dwatyKNY: sedap sangat ker makanan PEDAS ni???

Monday, April 18, 2011

sedap sangat ker makanan PEDAS ni???

Assalamualaikum w.b.t

selamat kembali bekerja kepada mereka yang berstatus pekerja...
selamat belajar kepada mereka yang berstatus pelajar...
dan selamat tidur kepada mereka yang tak berstatus...
eh... maksudnya mereka yang tengah cuti or peganggur... hehehe
banyak cantik kau tidur!!!.... bangunla wei!!! pegi tolong mak kat dapur tu!!!
tau la pagi tadi hujan.... tempat aku pun hujan juga....
dan aku pun malas nak bangun sebenarnya pagi tadi... hehehehe
syiok apa tido masa hujan...sejukkkkkkkkkkk!!!! 
(ish3..apa aku membebel pagi2 ni)


minggu lalu aku dok sibuk join contest sana sini... join segmen sana sini...
Abg ben la ni.... banyak sangat segmen yang dibuat...
tak menang tangan la aku dibuatnya... 
(ermmm.. bukan aku ker yang sibuk nak join??)
so, hari ni... aku nak cite pasal makanan....
baca tajuk pun dah tau kan????
makanan yang aku maksudkan bukan resepi ok!!!
aku just nak tanya kat korg yang hantu pedas ...
sedap sangat ker makan makanan pedas ni???
ada org cakap kalau takde cili... 
ibarat makan takde perasaan....
ada juga org cakap makanan yang tak pedas...
 takde ummmmhhh... takde kick!!!


masa aku mula2 datang tanah melayu ni...
tidak keterlaluan kalau aku katakan yang aku terkena kejutan makanan 
yelah... order nasi goreng pun dapat yang pedas!!! huhuhu
aku ni alergik sikit dengan CILI a.k.a LADA!!!
member rumah aku ckp aku ni LIDAH MANJA!!! okla dari LIDAH BUAYA!!!
hampir 2 tahun aku kat sini, aku cuba juga untuk biasakan diri...
bukannya biasakan diri dengan makanan pedas...
tapi biasakan diri semasa order makanan...
kena bagitau kat pelayan TAK NAK PEDAS!!!


mengikut kajian yang aku buat..... ewah!!! 
tahap kepedasan sesuatu masakan tu adalah mengikut negeri...
aku pernah makan masakan N9... gila pedas.. terbakar mulut aku... 
makan plak masakan org KELANTAN... pedas memang pedas tapi ada manis sikit...
negeri lain aku sedang kaji....
tapi tak semuala org N9@Kelate suka pedas... ada juga yang tak suka kot....
cuma kebanyakannya memang sukala... 
 bak kata member rumah aku.."bukan org kelantan kalau tak pedas"..


 masa kat kampung dulu a.k.a SABAH... 
pegila mana2 restoran... tak pedas punya... 
bukannya org sabah tak suka makan pedas...
cuma caranya lain... atas meja dah stanby sambal cili kaw2 + kicap +  cuka...
sape yang nak pedas tambah cili sendiri... 
sape yang tak suka pedas ... anggap cili tu takde...
so, korg yang HANTU PEDAS... kalau datang sabah...
jangan plak korg yang terkono kejutan naaaa....


entri aku ni sekadar luahan perasaan...
sebab pagi tadi aku termakan nasi goreng pedas!!!
korg jangan terasa plak... ke korg makan cili???
setiap org punya selera masing2..
ada yang suka makan pedas, ada yang tak suka...
samala juga... ada yang suka makan Durian, ada yang tak suka!!!
tapi... memang rugila org yang tak makan durian!!! hehehe


walau sekental mana pun lidah korg makan makanan pedas...
aku rasa korg tetap kalah dengan budak kat bawah ni...


 Amer kanak-kanak yang berusia setahun lapan bulan yang berasal dari Nablus, tebing barat Palestine ni... rasa pedas di dalam kehidupannya merupakan rasa manis pada dirinya. selera pedasnya telah bermula semenjak dia berusia setahun dua bulan lagi, ibu bapanya seolah2 berbangga dengan selera anak mereka apatah lagi  setelah diperiksa tahap kesihatannya semua ok.... Amer dipercayai merupakan manusia termuda di dunia yang boleh melantak cili padi sebagai sajiannya pada setiap hari mengikut jumlah yang tertentu.

amacam ada berani????


aku surrender....

25 comments:

  1. waaa tak bran .. tak bran.. leh pengsan.. hahaha.. tp ada kwn den sorg nie.. disbbkn mkn nasi ngn telur setandard bjg la kn.. die mkn letak serbuk lada sulah byk2.. err tak fhm den..

    konlusi die.. ada org yg tak blh mkn klw tak pedas.. sy ? sy ok jer sume .. hehe.. member org sabah mmg xleh mkn pedas.. mkn jer.. hbis merah sume muka.. pdahal mkn cki jer pn .. :P

    comat pg..

    ReplyDelete
  2. uish...makan cili cm tue je...tp betul kalau makan xpedas macam xpuas je makan...

    ReplyDelete
  3. aku suka giler mkn pedas!! kalau mkn kat luar, order mesti yg pedas, pastu mintak cili potong lagi...tapi yg tak best anak aku si abang tu tak ngikut jejak kami...huhu...

    aku pelik masa dtg Sabah, makanan dorang tak pedas langsung!! tapi tu lah kan...lain negeri lain cara makanan dorang kan...

    ReplyDelete
  4. of kos kena pedas dik..
    kalau tak rasa kekurangan je nak hadap makanan tu..hehe..

    kalau mkn nasi ngan ikan masin pun at least kena ada beberapa biji cili api..baru best..

    ReplyDelete
  5. nok,harus pedas oke..x syok la kalau x pedas weee~

    ReplyDelete
  6. woo...hebatnye budak kecik tuu..hehehe..tak berani tak berani..T___________T

    ReplyDelete
  7. ikutkan mknan jugak...klu mknan tu patut pedas mmg patutla...klu x xpyahla pedas2..

    ReplyDelete
  8. Dwaty..
    Akak suka makan pedas..tapi pedas + manis..baru sedapppp....kalau pedas saja..memang tak jalan le...

    ReplyDelete
  9. even Violet suke pedas sekali pon (Violet anak org N9), xde lah smpai mcm budak tu..
    hehe~

    ReplyDelete
  10. Pehh~ kecik tu makan lada camtu je. Hahaha~ cik Yana suka pedas tapi tak de la sampai amek lada satu pinggan makan macam makan makanan ringan camtu. Hahaha~ cume kalau makan, lagi berselera kalau lauk tu pedas pastu ada sambal pulak. pehh~ hehehe~

    Lots of Love,
    Cik Yana

    ReplyDelete
  11. biar belul kawan @zacky ~786~ ni..letak lada sula banyak2??? so,sambil makan sambil bersin lani...

    @Zura , @wahida, @nurkass dan @~dyana~ korg memang HANTU PEDAS!!!

    @Ainnur Afiffah :), tau takut!!! hehehe

    ReplyDelete
  12. tu la masalhnya @iniialahaku... yang tak patut pedas, jgnla letak cili... ni tetap dipedaskan.. nak makan pun dah terbantut!!!

    kak azi mesti org kelantan kan???

    @Violet Blue org nogori rupanya... confirmla suka pedas... jagn ikut budak tu ok.. tak baik tuk kesihatan...

    @ibnubaba_04, kita boleh jadi satu geng!!!

    @Cik Yana pun hantu pedas rupanya!!!!

    ReplyDelete
  13. aduhh x berani .. berasap perut woo .. takut usu x sehat tau .. :)

    ReplyDelete
  14. takde penyakit ke budak nie nanti?appendik ke ape ke?ishhh

    ReplyDelete
  15. apelah ertinye nasik kalau xde lauk PEDAS...hihi...

    ReplyDelete
  16. suka makan pedas. Tapi sekarang ni dah tak kisah sgt. pedas ke tak, janji boleh makan, terima je tekak ni..

    ReplyDelete
  17. hehehe..me memang suka makan pedas, tapi takdela sampai tahap makan cili..ekekek..

    Blogshop kami :Nak cari handbag LV, Longchamp, souvenir? Meh klik sini

    Jom skodeng :Belog Kami : Notre Belle Histoire

    ReplyDelete
  18. wah..wah...wah...
    kunyah cili padi mmg tak berani..!!

    ReplyDelete
  19. salam perkenalan~..uiiihhh xlalu la nak makan pedas2 ni...bleh pengsan..

    ReplyDelete
  20. zana org n9 tp xdelah suka pedas sgt.. biasa2 jer.. tp bila keje n duduk putrajaya, member2 semua takut tgk zana mkn pedas.. padahal zana ambik sambal cikit jer.. hihihi

    tp pedas2 sgt pun x elok..

    ReplyDelete
  21. orang johor pun suka makan pedas jugak...sambal belacan perh..memang sedap..

    ReplyDelete
  22. * betul tu ieda... makanan pedas ni kan boleh bawa penyakit...

    * so far...budak ni masih sihat lagi mykhalis... tapi tak tau la kalau dia besar nanti...

    * fuh ayat kak LindaRahim tu... sah2 hantu pedas..

    * sha ni kira berdiri atas pagarla ya.. dua2 boleh bantai!!!

    * makan pedas ok cikpuanhady.. tapi jangan makan cili jer.

    ReplyDelete
  23. -> My Little Diary pun tak berani rupanya... hehehehe

    -> samala kita hayatunfadzila..

    -> sebab org putrajaya pun tak suka makan pedas aDieyZa... hehehe

    -> saya setuju HAZWAN17.. Tapi masakan org JOHOR masih boleh masuk tekak..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis