dwatyKNY: aku LEKA lantas INSAF, tapi aku LUPA......

Tuesday, August 9, 2011

aku LEKA lantas INSAF, tapi aku LUPA......


salam 1 malaysia dan salam 9 ramadan...

Allhamdulillah... dapat juga.... dapat apa??? dapat INI la...
walaupun tak seperti yang diharapkan... okla dari takde!!! ye dak???

Tapi bukan topik 'ini' yang aku nak cite... hari ni aku nak cite INSIDEN pagi tadi... kalau cite esok dah basi... So, kena cite juga walaupun malu.... hehehe... insiden dimana sepanjang aku bersahur tak pernah lagi berlaku... inila yang pertama aku kira... 

Semalam aku dah plan, pagi ni sahur ringan2 jer... teh O + roti + biskut + kurma... ringan la tu kan??? so, aku pun bangunla agak lewat sikit iaitu pukul 5.15... kalau plan sahur makanan berat, baru aku bangun awal... yelah nak masak lagi kenala bangun awal... bukannya makanan tu dah siap terhidang macam kat kampung... hehehe

Dipendekkan cerita.... macam tula kisahnya...... Eh??? pendek sangatla plak... hehehe... Diringkaskan cerita... aku dengan my housemate makan sahur sambil tengok tv... (tempat makan kami memang depan tv)... tepat pukul 5.30housemate lain dah masuk bilik masing2... tinggalla aku dengan my roommate... sambil tunggu Azan subuh... kami layan rancangan Tv Alhijrah... LAU KANA BAINANA yang membawa maksud "sekiranya Dia (Rasulullah saw) masih bersama kita..."..  rancangan realiti dari TANAH ARAB yang sesuai ditonton oleh aliran remaja kerana melalui rancangan ini, penerbit mencipta satu situasi untuk melihat respon orang ramai terhadap sikap dan akhlak masyarakat disamping cuba menghidupkan sunnah Nabi Muhammad saw...


sebagai contoh... episod sebelum ini... penerbit ingin menghidupkan amalan memberi salam semasa memasuki lif... langkah pertama yang dilakukan ialah dengan menampal NOTIS didalam lif yang berbunyi 'SEKIRANYA ANDA TIDAK MEMBERI SALAM, SILA GUNAKAN TANGGA'... kemudian camera dipasang serta seorg staff ditugaskan berada didalam lif sebagai penjaga lif... Alhamdulillah... hampir semua warga arab yang memasuki lif tersebut memberi salam kepada penjaga lif... hanya 3 org saja yang berat mulut... ketiga3nya memberi salam pun setelah di'cuci' oleh penerbit selaku pengacara rancangan itu sendiri dengan bertanya... "sekiranya RASULULLAH masih bersama kita, dan ingin masuk kedalam lif... apakah perkara pertama yang akan dilakukan Baginda???" sudah pastila jawapannya... memberi salam...
seorang sahabat pernah datang kepada Rasulullah lalu bertanya: "apakah amalan yang patut saya berikan ya Rasul???".. Rasulullah menjawab "amalan yang patut kamu berikan ialah memberi makanan dan memberi salam"...
kalau dekat MALAYSIA, agak2 boleh buat tak??? 


episod pagi tadi plak, penerbit (pic atas) menguji lagi dengan membiarkan paip terbuka disalah satu singki di tandas awam... tujuannya ingin mengetahui siapakah gerangan yang akan menutup paip tersebut... 7 org yang masuk kedalam tandas tersebut... hanya 2 org sahaja yang menutupnya... apabila 5 org yang buat tak tahu tu ditanya "kenapa tak tutup??"... mereka menjawab... "tidak perasan"... kenapa penerbit menguji sedemikian??... kerana amalan kecil yang kita lakukan tanpa sedar tapi ikhlas itula yang mungkin akan memsukkan kita kedalam syurga dengan izin ALLAH swt...


aku TERLEKA menonton rancangan tersebut dan hanya tersedar apabila AZAN SUBUH berkumandang... KELEKAAN itu juga menyebabkan aku ditegur oleh my roommate... 


"dah azan lah"
"memangla!!!" aku pun dengar azan tu...
"yang ko minum lagi tu kenapa???"
aku terdiam.... kemudian... "Astaghafirullahulazim" baru aku tersedar..
"hahahahaha"...


KELEKAAN menguasai minda menyebabkan aku TERLUPA aku kini dibulan puasa... KORG NAK GELAK... GELAKLA!!!... tapi aku berani sumpah... aku diLUAR SEDAR masa tu tapi masih NORMAL... so, puasa aku sah lagi kan??? dah nama pun TAK SENGAJA.... hehehe


balik rumah kang memang kena gelak kaw2 la ni...

19 comments:

  1. Salam Dwtay..
    Baguskan amalan yang cuba diterapkan tu..agak2 kat malaysia, kalau buat macam tu..ada tak orang nak beri salam sebelum masuk lif..?..

    p/s..Nasib baik minum air, kalau makan, mesti tercekik sebab tak bleh minum air dah...he..he..lain kali hati2 ye..

    ReplyDelete
  2. ada yg terpinga2 kalu sapa yg buat.. x bese kot??

    p/s klik yes @ tagged means, nk berkwn

    ReplyDelete
  3. hirup minuman puas2 ye..??? hehehe...

    tu la. asyik sgt.

    ReplyDelete
  4. pasni jangan terleka lagi ya..:)

    ReplyDelete
  5. sah lagi..lau ka na bainana..

    ReplyDelete
  6. hehe..prince pun khusyuk bace..mcm best je rancangan tu..terlupa xpe lagi, sekiranya kite tgh minum dan azan sudah berkumandang boleh kite menghabiskan minuman yg tgh ade dlm mulut tu..tapi jgn minum smpi habis satu botol plak..hehe

    ReplyDelete
  7. nasib baik ko minum air..cuba bayangkn ko mkn yg pedas2..xleh minum air dah

    ReplyDelete
  8. Bengap punya polis .http://gilamodified.blogspot.com/2011/08/bengap-punya-polis.html

    ReplyDelete
  9. nasib baik minum..bukan ngah mkn...

    lepas ni xmoh leka ya :)

    ReplyDelete
  10. terlalu fokus & menghayati sampai terlupa puasa yer.. xpe, bukan sengaja kan..

    ReplyDelete
  11. xpe...leka untuk kebaikan...

    ReplyDelete
  12. kikikiki (akak gelak sopan nih) takpe dik memang diluar kawalan its ok hihihi

    ReplyDelete
  13. kikikiki (akak gelak sopan nih) takpe dik memang diluar kawalan its ok hihihi

    ReplyDelete
  14. kikikiki (akak gelak sopan nih) takpe dik memang diluar kawalan its ok hihihi

    ReplyDelete
  15. bes la rncgn neyh...
    mekaseh share ^^

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis