dwatyKNY: psssttttttt.... korg ada cara tak macammana nak tagih hutang???

Monday, April 11, 2011

psssttttttt.... korg ada cara tak macammana nak tagih hutang???

Entri kali ni aku nak minta khidmat pakar... sape??? korgla!!!! siapa lagi.... lagi2 yang ALONG tu!!! nasihat sangat2 diperlukan.... ANGAH pun boleh juga.... hehehe.... Eh!! korg jangan pikir yang bukan2 pulak.... aku tak maksudkan AH LONG tuuuuuutt!!! "wa tak main la potong2 tangan ni!!! wa bagi pinjam cara baik... wa mau dia kasi pulang pun mesti cara baik maaaaa!!!" tapi masalahnya sekarang ni, aku dah minta cara baik... siap bagi masa lebih lagi dan dia plak janji akan bayar lebih awal... tempoh dah pun tamat tapi sampai sekarang tak bayar lagi!!! huhuhu


Aku ni pulak jenis yang malas nak minta berulang2 kali... kalau adik beradik belakang kira!!! abg pinjam duit, aku tagih cara halus... minta dia belanja makan, beli itu ini... dah settle!!! yang lebih @ kurang kira halal la.... tapi yang ni sepupu sendiri... mak bapak dia dah banyak tolong family aku  dari pelbagai sudut.... tu yang segan nak minta!!!


Tak minta susah... Nak minta pun susah!!!! that why la aku nak minta pendapat korg yang berpengalaman dalam menagih hutang ni.... yang berpengalaman nak pinjam duit... khidmat korg tak diperlukan disini... harap maklum!!!... berbalik pada isu tadi.... sepupu aku tu  pinjam tak banyak mana pun.... tapi duit juga tu.... aku ni bukannya kedukut pun tapi... "macamana nak kaya kalau tak kedekut" bak kata MAN RAJALAWAK.... aku tak kata....


kadang2 tu aku geramla dengan peminjam2 ni... masa dia nak pinjam... mulut manis semanis2nya... jumpa plak aku yang mudah sangat kesian kat org !!! aku bagila!!! (alamak kantoi)... bila dia dah dapat.... 'habis madu sepah dibuang'.... eh silap pribahasa daaaa.... peribahasa apa ya yang sesuai dengan org2 macam ni???? Ahhhhh lantak pi la... yang aku tahu org2 macam ni kalau dah dapat duit tu.... dia akan cuba jauhkan diri dia dari kita!!! ada juga boleh buat derk jer.... macam takde apa2 yang berlaku.... macam tak pernah pinjam.... sorry naik lorry la wei... aku ni walaupun pelupa tapi kalau kes macam ni ... aku tak pernah lupa tau even dah bertahun2 lamanya... 


actually, ini bukan kali pertama... sebelum ni, ada jugak member yang pinjam... sampai sekarang pun tak bayar lagi... tapi aku dah HALALkan dah... coz, masa dia pinjam tu pun, nampak sangat kritikal... sekarang dia dah OK tapi aku tak taula dia masih ingat ker tak!!!... biar jer ler..  'barang yang lepas jangan dikenang'... TAPI yang ni aku tak boleh biarkan!!!!.... so, korg ada IDEA paling BERNAS tak, macamana nak tagih hutang???... kalau boleh IDEA yang KAW-KAW!!! yang confirm dia akan bayar punya!!! cecite... cekongsi...



tak sabar nak nonton movie... LU LANGSI, LU MATI.......

19 comments:

  1. salam

    saya ni jugak jenis pemalu nak mintak balik duit org yg hutang dgn kita...
    tapi heran ye, kalau dah berhutang tu, tak reti2 ke nak pulang... aduiiiyaiii susah jer org2 camni!!!

    ReplyDelete
  2. betol tu..
    pandai pinjam pandai la bayar balek..
    x kan la nk mntak tiap2 ari...
    macam menagih hutang pn de..
    adush..

    ReplyDelete
  3. aduhai, mmg malu nak minta hutang walaupun tu duit kita. haisssshhhh!, masalah sungguhkan?

    saya pernah kata dulu kat seorang ni, kalau tak byr jugak, kita jumpa je kat akhirat!

    tapi sampai ke sudah tak bayar jugak!!!!

    payah-payah, lain kali jgn bg pinjam lagi. Itu yang lebih baik :)

    ReplyDelete
  4. uihhh..
    marah betul nih..
    mmg segan nak mintak..padahal org tu yg pinjam..haihhh..

    cuba slow talk ngan dia dik..

    ReplyDelete
  5. ERM..agaknya dia fikir bialah family aq banyak tolong dia kot..erm..enthla..cuba try time nak mintak hutang bawak orang/abang yg badan besar2 macam wrestler..mane tau dia gerun sikit..huhu

    ReplyDelete
  6. @ MLD n HANA tu ar... tak sedar diri dah pinjam bayarla balik...

    @ IDAZ...suka ayat tu... jumpa di akhirat...

    @ NURKASS... dah slow talk dah, tp minta tempoh la plak...

    @ miss FLORA... kes ni kami berdua jer yang tau... family tak tau langsung... coz dah janji tak nak heboh... sian plak dia kalau makbapak dia tau... huhuhu

    ReplyDelete
  7. apa kata cakap je nak pakai duit..kena la cakap..tak cakap susah..bagitau dateline sekali..contoh..esok tolong sangat2 nak pinjam duit sbb nak bayar hutang..plsss.. mesti dia terasa dan baginye

    ReplyDelete
  8. buat alasan nak bayar itu ini atau nak beli itu ini...

    tapi, yang pasti, SB rasa minta org bayar hutang adalah perkara yg paling susah..

    ReplyDelete
  9. Saya cadangkan supaya bila puasa nanti, hantar kad raya kat dia.Dalam kad raya tu merayulah kat dia pasal hutang dia yang lepas tu.Ingatkan balik janji janji manis dia tempohari.Masukkan sekali ayat ayat Al Quran dan Hadis berkaitan wajidnya membayar hutang.

    Harap harap hati dia lembut nak bayar hutang.

    Tandas segera

    ReplyDelete
  10. @ mykhalis... tua ar ingat nak sms... memang perlu sangat duit skrg ni.. hehehe

    @ SB.. tu bukan jer alasan tapi betul2... tu ar apsal nak tagih lagi susah dari pinjam...

    @ MIECYBER... saya suka cara ni....

    ReplyDelete
  11. cuba la slow talk ngan parents..

    ReplyDelete
  12. ko cakap baik2 kat die then ko katelah yang ko tengah sesak perlu sangat nak guna duit tuh.just tu sumber yang ko ade buat mase nieh.














    melalui pengalam aku yang dah pernah terkena situasi ni,mengajar aku untuk jadi seorang yang agak kedekut.bukan aku yang nak jadi kedekut,tapi aku terpaksa berjaga2 sebab dah pernah terkena.dan tak nak la terkena untuk sekian kalinya.

    so,sebelum nak bagi org pinjam duit,aku tengok gak la org tu jenis y macam mana.kalau agak2 jenis yang tak boleh percaya,mmg aku tak kan bagilah.sebab aku lebih kesiankan diri aku dulu.yelah nak tolong org bole,tapi pape pun,kita kena tolong diri kita dulukan...

    ReplyDelete
  13. x tau la camane. sebenanye cm x best je nk mintak utang. x tau la nape. padahal org lain yg berhutang. ish3

    ReplyDelete
  14. @ hazari... kalau dah takde cara lain, kena jugala bagitau parent..

    @ beutiful rose... sebelum ni dia ada pinjam.. sekejap jer dah bayar, bila dia nak pinjam kali ke2.. tp tak sangka kali ni agak lewat sket...

    @ i am silah... tau tak pe....

    ReplyDelete
  15. alahai dik, same la kite amat segan bile nak tuntut balik duit kite. tapi kadang2 kalau akak dah terdesak sangat akak juz tebalkan muke jer mintak duit tuh. lepas tibe2 akak rase bersalah pulak boleh? haiyaaaa duit sendiri pun kite rase malu nak mintak kan kan kan

    ReplyDelete
  16. Mesti byk amaun yg dia pinjam tu kan...Try la mintak cara baik..kita pun nak guna duit gak kan...harap2 dia faham...

    ReplyDelete
  17. cara yang terbaik terus terang je kat pemimjam tu.jumpa sama2,lepas tu slow talk.bagi lah reason sikit kenapa nak mintak duit balik.mesti dapat punya. :)

    ReplyDelete
  18. tu ar kak @MAPPIAU, duit sendiri tap segan nak minta

    dah mesej dah @Cik SHiNJU, tp no respond.

    nak jumpa tu susah sket @fendy, coz selama ni dia yang datang jumpa... huhuhu

    ReplyDelete
  19. hehe mintak jee. tau tak yang kalau kita tak mintak dan orag tu tak bayar, kita yang jatuh berdosa huhu.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis