dwatyKNY: kehidupan ibarat JALANRAYA...

Friday, October 28, 2011

kehidupan ibarat JALANRAYA...

orang kata HIDUP ini ibarat RODA...
sekejap di atas , sekejap dibawah...
tapi bagi aku... 
perumpamaan ini sesuai buat mereka yang bergelar artis sahaja...
coz artis bukan selamanya berada dipuncak...
sampai masa pasti akan jatuh juga...
aku lebih suka umpamakan KEHIDUPAN ini ibarat JALANRAYA...

adakalanya kita melalui jalan yang lurus...

adakalanya kita melalui jalan yang berbukit

dan
adakalanya kita akan melalui jalan yang berliku

permukaan jalan juga berbeza-beza...
adakalanya kita akan melalui jalan yang licin

dan
adakalanya kita akan melalui jalan yang tidak rata @ berlubang-lubang

setiap org pernah melalui jalan yang sukar termasuklah aku...
tapi...
sebagai manusia biasa...
kita tidak tahu apa yang akan menanti kita dihadapan...
adakah kita akan melalui jalan yang sama seperti hari ini...
ataupun jalan yang lagi sukar iaitu jalan...
LURUS + BERLIKU + BERBUKIT


walau sesukar mana pun jalan yang kita lalui...
jangan TAKUT untuk MENGUBAHNYA....
jika jalan yang kita lalui itu berlikuberlubang2licin dan gelap...
kita luruskan, kita turap dan pacakkan tiang lampu untuk meneranginya...
bak kata Dr. Danial Zainal Abidin...
"jadilah arus yang mengubah suasana"

p/s : petang ni aku n the geng akan berjalan jauh... cuti2 malaysia :p

18 comments:

  1. setiap cabaran pasti ada kejayaannya

    ReplyDelete
  2. semoga ALLAH merahmati dan memimpin kita ke jalan yang lurus. :)

    ReplyDelete
  3. Bersama kita mencari jalan yg lurus.

    Selamat bercuti/jenjalan...

    ReplyDelete
  4. Hidup kita ada pasang surut. Hari ini kita mendabik dada krn di atas, tak mustahil kita akan menangis kesal bila di bawah.

    Oleh itu, bersederhanalah dlm hidup.

    ReplyDelete
  5. kita sendiri yang mencorakkan hidup kita...pilihlah jalan yanglurus..

    ReplyDelete
  6. doa moga Allah permudahkan urusan perjalanan hidup kita..

    ReplyDelete
  7. ya..banyak liku2 kehidupan yang bakal kita hadapi dalam idop neh kan...

    wah3..ke mana tu cuti2 Malaysia...ehhehe

    ReplyDelete
  8. btul tu..kite yg menentukan jln mane yg kite pilih...

    slmt bercuti2 malaysia ye

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum

    erm,.. payahnya yang berliku,.. susah2. tapi kene usaha yang sangat kuat kan. :)

    ReplyDelete
  10. cantik jalan raya tuh..mesti pening bawa basikal free gear je kan hahha..;p..

    memang benar, kehidupan kita ada berliku-liku seperti jalan raya kat atas..kalau lurus aje, dimana pengalaman nak dikumpulkan hehe dan mendapat ujian dari Allah s.w.t kan heheh

    ReplyDelete
  11. kehidupan umpama jalan raya...wah perumpamaan yg menarik...:)

    ReplyDelete
  12. ya..suka pengibaratan ini..kita akan lalui bermcm jenis jalan..& dlm perjalanan itu sendiri ada bermcm2 kemungkinan yg bakal kita tempuh~ jgn lupa iringi perjalanan dgn doa~ ^^

    ReplyDelete
  13. semoga tak keliru tika tiba di persimpangan jalan

    ReplyDelete
  14. betul.. apa jua keadaan jalannya.. kite tetap perlu melangkah.. andai dipenuhi duri.. perlu alihkan duri itu perlahan-lahan dan dengan hati2.. semoga perjalanan kita semua dipermudahkan.. ameeennn..

    ReplyDelete
  15. bagus perumpamaan ni... walau sukar mcm mna skalipon masalah kita, ianya masih ada "jalan".... cma jalannya sja yg berbeza (berlopak, berliku, berbukit, dsb).. tapi akhirnya, kalau kita sabar meniti jalan tu, tetap akan sampai ke destinasi. cuma bagi mereka yg "menyimpang" dari jalan, yg akan sesat. jika sesat, kembali ke "pangkal jalan". dan berdoalah kepada Allah, moga kita dianugerahkan "jalan yang lurus"...

    "Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat."
    (Al-fatihah, 1 : 6-7)

    ReplyDelete
  16. SALAM,
    LF SANGAT SUKA N3 INI. ADA MESEJ YG HENDAK DISAMPAIKAN. DATANGLAH KE BANG1 NANTI

    ReplyDelete
  17. kehidupan mmg berliku..mcm colourful of life jgk..liku toh la ajar kite erti kehidupan..

    ReplyDelete
  18. Sentiasa berusaha untuk melalui cabaran itu dengan baik sekali walau sesusah mana pun cabaran itu..:)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis