dwatyKNY: KENANGAN TERINDAH 'join' SUKANEKA KEJIRANAN

Wednesday, May 25, 2011

KENANGAN TERINDAH 'join' SUKANEKA KEJIRANAN

Tujuan asal sebenar nak join AEROBIK... coz, balik kerja jumaat minggu lalu member rumah NA (bukan singkatan nama sebenar) tanya kat aku...

"sok(sabtu) pi mana2 tak???"
"tak... dan pokai ni... napa???"
"jom p senam aerobik sok"
"kat mana??"
"ala depan ni jer... tepi tasik... area tempat kitar semula!!!"
"ok gak... dah lama tak aerobik"
"ok set... gerak kul 7 pagi"
"ok no hal... kalau aku lambat bangun... ko kejutkan!!! tapi kalau ko yang lambat... memang tak pegi la kita... hehehe"

Esoknya, tak seperti yang di rancang... aku , NA dan 2 orang lagi my housmate WH dan SS juga bukan singkatan nama sebenar dengan semangat kesukanan gerak dari rumah pukul 7.40... lewat 40 minit dari plan sebenar... biasala manusia kan hanya merancang... tapi tuhan yang menentukan (alasan tak logik)... sorg lagi member rumah MK tak dapai join coz ada urusan lain...




Sesampai di destinasi... kami tengok dah ramai org yang membanjiri tempat tersebut... melihat senaman aerobik yang sedang berlangsung... kami pun bergegasla mengambil tempat masing2 dan mula mengikut pergerakan2 yang ditunjukkan oleh guru senaman... 10 minit berlalu, guru senam robik meminta 'anak2 muridnya' menarik nafas 3 kali dan seperti biasa hembusan ke-3 adalah dari hati yang paling dalam... so maksudnya teriakan yang paling kuat la... tapi teriakan yang kedengaran agak mengecewakan... hehehe...  selesai sesi tarikan dan hembusan nafas... guru senam robik pun berkata.... "sampai di sini sahaja senaman pagi kita hari ini...jumpa esok di tempat biasa"... aku n the geng terpaku... 'ler dah habis ker???... bukan senam aerobik ni biasanya ambil masa paling kurang pun sejam ker??? ni baru 15 minit.. peluh pun tak sempat keluar'... yang menjadi tanda tanya seterusnya ialah 'kami yang lambat @ senaman ni yang mula awal???'... takpe la bukan rezeki dan kami pikir positif yang 'senaman ditamatkan coz, hujan rintik2'...


Kami mencari tempat berteduh sambil melawat gerai2 yang berada tidak jauh dari situ... ada gerai jual beg, tudung dan baju... tapi aku hanya mampu sentuh sahaja... manakala member 3 org lagi tu sekadar menjeling... paham benar maksud jelingan tu... BULAN TUA... kami meneruskan langkah ke satu dua sudut yang kelihatan ramai org berkumpul menunggu giliran untuk menulis sesuatu di atas meja... aku dan NA ke meja yang berada di sebelah kiri iaitu mendapatkan no.CABUTAN BERTUAH manakala WH dan SS ke meja sebelah kanan iaitu pendaftaran RAKAN PENGGUNA KPDNKK... hasil yang kami perolehi ialah cabutan bertuah bernombor(fuh kiri, fuh kanan..harap2 bertuah) 0556, 0557, 0558, 0559 dan barangan seperti dibawah ini...




Tak dapat senam aerobik... dapat pen pun jadila... terubat jugak kekecewaan... untung nasib dapat menang cabutan bertuah.... hehehehe... hadiah yang ditawarkan cukup lumayan... BARANGAN ELEKTRIK lebih dari 30 dan hadiah utama berupa BASIKAL.... untuk acara SUKANEKA... HAMPER yang dipertaruhkan...  WOW!!! dalam hati... dapat sebijik ok gak.... dok tengah berangan tu kedengaran suara emcee berkata... "baikla acara sukaneka pertama ialah SEPAK BULU AYAM... semua peserta sila ambil tempat"...


Aik dah start ker???... aku mengajak my house-mates ke meja pendaftaran... kot2 ada game yang boleh kami join... lagipun masih awal lagi, baru pukul 8... di meja pendaftaran urusetia yang bertugas menanyakan soalan cepumas kepada kami...

"nak join tak SEPAK BULU AYAM???"
"EH??? boleh lagi ker bang... kan dah nak mula tu.."
"boleh jer kalau nak join... janji 1 kumpulan ada 5 org!!!"
"tapi kami 4 org jer... pastu nampak macam budak2 jer yang join???"
"sape kata???... ada team pompuan baya korg yang join juga la... korg cari la sape2 yang nak masuk team korg.."

Aku pandang my housemates... muka dorg aku tengok dah macam lampu isyarat hijau... maksudnya, green light la... setuju nak join... tapi masalahnya kami kurang seorg ahli... mana nak cari??? dalam dok tengah pikir tu... sebelah kami ada seorg budak lelaki lingkungan usia 12 tahun.... hehehehe.... sasaran dikenalpasti... "adik... nak join team akk tak main SEPAK BULU AYAM??? kurang sorg la" NA memujuk dengan muka seposen... budak tu pandang kami semacam... macam la kami nak culik dia... "ermmm... tanya ibu jap!!!" budak tu bersuara.... FUH!!! ingatkan TADI tak SUDI... bagusla budak ni... anak mak!!! aku rasa mak dia mesti dah pesan 'kalau jumpa org yang tak kenal... jangan layan dan jangan ikut'


Kami menunggu budak tadi tu dengan penuh pengharapan.... 5 minit kemudian... seorg akk yang sedang menggendong anak kecilnya menghampiri kami sambil tersenyum lalu bertanya... "adik ke yang ajak anak akk masuk team adik semua??"... mak budak tu rupanya... "boleh ker kak???".. aku tanya akk tu balik... "boleh... apa salahnya"... CANTEK!!! settle satu masalah... masalah ke-2... kami tak reti main SEPAK BULU AYAM!!!...


korg nampak tak bulu ayamnya... yang aku bulatkan tu...

Korg tau tak permainan sepak bulu ayam??... ala... macam main SEPAK TAKRAW ... cuma yang ni guna bulu ayam tipu... syarat2 permainan ialah... sape yang sepak paling banyak tanpa jatuh ke tanah di kira pemenang dan permainan ini bukan sepak sorg2 (individu) tetapi sepak beramai2 (berkumpulan).... masa diberi 5 minit... dan KAMI dari kumpulan NUR KASIH (korg jgn gelak!!!) adalah kumpulan kedua yang akan bermain SEPAK-SEPAKKAN....


Masalah lain timbul apabila budak merangkap ahli baru kumpulan NUR KASIH tiba2 ingin menarik diri... HAH??? AWAT???... "Saya nak pegi MEWARNA... peserta semua dah kena panggil!!!"... pulakdah... "ala kejapla... lepas ni turn kita!!!"... ZAPPPP... budak tu dah LESAPPPP... ADOI!!! mana nak cari ahli baru time DARURAT macam ni???? dok tengah kalut tu... NA jumpa jalan penyelesaiannya... "tadi aku nampak kawan aku... jap aku pegi panggil dia"... lega hati kami apabila melihat NA datang bersama seorg wanita... 

"ni ker kawan ko???"
"tak la... ni kawan aku punya kawan!!!"
"habis tu kawan ko mana???"
"dia tengah kejar anak dia berlari!!!"
"ooooo.... takpela janji team cukup" 

Akhirnya... sampaila masa yang ditunggu-tunggu.... MY TEAM punya TURN untuk BERAKSI... kalau tengok budak2 lelaki main nampak senang jer... sekali kami yang main... susah la plak!!! sekali sepak boleh la!!! berkali2 sepak jangan harapla!!!... nasib baikla boleh main pass2... aku sepak... sape yang paling dekat dengan arah tuju bulu ayam tu, dia plak yang sambung sepak... team work la katakan... tapi team work pun kalau cara semakan salah, jatuh juga!!! lagi2 aku yang tak reti kawal sepakan... sekali member pass kat aku... aku sepak dengan sekuat hati... hampir2 masuk dalam tasik!!!... kalau masuk, jenuh juga nak cari tu.... tak pasal-pasal 2 team jer yang bertanding.... hehehe...masa 5 minit yang diperuntukkan akhirnya tamat... walaupun hanya 5 minit... NA dah mengadu sakit pinggang... maybe coz, dia yang paling banyak sepak dengan penuh aksi kot...


Aku mengajak member untuk cari game lain... rasa tak puas la plak... dalam masa yang sama suara emcee kendengaran lagi... "peserta permainan CONGKAK sila ambil tempat"... hehehehe... aku dapat lihat muka NA dan WH berseri2... entah2 dorg ni JUARA KAMPUNG!!!... tak pun JUARA dalam RUMAH dekat KAMPUNG!!!... disebabkan kami belum register, kami mencuba nasib... "bang boleh join lagi ker??"... "boleh!! nah ambil borang ni dan isi"... CANTEK!! dan seperti biasa 5 org satu pasukan... dengan nama kumpulan yang sama NUR KASIH (gelak lagi la tu) kami akan buat yang terbaek... tapi kali ini pelengkap team kami ialah kawan NA yang sebenar... bukan lagi kawan dia punya kawan... cara2 permainan... team 1 lwn team 2... team 3 lwn team 4 iaitu kami dan seterusnya...


Aku reti main congkak walaupun dah lama tak main... tapi aku pelikla... cara main kat sini ada main 'tikam'(sila betulkan kalau aku salah)... aku tanya WH..SS plak tanya NA cara2 main... dorg berdua kan jaguh lagi pakar... sambil menyaksikan team 1 berentap dengan team 2, WH menerangkan bla bla bla... aku angguk kepala tapi sebenarnya tak paham... AHHHH!!! BELASAH jer la!!!!... "ok seterusnya kumpulan NUR KASIH lawan kumpulan HARMONI"... perlawanan dimulakan dengan penuh perhatian... aku sempat lagi minta tunjuk ajar dari pihak lawan "kak yang ni boleh 'tikam' tak???" dan adala sekali aku 'tikam' coz lawan aku, akk tu yang kata "boleh tikam"...  tiada masa diperuntukkan... yang penting semua guli mesti berada di ibu congkak...


Perlawanan tamat dan aku terpaksa akur yang guli pihak lawan lagi banyak dari guli aku.... apa yang aku harapkan, member aku yang lain akan menang... markah keputusan yang diperolehi ialah 4 berbalas 1 dan 1 itu adalah KAMIi!!! waaaa!! kami KALAH ditangan MAKCIK2... markah 1 tu pun  dari SS yang menang tipis - bilangan guli yang diperolehi 46 mengatasi pihak lawan 41... aku tanya NA "apsal ko kalah??"...."entah makcik tu... aku tak habis main lagi dia kata aku dah 'mati'..." ... soalan yang sama aku tanya WH... dia jawab... "akk tu banyak sangat tikam!!!"... dalam hati aku, apsal ko tak tikam jer makcik tu... hehehe... gurau jer la!!!




"baikla acara penyampaian hadiah bagi perlawanan SEPAK BULU AYAM" kata si emcee... oh ya baru aku ingat, hadiah disampaikan sebaik sahaja keputusan diperolehi... "tempat ke-5 dengan sepakan sebanyak 4... HAH!!! 4 jer??? kahkahkah... jatuh kepada kumpulan NUR KASIH!!! ni mesti terlalu banyak berkasih...tu yang dapat 4 jer... kahkahkah!!!"... kurang asam jawa punya emcee... "eh??? kitala!!! YAHOOOO!!!"... Seronoknya tak terkira... kami tahu kami tak reti main tapi berkat dari 'KEYAKINAN' yang ada dalam diri, kami sahut juga cabaran... dari mana keyakinan tu datang???... dari abang urusetia pendaftaranla... sebelum permainan dimulakan dia ada bagi kata2 semangat berbunyi.. "hadiah yang ditawarkan ada 5, penyertaan baru 4, kalau korg masuk dah jadi 5... so, comfirm dapat hadiah"... hahahahaha... sebab tu la member semua muka green light... 


Kami menunggu keputusan permainan congkak plak... kot2 boleh dpat tempat ke-5 juga... hehehe... tapi, sungguh tak bernasib baik... kami berada di tempat ke 6 daripada 6 kumpulan yang berentap... kiranya no 1 dari belakang la... huhuhuhu...


Aku ajak my team ANYAM KETUPAT... sume kata tak reti... hampeh tul!!! time raya mesti beli kutupat dah siap ni... lantak korg la... aku tetap nak join... tapi bukan anyam ketupatla... sebaliknya TEKA BERAPA BIJI (colour hitam) YANG ADA DALAM BUAH BETIK???... aku minta pendapat my team dan kami sepakat meneka 635 biji... titik!!! 






Apabila penyertaan di tutup, pengiraan biji betik pun dimulakan... keputusannya... sekali lagi tidak memihak kepada kami... jumlah sebenar biji betik ialah 747... pemenangnya seorg pakcik dimana pakcik ini meneka berdasarkan no. CABUTAN BERTUAH beliau iaitu 0748... so lucky la pakcik ni... berjaya bawa pulang hamper yang paling tinggi... tak macam kami... sorg pun tak sangkut!!!... ingat kan selain dapat HAMPER boleh dapat FRYER...


ni la pakcik yang menang tu

Akhir sekali, kami sempat join TEKA TIN & BOTOL dan TEKA BERAT BARANGAN KITAR SEMULA... tapi juga hampa... tak kesah la... yang penting kami HAPPY dan pulang bukan dengan tangan kosong... sebelum beredar, kami ada terserempak dengan budak a.k.a ahli NUR KASIH tapi tak jadi tu... kami pun sakat la dia.. "Adik menang tak pertandingan mewarna???"... "TAK" katanya sambil menggeleng kepala... "akk menang ker???"... dengan penuh riak kami pun menjawab... "MESTI LA MENANG!!!"... korg tak rasa ker betapa 'JAHATNYA KAMI' (nyanyi lagak STACY)... kahkahkah


entri agak panjang... nak baca silakan... tak nak sudah!!!

12 comments:

  1. dah lama xmain congkak. fav tuh! ;P

    ReplyDelete
  2. meriahnya...tersenyum baca part main congkak,main tikam2 ye...hihi.okey la tu dpt gak hamper tmpt ke 5.:)

    ReplyDelete
  3. wau meriahnya kat sana..dapat hadiah best2...xpe2 bukan rezeki korang lagi..ada lagi ke sukaneka tuh besok?hehhe

    ReplyDelete
  4. la sukaneka tuh dah lama rupanya..heheh malu saya..

    ReplyDelete
  5. alah..rugilah tak join anyam ketupat tu..awat tak inform akak..hehe

    tu dia..berlagak tu bah..mentang2 budak tu kalah..haha

    erkk..harus diingatkan..itu adalah acara sukaneka..jgn ada aksi tikam menikam..wakaka

    ReplyDelete
  6. haha..sian...xsempat keluar peluh...dah abeh senamrobik ye.. ngee~

    ReplyDelete
  7. ok la kan tak pulang tangan kosong..:)

    ReplyDelete
  8. bestnyer..macam2 sukanneka ade..prince teringin nak main sepak bulu ayam tu dah lame xmain...hehe

    banyak dapat hadiah plak tu..k=jeles2..ehehe

    ReplyDelete
  9. uii letih membaca entri ni.. hehe..
    best gak aktiviti2 ni..

    ReplyDelete
  10. dah lame tak main congkak...

    anyam ketupat lagi la takk pandai...

    ReplyDelete
  11. pnjang nau entry,,hehe...dok mncari jugak mana bulu ayamnya..cari bulat last2 jumpa jugak..ehehe

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis