dwatyKNY: jumpa OKU tak sedar diri di HARI JURURAWAT..

Thursday, May 19, 2011

jumpa OKU tak sedar diri di HARI JURURAWAT..

salam semua....

ikutkan hati... hari ni aku tak nak update... tapi aku ada cerita nak story mory... bukan nak mengaibkan sesiapa sekadar buat renungan...

pepagi tadi... masa aku turun dari bas (keta aku kat kampung) nak seberang jalan... tiba2 aku dikejutkan dengan teriakkan seorang lelaki yang berdiri disebelah ku.... 


"kan saya dah cakap tadi saya nak pegi JAKIM, kenapa tahan saya naik bas tu???"


aku yang berada di sebelah kiri lelaki ni pun apalagi terkezutla... dalam hati dia marah kat aku ker???... eh tak mungkin coz dia bercakap sambil menghadap seorang pompuan sebelah kanan... aku perhatikan lelaki ni sedang pegang tongkat... so, comfirm2 la BUTA... dari tepi aku rasa lelaki ni dalam lingkungan usia 20an... masih muda... tapi apsal dia marah sangat... dia satu bas dengan aku ke tadi??? tak perasanla plak... aku lihat muka pompuan yang dia marah tu dah cuak giler...


"saya tanya encik jer nak pegi mana??? encik kata nak pegi jakim.. bas tu tak pegi jakim"
"yang kau pegang2 aku tu kenapa???" (juga nada yang kuat)
"saya nak tolong encik"
"ko pegang aku kau nak baju aku kan???" pulakdah.... "kau nak baju kau beli!!!!!... kenapa kau tak de duit ker???? Hahhhhhhhh!!! kau tak ada duitttttttttt????" (yang ni paling kuat dia teriak)


aku, budak pompuan tu, dan seorg lagi member yang berada ditempat kejadian... terus berlalu pergi... membiarkan lelaki itu membebel sendiri... malas nak layan... org nak tolong pun kena marah...  

tapi atas dasar simpati... kami tunggu dan perhati dari jauh kot2 ada org yang sudi menghulurkan bantuan... ada seorang makcik yang cuba menghampiri... tapi kemudian makcik tu pun berlalu pergi... seolah2 takut dengan lelaki buta itu... apa yang aku boleh simpulkan disini... lelaki buta tu sebenarnya dah berdiri agak lama disitu... dan pompuan yang nak tolong tadi maybe bukan org pertama yang dia marah... coz dari segi percakapannya seolah2 dia marah dengan semua org yang cuba mengambil kesempatan terhadapnya... 

semoga ALLAH membantunya....


oh ya... aku nak ucapkan SELAMAT HARI JURURAWAT kepada semua Nurse2 di MALAYSIA... semalam baru jer baca berita sedih tentang seorng DOKTOR yang turut lemas apabila dia ingin membantu rakanya seorg JURURAWAT yang dilihat sedang terkapai2 melawan arus sungai... kedua2nya lemas kerana arus sungai yang terlalu deras... mereka yang kesemuanya berempat sedang berkelah tidak menyangka kesudahan perkelahan ini sampai meragut nyawa....

semoga ALLAH merahmati mereka....



malam ni layan movie KONGSI.......sok malam plak BALIK KAMPUNG.... seronoknyerrrrr + beronok2...

19 comments:

  1. ye, semoga Allah melindungi lelaki buta itu...

    ReplyDelete
  2. errmmmm dah ditolong marah pulak
    camne tu??
    tak tolong nanti, nmpk ke dia jalan tu.!?

    ReplyDelete
  3. huhu.

    jat rasa kan,dia baru buta.macam dia xleh terima kenyataan je 2.

    boleh plak jat buat cerita kat sini.huhu

    ReplyDelete
  4. Kesiannya lelaki itu kan rugi dunia dan akhirat....

    ReplyDelete
  5. bagi penagan jer kat lelaki OKU tue..cantik sangat ker baju dia tue erk, sampai org hadap sangat???...Org pk kan awak tue buta jer...iissskkkk geram plak akak bc n3 nie hahahah

    ReplyDelete
  6. ya Allah..ada jg org OKU mcm tu ye...nasib ada yg nak tolong...tu pun kena mrh plak ye....

    ReplyDelete
  7. harap in future lembut la hati laki buta tu kan...

    ReplyDelete
  8. ade juga org buta yang bersikap cmtu ye??hehehe


    *oh..selamat hari 'nurse2'..heheh

    ReplyDelete
  9. emm orang buta tuh ada kisah silam kot yang membuatkan emo2 berlebihan..kita tak tau pasal dia..jadi kita boleh doakan supaya ALLAH s.w.t campakkan hidayah dalam hati dia..idup dia dalam kegelapan dah tentu emosi dia tak berapa ok..

    ReplyDelete
  10. baik betul hati tu..hidup mesti tlg menolong...

    ReplyDelete
  11. kalu macam tu la gamak nya orang buta tu... tolon tengok sudah la kan.... janji tolong juga tu.... tengok... kalau aku pun takut juga tu takutkena hambat...he he he

    ReplyDelete
  12. bagus..sikap yang baik..mybe dia xsuke org kesiankan dia..:)

    ReplyDelete
  13. yang penting niat kita kalau dia tak terima apa boleh buat, dari niat je kita dah dapat pahala mungkin dia bad mood ari tu..

    ReplyDelete
  14. tapi.. ape masalahnye pakcik tu!! ni yg tak paham ni. ce citer.. ce citer!! hehe

    ReplyDelete
  15. setiap manusia mesti ade sikap tolong menolongkan...

    ReplyDelete
  16. susah r kalau macam tu.. orang nak tolong tapi die lak pikir lain. macam mane tu..

    ReplyDelete
  17. Life is good when some authors like post their articles!

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis