dwatyKNY: nyah kau SENGGUGUT!!!

Tuesday, March 29, 2011

nyah kau SENGGUGUT!!!

HARI PERTAMA memang menyakitkan!!!  
rasa nak MARAH jer!!!! 
tapi dengan sape aku nak LEPAS GERAM!!! 
MOOD baik aku pun dah lari tinggalkan aku..... 
thats why satu badan aku LEMAH!!!  
semua yang aku buat.... tak menjadi....
kaki  ni plak rasa berat jer nak angkat!!! 
mata dah kuyu.... 
perut aku mencucuk2 dari dalam ...... 
arghhhhh!!!!..... 
semuanya kerana SENGGUGUT!!!! 



Padan muka aku!!! tu ar masa zaman sekolah dulu, elok2 tak dapat.... berlagak bagitau kat sume org "sian korg erk... nasib baikla aku tak kena!!" kan dah 'kerana mulut badan binasa' namanya tu!!! aku tak boleh biarkan.... kang semua kerja aku tak siap!!!! aku kena cari juga cara2 nak hilangkan 'sakit' ni.... nak minta tolong makcik googlela!!!.... cari punya cari terjumpala dengan....

5 petua merawat senggugut....

petua 1
Ambil 9 biji pinang tua, dibakar hingga menjadi arang lalu ditumbuk halus. Campurkan secawan air suam dan minum 9 hari berturut2 dari hari pertama datang haid..
- mana aku nak cari pinang tua???? nak tumbuk lagi satu hal!!!... reject

petua 2
Ambil segengam halia dan tumbuk lumat. Masukkan halia ke dalam segelas air suam, apabila halia mendap barula diminum air tadi didahulukan dengan selawat..
- yang ni boleh cuba... tapi aku tak suka halia!!!!!

petua 3
ubati senggugut dengan minuman air rebusan rumput jarum emas atau rumput rempah padang atau rumput cengkih padang semasa kedatangan haid atau sebelumnya....
- rumput pun ada nama ker!!! serius aku baru tahu!!! kat PUTRAJAYA ni tak boleh suka suki cabut rumput!!! kang kena saman!!! aku tak boleh guna petua ni!!!!

petua 4
campurkan halia yang telah ditumbuk dengan lada hitam. kuantiti sama banyak antara kedua2 bahan. makan dalam 1@2 minggu sebelum haid. cara nak makan terpulang pada diri sendiri. juga boleh gunakan kapsul kosong supaya senang nak telan. 2 biji sekali makan.
- halia lagi!!! campur dengan lada hitam pulak tu!!! tak suka!!!! reject

petua 5
semasa sakit ketika haid. hendakla meminum air teh pahit tanpa gula.
- YES!!! yang ni aku boleh cuba!!! my fav tu teh!!! takde gula pun takpe tak jadi masalah!!!! teh cina yang pahit tu pun aku boleh minum... inikan plak teh biasa....hehehehe

semoga hari esok... semuanya berakhir....

15 comments:

  1. senggugut memang takleh elak... mesti kena punya... huhu
    mood pun leh hilang dgn senggugut ni...
    yes, petua yg paling mudah, minum teh tanpa gula..

    p/s: mmg sungguh biarlah kawan jdk kekasih, jgn kekasih jdk kawan... tak mau....hehehe

    ReplyDelete
  2. uihhh..
    sakit ooo senggugut nih..
    berguling2 dibuatnya..adehh..

    ReplyDelete
  3. aku setuju petua kedua...memang berkesan...lepas tu kan aku sekarang makin suka minum air halia ni sebab boleh buang angin dalam badan...aku amal sebulan lebih sudah n part paling best boleh tolong kurangkan lemak...betul...member seopis aku byk yg tegur aku cam berkurus sikit hehehe...

    ReplyDelete
  4. @ MLD... petua last tu jer yang aku berkenan.... hehehe

    @ nurkass... bukan takat guling2... ada member tu siap meraung lagi!!!

    @ NOR... ye ker??? thanx 4 the info... part buang lemak... i like....

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah, x pernah rasa senggugut..

    cepat baik, dear!!

    ReplyDelete
  6. try isi air panas dalam botol..tuam dekat perut..saya pernah try, berkesan jugak..

    ReplyDelete
  7. sy pun ada mslh yg sme...mmg sakit. salu minum air teh panas je..

    http://amirabdaziz.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. @ Wwahida... semoga takkan pernah rasa.. jgn jadi macam saya!!!belagak kan dah padan muka...

    @ nur hanis... lagi simple... kalau masih sakit saya cuba buat cm tu plak...

    @ meera... tu jela yang saya mampu buat gak!! minum teh...

    ReplyDelete
  9. try makan Paramaria Plus, produk HPA..boleh kurangkan sakit senggugut dan stabilkan hormon wanita..

    ReplyDelete
  10. @ sunah... takut nak makan ubat...

    @ mykhalis... hahahahahahaha... kalau MYKHALIS terkena, confirm dah buat post entri kan???

    ReplyDelete
  11. dear!!
    xpernah kena senggugut..
    xtao camanerrr..
    apakah??
    sama dgn skait memulas nak bersalin??
    neway..petua tu leh dijadikan info..
    hehehe!!


    salam singgah dari mummy weiyda!!♥
    keep it up blogging ya dear!!♥
    (◕‿◕✿)

    hi fwenz!! keep it up blogging ya!! Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

    ReplyDelete
  12. hehehe...tingat mase dok hostel...
    Aku salu pura2 senggugut sbb malas p prep.. :P
    Sekali abes spm kena betul2..ya ampun,sakitnye..
    smpai bergulung dlm tilam..huhuh
    Try guna bantal panas tu,RM15 jer satu..berkesan
    tau!

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah akak n anak2 xpernah kena senggugut nie..mmg org2 yg pernah kena kata sakit trmat.

    ReplyDelete
  14. @ weida... rasanya bersalin lagi sakit kot!!!

    @ shinju... kerana malas badan binasa!!! hehehe

    @ nza... semoga dijauhkan...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis