE yang TAK JADI aku nak dinner... huhuhu....  nampak dari jauh jer la... actually bukan mahal pun kalau aku nak naik.... (perghhh berlagak!!!RM 50.00 sekepala jer (wei tu mahalla!!!).... BUFFET(ooo patutla)... takpela... next time I come back ok..... aku rasa aku lagi bertuah dari member2 office yang tak dapat pegi... sekurang2nya aku dapat gak tengok cruise tu... hikhikhik....


Seterusnya kami menaik kereta api.... tapi wa cakap sama UOLLS... dari uolls naik keretapi sorg 5 hinggit... baik uolls jalan kaki jer... sabab tempat2 yang menjadi laluan keretapi sama jer dengan tempat2 yang korg akan pegi dengan berjalan kaki...

setelah puas berjalan2 di danga bay... kami pun dibawa ke satu tempat.....


Eh??? apasal gambar CHICKEN COP plak ni.... oooo makan time rupanya.... jalan, jalan juga... perut kena isi... dan makan malam kami malam tu ialah.... chicken cop la... kat mana??? HUTAN BANDAR.... first time aku jumpa chicken cop yang paling MURAH RM 5.00... walaupun aku tak berapa suka makan chicken cop... tp aku belasah jer.... pengunjung yang datang kat situ... tak yah cakap... tengok parking pun dah tahu FULLY MULLY!!!.... tak caya??? pegi la sendiri tengok!!!

Usai makan malam kami akhirnya dibawa ke BANDARAYA JOHOR BAHRU... disebabkan hari dah lewat malam... kami dibawa pusing2 jer... tengah mata aku melilau2 melihat bangunan pencakar langit... nampak macam jakun pun ada!!! tiba2 aku terpandang  satu tempat tu yang dipenuhi org... macam UPTOWN plak ... tanya kat cik belut... dia kata itula dia BAZAR KARAT... ada yang sebut PASAR KARAT... aku perhatikan sekeliling bazar tersebut... banyak nya BANK.... macam2 bank ada... bazar ni plalk berada ditengah2.... SUNGGUH STRATEGIK... tak cukup duit senang nak cucuk... business planning yang bagus!!!!

Esoknya sebelum balik... cik belut bawala aku dan cik tot pegi rumah atok dia... nak jemput datang rumah... ada buat BBQ... kebetulan pulak... rumah atok dia tu dekat je dengan MAKAM LASAMANA BENTAN.... so, ziarahla makam tu sedekahkan AL-FATIHAH sambil baca sejarah laksamana bentan... 


oooooo macam tu rupanya sejarah LB... baru aku tau... sebelum ni cik belut ada pernah cite, tapi yang pelik kenapa banyak yang bercanggah... bila aku tanya dia... dengan selamba dia bagitau yang dia sebenarnya ingat2 lupa... tu yang dia belasah jer... dan aku plak percaya jer...

aku suka baca SEJARAH DULU KALA ni.... 
tu yang tak sabar nak tengok HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA malam ni.....


nak pegi lagi la JB next time... kalau dapat pegi singapore mesti lagi best...

18 comments:

  1. weee...lama tk balik johor...time raya je balik JB...suka juga habiskan masa kat Danga Bay... :)

    jom ke APA KATA HATI pulak,
    DARI KERANA MATA

    ReplyDelete
  2. wakaka..
    posing kat atas buai tu tak tahan..hehe

    ReplyDelete
  3. @ nabila... org johor ek????

    @ nurkass... dah lama tak berbuai... naik jer wlpun ada amaran had umur... hehehe

    ReplyDelete
  4. wooo..bestnyer..nk join..xajk pon..hehe

    ReplyDelete
  5. memangg seronottkan JB nie...kak azue pun baru jerk balik dari Jb..jomm JJCM kat blog akakkk plakk...daaa..salam kenal2

    ReplyDelete
  6. jarang gi JOHOR. sbb rase jauhhhhhhhhhhh sgt2 better g belah utara leh shopping

    ReplyDelete
  7. @ INIIALAHAKU.. next time la... hehehe insyaallah..

    @ AZUERIENA... ye ker... jap lagi saya terjah k...

    @ KP.... memeng plan gi utara lani... tp blom berkesempatan.. teringin sangat... KP bawa la saya... hehehe

    ReplyDelete
  8. wah beshnyaa pi bercutiiiii!! hehee..kat lengkawi sanun burung helang dia besow larrr...!! jom pi lengkavie lak nak...xpuas pegi sana orwww..!!

    salam jenjalan kat sini n salam kenal ya!!

    Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

    ReplyDelete
  9. fuh!!!!kali ke 5 akak singgah ttp kotak komen xkluar2..line tenet cput.

    bestnya sesi jelajah..akak dh lama dok johor ttp blm smpai lg kt situ...

    ReplyDelete
  10. @ WEIDA... jom... nak3... saya bukan lagi tak puas... masalahnya tak pernah pegi pun... hehehe

    @ NZA... ye ker??? internet skrg ni mmg problem la...

    @ RM... tu penyu tak hidup la... saje je tu letak cammtu...hehehe

    ReplyDelete
  11. nanti raya tahun 2020 boleh balik sana, hikhik :)

    ReplyDelete
  12. @ AZZA... wah 2020??? tak tefikir sampai tu lagi...

    @ NUR... tak puasla... nak pegi lagi...

    ReplyDelete
  13. @ HENRY,CIPA.... next time kita wat perjumpaan BLOGGER @ jb naaaaaaaaaaa!!! hehehe

    ReplyDelete
  14. jeng,jumpe kisah ini twos serang..saya anak jati johor stay kat kota tinggi..arrrr..johor memang best..kota tinggi 9 KM,knp xg air terjun kota ??hehhe..bazar karat ah best ,,

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis