dwatyKNY: KETAWA boleh mengubati PENYAKIT???

Thursday, May 5, 2011

KETAWA boleh mengubati PENYAKIT???

Salam....


senyum itu satu sedekah... senyum la supaya awet muda..
ketawa itu tanda gembira... bergelak ketawala.. 
coz ketawa terapi baik punya..



Setiap org punya RUPA KETAWA masing2... tidak kirala rupa ketawa kita tu elok ker.. buruk ker... mengerikan ker.. menyegarkan telinga ker... ianya tetap sama iaitu manifesto daripada perasaan GEMBIRA... ketawa juga sebenarnya boleh terhasil dari pengambilan UBAT2TAN dan juga DADAH... sebab tu la penagih dadah yang dah lepas Gian boleh ketawa macam orang gila... ada org yang ketawa sampai mengalirkan airmata macam aku... namun demikian perlu diingat, ketawa yang berlebihan boleh menyebabkan sakit otot....


Kajian saintifik telah mengesahkan bahawa ketawa menberi kesan yang baik pada kesihatan... antaranya membantu....

  • menurunkan tekanan darah tinggi
  • menguatkan fungsi otot jantung
  • menurunkan hormon stress
  • mengekalkan perjalanan darah
  • menambah bekalan oksigen dalam tubuh
  • mengekalkan fungsi imuniti tubuh dengan melonjakkan tahap pengeluaran SEL T yang  berfungsi menentang jangkitan dan SEL B yang mengeluarkan antibodi menghapus penyakit.
  • merangsang pengeluaran endorfin iaitu 'ubat penahan sakit' yang dikeluarkan oleh tubuh secara semula jadi





Norman Cousins telah mencatatkan  satu sejarah yang menarik dalam dunia perubatan...  beliau yang menderita penyakit ARTRITIS dan dijangka doktor tidak akan hidup lama akhirnya sembuh sepenuhnya... manakala PENYAKIT JANTUNG yang turut dihidapinya pula sentiasa terkawal hasil terapi ketawa yang dilakukannya sendiri bersama bantuan pil vitamin disamping mengamalkan sikap2 yang POSITIF... antara kaedah terapi yang dilakukan ialah dengan menonton cerita2 komedi... ketawa yang dihasilkan membolehkan sakit jantungnya hilang selama 2 jam... apabila sakitnya itu datang semula... Norman akan bergelak ketawa lagi dengan menonton cerita2 komedi dan begitula seterusnya... Norman meninggal dunia pada tahun 1990 pada usia 75 tahun... iaitu 35 tahun selepas disahkan mengidap penyakit Artritis dan 10 tahun selepas serangan jantung pertama... ini sekaligus membuktikan KETAWA adalah satu bentuk TERAPI yang amat baik....




so, lepas ni rajin2la bergelak ketawa... tapi janganla sesuka hati korg jer ketawa tanpa sebab... tu namanya SEWEL... nak gelak kenala ada sebabnya... salah satunya... tengokla MAHARAJALAWAK..... SEPAH the BEST!!! hehehe

nak terapi tak????... jom kita bergelak ketawa layan video kat bawah ni... sape yang ada penyakit KENCING MANIS @ KENCING TAK LAWAS tu.... jaga2... jangan terKENCING2 sudah!!!!


diawal2 tayangan takde yang lucu... so, korg kenala bersabar...confirm gelak


jangan BERLAGAK....kan dah jadi BAHAN GELAK....

22 comments:

  1. hahaha..gelak sakan prince kat sini..

    mmg the best la..maharaja lawak pon terbaek punye klakar klu tgk..ok2..jom ketawa..baik tuk kesihatan..=D

    ReplyDelete
  2. Akka pun suka ketawa.. rasa release je kan..

    ReplyDelete
  3. Kakak pun dah tergelak sendiri tengok video tu....

    ReplyDelete
  4. ketawa dalam ilmu kedokteran memang keharusan.. karna ada saraf yang harus digerakkan melalui ketwa, bahkan kalo gak ketawa malah bisa bahaya.. tapi kalo banyak ketawa tanpa sebab itulah yang perlu dipertanyakan... hehehehe salam kenal ya.. dari tmn indonesia...

    ReplyDelete
  5. haha..
    tgk2..dah ketawa..mmg terapi..
    erkk..tgk jozan lah..

    ReplyDelete
  6. kalau saya nak ketawa..saya tengok maharaja lawak je..hehe..confirm akan ketawa sepuas-puasnya..hehe.

    ReplyDelete
  7. hilang stress jap bila ketawa.....

    ReplyDelete
  8. btol tu..klu ketawa..boleh menghilangkan rasa stress.. dapat lupakan masalah wlpun sekejap...

    ReplyDelete
  9. cerita ini membuat saya bahagia 8) salam kenal

    ReplyDelete
  10. saya seorang yang suka ketawa bila benda lucu berlaku didepan saya..:)..haha kelakar video tuh..

    memang betul ketawa boleh mengurangkan stress..

    ketawa yang menakutkan ialah gelak ketawa dari pembunuh atau orang yang punya otak salah fius..huhu

    ReplyDelete
  11. meh la kita gelak sama2.... kahkahkah

    ReplyDelete
  12. nak kena ketawa selalu ni, jauhi penyakit...haha

    ReplyDelete
  13. Dwaty..
    Akak memang suka ketawa....bila tengok cerita lawak pun akak boleh ketawa sampai sakit perut...lagipun kan ketawa itu penawar duka..he..he..

    ReplyDelete
  14. ketawa? siapa yg ketawa awet muda..cam khalis..semua orang kata khalis sekolah rendah..hehe

    ReplyDelete
  15. ape kate dwaty buat lawak, sy nak gelak, heheeeee

    ReplyDelete
  16. kwn2 ckp..sy ni jenis serius ..ssh nk ketawa

    ReplyDelete
  17. betul2!! wa setuju.
    tapi problemnya, bila wa ketawa.. wa akan terkentut sekali.
    camne nak mengubatinye tu?
    hahahahaha

    ReplyDelete
  18. saya pun suka ketawa...
    tapi ketawa yang berlebihan jgk x elok..bleh menyebabkan hati mati.

    ReplyDelete
  19. rajin2 la ketawa ya yatie Awang, kak azi,betul tu... ketawa penawar duka...

    mykhalis mesti cute... tu yang nampak macam budak sekolah...

    NAZRUL AZAT buat lawak lagi lawak kot dari saya...

    tengok muka khairul pun boleh tahu... kahkahkahkah... gurau jer..

    ishhh3...bdk johor ni... tak senonoh... tapi tahan kentut pun tak boleh... nanti sakit.. so, lepaskan jer la... kahkahkah

    betul tu azana... kalau hati mati...lagi parah...

    ReplyDelete
  20. HaHaHaHaHaHaHaHaHaHaHa eh sambung lagi jap HaHaHaHaHaHaHa

    hehehehehe eh sambung lagi tuh :P

    ReplyDelete
  21. alamak..tak leh tgk la video tu...huhu...

    suka gelak bila jumpa geng....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis