dwatyKNY: HIKMAH KE 4 : ringankan kaki jejaki masjid

Friday, August 12, 2011

HIKMAH KE 4 : ringankan kaki jejaki masjid


Salam jumaat ke-2 di bulan Ramadan... hari ni aku nak sambung HIKMAH KEEMPAT... kesinambungan HIKMAH PERTAMA, KEDUA dan KETIGA iaitu ceramah seorang USTAZ yang berasal dari INDONESIA dan pernah menyampaikan ceramah di LAHAD DATU, SABAH...


HIKMAH KE-4
Pernah satu ketika... selesai solat dimasjid, RASULULLAH SAW mengumpulkan semua para sahabat lalu mengumumkan... "saudara2ku sekalian... lelaki yang sudah balikh, berjiran dengan masjid... wajib datang berjemaah di masjid!!" selesai berkata, ada seorg lelaki buta kemudiannya bertanya "ya Rasul... bagaimana dengan saya???"... "kamu dikecualikan kerana kamu tidak dapat melihat"... kata Rasulullah... namun demikian belum sempat lelaki buta itu keluar dari masjid... Rasulullah memangilnya kembali lalu bertanya... "adakah kamu dengar azan yang berkumandang dari masjid???" ... "saya dengar ya Rasul" jawab lelaki buta itu... "kalau begitu kamu juga wajib datang ke masjid..." kata Rasulullah saw dan lelaki buta itu AKUR tanpa banyak soal...

......................................................................


MASYALLAH... org buta pada zaman Nabi Muhammad SAW... berjiran dengan masjid... tiada halangannya, tetap datang berjemaah di masjid... tapi zaman sekarang??? masih ramai yang malas datang berjemaah di masjid... betul tak??? saya sebenarnya berasa hairan kenapa org tidak suka datang ke masjid... walhal banyak FAEDAHnya...

Pertama.. melangkah kaki kanan 1 pahala, melangkah kaki kiri dihapus dosa kecilnya... cuba kamu bayangkan jarak rumah kamu dari masjid... berapa langkah kaki???... kalau naik motor@kereta... rodanya yang dihitung... 

Kedua.. semua benda yang melekat di tubuhnya sepanjang perjalanan ke masjid seperti debu dan air... akan melindungi dirinya dari sentuhan api neraka...

Ketiga.. setiap benda yang dilalui ketika menuju ke masjid... akan menjadi saksi di akhirat nanti... tanah, rumput, pagar dan apa saja yang dilewati, mereka akan berkata "ya ALLAH jangan masukkan dia kedalam neraka, masukkan dia kedalam syurga... saya jadi saksi tarikh sekian2 dia datang berjemaah di masjid"... sebab itula kita digalakkan bertukar2 masjid.. supaya lebih ramai yang akan menjadi saksi di akhirat nanti...

Keempat.. keutamaan solat berjemaah ialah... sekali solat berjemaah dimasjid sama dengan 27 kali solat sendiri dirumah...

Kelima.. Insyaallah pasti SAH solatnya... ini kerana... jika imam salah... makmum yang diterima... jika makmum salah, imam yang dinilai... tapi jika kedua2nya salah.... SAFnya yang dinilai...

dan yang Ke-enam.... solat di masjid, Insyaallah pasti lebih KHUSYUK... jika solat dirumah terlalu banyak ganguan... panasla... bisingla anak pasang tv sound kuat... terhidu bau masakan isteri lagi... ada plak kucing kesel2 dikaki... macammana nak khusyuk???


Justeru itula kita digalakkan solat berjemaah di masjid kerana selain khusyuk banyak ganjarannya... tapi seperti yang saya katakan tadi....walaupun banyak kelebihannya.... masih ramai yang malas berjemaah di masjid... 

KENAPA??? 

berdasarkan apa yang saya perhatikan.... org tidak mahu datang ke masjid salah satu disebabkan 'URUSETIA@IMAM' masjid itu sendiri... Rasulullah SAW pernah berpesan... jika menjadi imam, RINGKASKAN@SEDERHANAKAN bacaan solatmu iaitu jangan terlalu panjang dan jangan terlalu pendek...  tapi ada sesetengah urusetia masjid... dia mengikut sunnah Nabi iaitu kerap menjadi IMAM... Alhamdulillah... tapi masalahnya... apabila dia menjadi imam... dia baca surah yang panjang2... contohnya SURAH YASIN yang dibahagi dua...

wahai Imam sekalian... kalau kita sendiri... nak baca surah AL-BAQARAH rakaat pertama sampai khatam pun suka hati... rakaat ke2 surah AN-NISA... tak kesah... tapi kalau berjemaah... bacala yang ringkas2 sahaja... sebab itula... sesiapa yang menjadi imam... sebelum memulakan solat digalakkan menoleh semula kebelakang untuk mengenalpasti siapakah gerangan pasukan... mungkin ada org tua yang tak boleh berdiri lama... mungkin ada makmum yang tahan kentut... dan mungkin ada juga yang tinggal jauh... dia nak cepat.... jadi ringkaskanla bacaan...

Rasullulah saw juga berpesan... jika menjadi IMAM... bacala surah yang umumnya org tahu... bukannya diri sendiri saja yang hafal... kenapa perlu baca surah yang umum tahu???? PERTAMA... supaya makmum khusyuk dan ikut dalam setiap bacaan... saya pernah praktikkan rakaat pertama saya baca ayat terakhir surah Al-baqarah... sepi... tapi apabila rakaat kedua saya baca surah Al-ikhlas... kanak2 pun turut sama membaca... 

cuba bayangkan... kalau imam baca surah yang makmum tak hafal.. IMAM KHUSYUK DENGAN BACAAN, MAKMUM KHUSYUK DENGAN HAYALAN... "sebelum datang masjid, aku pergi kedai dulu beli barang... kalau tak silap ada lagi balance... tapi dimana aku simpan???"... ALLAHUAKHBAR... dia masih tak ingat... SAMIALLAHULIMANHAMIDAH.. dia masih berfikir... ALLAHUAKHBAR... dia masih mencari... sekali kedengaran suara imam melaungkan ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH... "oh dibawah bantal rupanya aku simpan".... hehehe

yang KEDUA... supaya jika imam salah, makmun akan tolong betulkan... kalau kita sendiri saja yang hafal... tapi tiba2 terlupa... siapa yang nak betulkan??? jangan jadi seperti cerita yang saya pernah dengar ini... ALLAHUALAM samada benar @ tidak... seorg imam terlupa bacaannya... tunggu punya tunggu takde seorg pun yang tolong betulkan bacaan... jadi, terpaksala dia berkata "tolong bantu yang dibelakang"... pastu makmun yang berada dibelakangnya berkata "saya juga tidak tahu".... tiba-tiba kedengran suara pemuda yang berbunyi "kalau begitu ALLAHHUAKBAR sajala".... Astaghfirullahulazim... rosak solat jemaah... 

satu lagi sebab kenapa org malas datang ke masjid kerana keadaan masjid itu sendiri.... masjid luas tapi sayang... panas... karpet plak berhabuk 7 muharam tak pernah cuci... masjid walaupun luas tak guna, jika sepi dari jemaah.. duit yang diderma jangan disimpan.... gunakan untuk mengaji CLEARING SERVICE... pasang AIRCOND... buat aktiviti (indoor@outdoor) masjid... jemput ulama terkenal jadi imam... Insyaallah orang yang MALAS pun akan datang ke MASJID...


itu saja untuk hari ini... baca sampai habis tau!!! penat aku translatekan.... hehehe...  HIKMAH SETERUSNYA... next timela... selamat berpuasa dan selamat menunaikan SOLAT JUMAAT...oh ya... SOLAT TERAWIKH sekali...

24 comments:

  1. terima kasih diatas perkongsian ilmu

    ReplyDelete
  2. bulan ramadan adalah pesta ibadat.

    rebutlah peluang :)

    ReplyDelete
  3. sesama rebut peluang utk bekalan disana nnt

    ReplyDelete
  4. yes ika bace sampai habis,terima kasih kak kongsi ni..alhamdulillah adik lelaki dan abah suke pergi masjid cuma kami yg perempuan je solat kt umah hehe :P

    ReplyDelete
  5. seronok bc tazkirah awk :)

    Alhamdulillah...bnyak ilmu yg diikongsi...tq dear..

    ReplyDelete
  6. mmg byk kelebihan solat kat masjid.

    tp ramai y x tahu kan~

    :)

    ReplyDelete
  7. tertarik dgn >>>>

    yang KEDUA... supaya jika imam salah, makmun akan tolong betulkan... kalau kita sendiri saja yang hafal... tapi tiba2 terlupa... siapa yang nak betulkan??? jangan jadi seperti cerita yang saya pernah dengar ini... ALLAHUALAM samada benar @ tidak... seorg imam terlupa bacaannya... tunggu punya tunggu takde seorg pun yang tolong betulkan bacaan... jadi, terpaksala dia berkata "tolong bantu yang dibelakang"... pastu makmun yang berada dibelakangnya berkata "saya juga tidak tahu".... tiba-tiba kedengran suara pemuda yang berbunyi "kalau begitu ALLAHHUAKBAR sajala".... Astaghfirullahulazim... rosak solat jemaah...

    =.='

    dah konpem batal terus solat tu.. huhu

    ReplyDelete
  8. suke dapat tambah ilmu disini...mmg byk ganjaran yg diberi tapi ramai jgk manusia jrg atau xberminat nk berjemaah di masjid @surau..mmg kdg2 prince pun xdpt nk berjemaah semua waktu di masjid tapi setidak2nya blh berjemaah dirumah atau tmpt keje dr sendirian..

    ReplyDelete
  9. banyak kelebihan bila kita mesti masjid kan...setiap langkah dan amalan kita adalah ibadat.

    setuju faktor2 yg last org malas ke masjid tu...kadang2 kain telekung muslimh kotor...ye la.kadang2 lupa bawa telekung klau berjalan ...

    ReplyDelete
  10. terima kasih diatas perkongsian ilmu... panjang berjela nih, bwk note ke?

    ReplyDelete
  11. heehe like3..

    subhanAllah,..banyak gle kelebihan solat jemaah di masjid..
    =)

    ReplyDelete
  12. betapa besarnya ganjaran pergi masjid ni kan..teruja bace, dla nak copy simpan lam folder yer..

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum

    sangat menarik!

    paling menarik hatiku no 5 n 6.
    bukan senang nak dapat kekhusyukan dalam solat. bab makmum imam. kekadangkan, dalam satu tempat, ada fahaman yang berbeza. terutamanya orang lama ni.

    thanks for sharing. :)

    ReplyDelete
  14. sukar nak ke masjid kerana pahala pahala yang dijanjikan ini barangkali tak dapat dilihat dengan mata kasar...

    ReplyDelete
  15. Share yg sgt menarik..=) tq

    ReplyDelete
  16. Perkongsian yg sgt bermanfaat.Barakallahufik'~ =)

    ReplyDelete
  17. perkongsiaan yang bermakna..anis akan rajin rajin kan diri lg..:)

    ReplyDelete
  18. Dwaty..
    itu yang akak suka kat waty ..selalu kongsi ilmu...TQ ye...
    Betul waty cakap..duit derma orang ramai kat tabung masjid, gunalah sedikit utk gajikan orang cuci tandas dan dalam masjid...ini toilet kat sesetengah masjid...alahai!..

    ReplyDelete
  19. semoga tazkirah ini dapat memberi manfaat kepada kita semua dalam memperbaiki diri yang serba kekurangan ini..

    ReplyDelete
  20. islam itu mudah . yang memberatkan hanya segelintir orang islam yang terlebih 'alim' .

    ReplyDelete
  21. MASYALLAH..hebatnya faedah..

    ReplyDelete
  22. kita ni kena merebut ibadat selagi nyawa dikandung badan....betoi tak?

    ReplyDelete
  23. sedih budaya solat berjemaah semakin berkurangan..hanya penuh diwaktu2 penting aja seperti hari jumaat,hari raya dan 10 malam terakhir terawih..fenomena ini sememangnya menyebabkan perpaduan islam semakin rapuh dan senang dipijak2 oleh orang kafir..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis