dwatyKNY: SABAH dapat amaran lagi....

Saturday, March 12, 2011

SABAH dapat amaran lagi....

salam sume...



Seperti yang korg semua tahu... semalam berlaku gempa bumi di negara MATAHARI TERBIT... sekaligus menyebabkan TSUNAMI melanda lagi... dan aku pasti ada antara korang yang dah bertukar menjadi ultramen wartawan dengan membuat liputan di BLOG atau FACEBOOK masing2... aku salah seorang daripada pembaca2 tersebut...



tsunami 11 mac 2011

Blog pertama yang aku terjah menceritakan tentang GEMPA BUMI... dan aku hanya mampu berkata dalam hati semoga tidak ramai yang terkorban.... kemudian aku diperlihatkan pulak dengan VIDEO TSUNAMI di Jepun beberapa jam selepas itu... dalam hati aku mengucapkan ALLAHUAKHBAR lalu berkata...  ALLAH MURKA LAGI lalu mengirim BENCANA ini... pada waktu petangnya pulak, aku dikejutkan dengan berita... AMARAN BERJAGA2 DI PERAIRAN PANTAI LABUAN dan SABAH dari pukul 6-12 t/malam.... YA ALLAH kali ini, hati aku dah tak mampu berkata tpJANTUNG aku seperti nak GUGUR... TUHAN saja yang tahu apa perasaan aku ketika itu... aku mencapai HP lalu menghubungi FAMILY di KOTA KINABALU... nasib baik line tak busy... aku meminta mereka keluar dari rumah ke kawasan yang jauh dari laut... tepat pukul 10 mlm akhirnya AMARAN BERJAGA2 DITAMATKAN... baru la aku berasa LEGA....


Ini merupakan kali kedua AMARAN TSUNAMI di SABAH... AMARAN PERTAMA beberapa hari selepas ACHEH serta beberapa negara termasuk MALAYSIA di landa TSUNAMI pada 26 DEC 2004.... time tu aku masih di KK.. waktu malam, keadaan agak huru hara... LINE semestinya BUSY... orang ramai sibuk mencari tempat2 yang tinggi dan BUKIT BENDERA antara yang menjadi tempat tumpuan berlindung.... MASJID2 pula  dipenuhi orang ramai termasuk yang BUKAN MUSLIM... aku mencapai beberapa helai pakaian dan dokumen penting untuk dibawa bersama... yang lawaknya tu, MAK aku angkut BEG BESAR lagak org nak bercuti... tu pun dah ambil masa... kami antara yang gerak agak lewat... baru jer nak keluar dari area kampung... station radio melaporkan SABAH SELAMAT dari ancaman TSUNAMI... ALHAMDULLILLAH... tak perlula kami mengharungi jalan yang agak JAMMED ketika itu....

tsunami 26 dec 2004

RIBUT GREG pada DEC 1996  antara yang aku tak mungkin lupakan... masa tu aku masih sekolah rendah... dan TIADA LANGSUNG AMARAN dikeluarkan... kalau ada pun kami langsung tak tahu... maklumla TV tak layan sangat masa tu... TRAGEDI itu berlaku pada tengah malam... dimana semua orang sedang nyenyak tidur tiba2 dikejutkan dengan BUNYI benda2 yang berterbangan... terhempas... serta atap yang hanya menggunakan ZINK seolah2 hendak tercabut... kami segera keluar dari rumah... sebaik saja berada diluar... ANGIN bertiup dengan KUAT.... dapur rumah JIRAN sebelah dah DIHEMPAP pokok... dan pada masa tu kami tak tahu nak pegi mana... hanya berlindung di tepi rumah sehinggala semuanya KEMBALI REDA....


Keesokkanya... barula kami tahu kejadian malam tadi adalah MALAPETAKA yang dikenali sebagai RIBUT GREG yang melanda daerah KENINGAU, KK, TUARAN dan PAPAR yang meragut hampir 100 nyawa... bermacam2 cerita yang didengar tentang MALAPETAKA ini... antaranya yang aku masih ingat... sebelum kejadian, seorang nenek telah datang ke kawasan tersebut lalu meminta AIR dari 1 rumah ke 1 rumah... tapi malangnya tiada seorang pun yang memberikannya... lalu nenek itu pun berkata "kalau kamu tak mahu bagi aku air, aku yang akan bagi kamu air"... hanya sebuah rumah sahaja yang memberikan nenek tersebut air yang diminta... dan mengikut apa yang aku dengar juga... hanya rumah itu sahaja yang selamat.... BENAR @ TIDAK... ALLAHUALAM... DIA saja yang MAHA MENGETAHUI...

tsunami dec 2004 dan ribut greg dec 1996 berlaku ketika dunia sedang sibuk menyambut KRISMAS

10 comments:

  1. allahuakbar dik, takut akak bace cerite yang last tuh.

    ape2 pun akak doakan mudahan keluarga adik dilindungi dari segala keburukkan.

    ReplyDelete
  2. takut jugak dgn tsunami ni.negeri terengganu pon dapat tempiasnya. semoga semuanya selamat

    ReplyDelete
  3. kak map, sarah, wida.... thanx sume... semoga kita sentiasa dalam lindunganNYA...

    ReplyDelete
  4. errr...yg nenek tu,cam mngerikan je...

    ReplyDelete
  5. mmg tak bole lupa kat ribut greg tu..

    ReplyDelete
  6. mmg menakutkan... semoga mereka2 yang berada di sabah terselamat..

    p/s: sepupu saya berada disabah juga

    ReplyDelete
  7. semoga kita semua berada di bawah lindunganNYA...amin...

    ReplyDelete
  8. @ iniialahaku... ada macam2 cerita lagi... tp biarla rahsia...

    @ SB... TAKKAN DILUPA...

    @ MLD & wahidah... amin...

    ReplyDelete
  9. bersame same kte doa agar kite dan sume manusie dilindungi.. amin.. =)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis