dwatyKNY: JGN pandang mudah.. pesanan ORG TUA!!!

Tuesday, June 14, 2011

JGN pandang mudah.. pesanan ORG TUA!!!

1,2,3,4,5... 5 hari aku tak update blog!!! lamanya!!! nak buat cammana... aku baru balik dari jenjalan pastu kena settlekan plak kerja2 yang tertunggak... hari ni pun aku takde apa2 nak cite... aku nak share 1 story jer dgn korg semua... jom baca...

Suatu ketika dahulu, ketika sedang terlantar sakit dan diberitau oleh tabib bahawa hayatnya sudah suntuk benar... seorang lelaki tua memanggil 2 org anak lelakinya lalu berpesan supaya menjaga perniagaan yang bakal ditinggalkan nanti dengan sebaik mungkin..


"Anak2 ayah, bila ayah sudah tidak ada nanti, kamu amalkan dua pesanan ayah ini. pertama jangan sesekali menagih hutang pada orang yang berhutang dengan kamu. kedua, apabila hendak pergi dan balik dari kedai, jangan seskali biarkan dirimu terkena cahaya matahari. amalkan pesanan ayah ini, nanti perniagaan kamu pasti akan berjaya" pesan lelaki tua itu.


Tidak berapa lama kemudian, lelaki itu pun menghembuskan nafasnya yang terakhir... selepas lelaki tua itu meninggal dunia, perniagaan dan kedai2 yang ditinggalkan, diuruskan oleh kedua2 anak lelakinya dan kedua2nya menuruti pesanan arwah ayah mereka... Anehnya selepas setahun... perniagaan anak yang bongsu jatuh merundum sebaliknya perniagaan si abang sulung bertambah besar dan maju...


Suatu petang si ibu berjumpa dengan kedua2 anaknya lalu bertanya apa yang telah terjadi kepada perniagaan mereka... si adik mengeluh dan memberitahu bahawa dia kini hampir bankrap... "Apa yang kamu buat??? kamu ikut tak pesanan arwah ayah kamu??" tanya si ibu.... "Ikut mak!! saya tak pernah pun tagih hutang dari mereka yang berhutang dengan saya, tapi masalahnya mereka tak bayar pun hutang2 mereka tu... hutang2 tu dah terlalu banyak sampai saya dah kehabisan modal... untuk mengelakkan dari terkena cahaya matahari pula... saya keluarkanla duit tambahan untuk bayar tambang beca setiap kali pergi dan pulang dari kedai.. mak" kata si adik


si ibu berpaling pada nak sulungnya pulak dan bertanyakan soalan yang sama.... si abang menjawab... "Bila ayah kata jangan tagih hutang pada orang yang berhutang dengan kita, maka saya buat keputusan semua urusan perniagaan mesti dibayar dengan wang tunai.. tak boleh hutang!! hasilnya modal saya bertambah dan perniagaan saya lancar.... kemudian disebabkan ayah kata jangan sesekali terkena cahaya matahari, maka saya pergi kerja sebelum matahari terbit dan pulang selepas matahari terbenam... ayah memang bijak, buktinya pelanggan saya semakin ramai sebab kedai saya yang paling awal dibuka dan paling lewat ditutup"


si ibu tersenyum, ternyata anak sulungnya memahami maksud pesanan arwah ayah mereka dulu... kesimpulanya disini... orang tua adalah orang yang paling tinggi akalnya, mereka tahu asam garam dunia dan sering menguji kita dengan cara yang tidak diduga... tetapi orang muda sering melihat pesanan orang tua pada satu lapisan permukaan sahaja.. orang muda yang berjaya adalah mereka yang mendengar nasihat orang tua dan bijak membaca ketinggian akal mereka.


mak aku pun banyak bagi pesanan sebelum aku datang KL ni... kekadang tu rasa cam budak2 plak kena ceramah.. setiap kali call pun benda yang sama akan diulang2... tapi pesanan tu la yang aku pegang supaya aku tak mudah terpesong...

hehehehe

23 comments:

  1. bagus cerita ni...
    ikut lah pesanan org tua... w'pun nmpk remeh tapi byk maksud tersembunyi...

    ok, saya ikut jgk pesanan org tua, lepas baca, saya komen...hehehee

    ReplyDelete
  2. baguih story ni...

    tapi statment yg last tu terpaksa jg dituruti sbb org tua2 ckp tak leh ingkar....hehehehehhe...

    ReplyDelete
  3. Kakak pun ada dengar cerita ini melalui radio IKIM tidak lama tempohari. Bagus motif disebaliknya....

    ReplyDelete
  4. yelah..yelah..ikut nih..
    kena fikir berlapis2 lah nampaknye..:)

    ReplyDelete
  5. hormat gak ngan pesan2 org2 tua ni... tapi kekadang tu SB rasa lebih baik org2 tua cakap str82.. tak yah nak kias2.. mcm pesan suruh tinggalkan komen lepas baca blog tu.. str8 yo the point.. senang nak paham.. ehehe..

    ReplyDelete
  6. bagus la korg2 semua... ikut pesan org tua... tinggalkan komen lepas baca.... hikhikhik

    ReplyDelete
  7. hahahahadoiiila dik..beriye sampai berkerut2 akak bace dari perenggan atas sampai la abis cerite tanpa ade tinggal perkataan pun. alih2 sampai bawah tengok pesanan yang last tuh terus mengekek2 akak gelak sorang2 ni haaaa

    ko ni memang tauuuu suke buat akak gelak sorang2 hahahahahahahhaaaaa.

    ReplyDelete
  8. baheklah akak dah dengar cakap orang tue nih. :p

    ReplyDelete
  9. haha! baguslah . mula2 tak faham . lepas 2x baca baru dapat tangkap apa mesejnya :)

    Entri : Salahkah Aku Bertudung?

    ReplyDelete
  10. dah bace 2x baru faham...maklum la dah berumur mcm ni...lambat sikit nak fahamnye...

    ReplyDelete
  11. cerita yg bagus dijadikan tauladan, moralnya guna akal utk berfikir

    Pesan org tua ..... anak dara menyanyi di dapur ......

    ReplyDelete
  12. Dwaty...tau tak ngapa akak suka singgah sini?...sebab... akak suka apa yg selalu waty tulis..semuanya menarik dan berguna...kadang2 akak terfikir...wpun waty muda dari akak..tapi waty selalu beri akak pengajaran melalui tulisan waty...macam pesanan orang tua tu...

    ReplyDelete
  13. mak rara kalau pesan.mst jgn tingal solat,jgn tinggal solat.

    ReplyDelete
  14. yg tua dihormati yg muda disayangi....
    teman tergolong dlm geng org muda lagi nih...so klu sygkn teman(wakil org muda) meh le memfolloekan diri ke blog teman yeak....heheheh

    folow awak jugak...

    ReplyDelete
  15. orang tua bila berpesan atau berkata2..semua itu ada hikmah yang tersembunyi..kita budak2 kena follow je nasihat dorang..coz dorang dah otaimer kat dunia neh..

    yang penting pesan mereka tuh tak melanggar syariat agama..

    ReplyDelete
  16. nasihat org tua..mmg sgt berguna..

    *haha..pesanan yg last tu.. erkk..haha..

    ReplyDelete
  17. baik.... saya tgh ikut pesanan orang tua yang last sekali tu... hehehehe

    ReplyDelete
  18. betul2
    kadang2 kita rasa remeh tapi remeh tu la kalau xdiikut jadi masalah besar

    Kisah Sekuntum Bunga Hitam

    ReplyDelete
  19. pesan mak abah memang berguna~
    kalau dorang pesan somthing, mesti ada makna di sebaliknya, ;)

    ReplyDelete
  20. bagus cerita ni...aku suka...sgt bijak anak sulung dia tu...

    aku pun tak tau apa motif ayah dia bg wasiat mcm tu, rupanya ada cerita di sebalik tu...huhu...

    ReplyDelete
  21. bgs ayah dye..ayh dye mb xde harte yg menggunug..tp ayh dye ade pesanan yg leh wat anak dye berjaye..:)

    ReplyDelete
  22. org tua pesan tu sebab dia terlalu sayangkan kita.. so utk hargai kasih sayang tu, kita kenalah dengar & ingt pesanan tu..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis