dwatyKNY: MERTUA vs MENANTU

Monday, October 31, 2011

MERTUA vs MENANTU

seloka pagi isnin...

ALKISAH.... ada seorg ibu yang  memiliki 3 org puteri yang cantik2 belaka iaitu Hamidah, Rafidah dan Qasidah macam pernah ku dengar nama ini... hehehehe... ketiga2nya telah pun berkahwin dengan pasangan masing2... namun demikian, sang ibu mertua berasa curiga... adakah ketiga2 menantunya ini sayang kepadanya ataupun sayang kepada puteri2nya sahaja...

si ibu mertua kemudiannya memutuskan untuk menguji ketiga2 menantunya secara bergilir2.. 

ujian pertama dia mengajak menantu sulung menaiki bot menuju ke tengah laut. setelah berada ditengah laut, dia sengaja menjatuhkan dirinya  ke dalam air. Sang menantu tanpa berfikir panjang langsung terjun menyelamatkan ibu mertuanya.

keesokannya ketika ingin keluar rumah, menantu sulung ini melihat sebuah kereta Nissan Grand Livina terparkir di hadapan rumahnya, beserta dengan sehelai kertas yang bertulis “Dari ibu mertuamu”.

dapat keta macam ni sumpah aku tak cari yang lain...


seterusnya Giliran menantu kedua pula yang diajak ke tengah laut. Sekali lagi si ibu mertua pura-pura terjatuh dan terlempar keluar dari bot. Menantu kedua ini melupakan pakaian, dompet dan barang berharga yang ada di tubuhnya, langsung terjun demi menyelamatkan mertua tercinta.

keesokkan harinya di hadapan rumah menantu kedua terparkir Toyota Alphard, disertai dengan sehelai kertas tercatat tulisan, “Dari ibu mertuamu”

dapat pinjam kejap pun ok gak ni..


Ketika giliran menantu ketiga pula yang diajak ke tengah laut, sang mertua kembali melakukan hal yang sama iaitu gerakan terjun bebas. Tapi, malangnya kali ini sang menantu bercekak pinggang memandang ibu mertuanya yang tercungap-cungap di dalam air.

Seraya dia berkata, “Rasakan kau!”, sambil berpatah membawa botnya ke darat. Besok harinya ketika menantu ini keluar rumah, di depan rumahnya terparkir Mercedes Benz S-Class terbaru beserta dengan kertas yang bertulis, “Dari ayah mertuamu”.

dapat sentuh keta ni pun jadila...

moral of the story : jangan beza2kan ibu dan ayah mertuamu.... :)
moral of the story for me : kena cari MERTUA KAYA la lepas ni.. :P

21 comments:

  1. Bila kasih-sayang hendak diukur dgn harta-benda inilah jadinya..

    ReplyDelete
  2. setuju dengan kak zakie , bila kasih sayang di ukur dengan harta macam ni la jadinya...

    ReplyDelete
  3. adoi la...kelakar pun ada...kehkeh...

    ReplyDelete
  4. Pak mertua dan tak tahan dengan isteri dialah tu... :)

    ReplyDelete
  5. anggap la ibu mertua toh mcm ibu kite sendiri..

    ReplyDelete
  6. satu pengajaran.. hormatilah mereka sepertimana kita hormat ibu bapa kita barulah berkat..

    ReplyDelete
  7. kahakhakhakah...dalam lawak2 tu ade tersirat pengajarannya kan..hehe

    ReplyDelete
  8. hahahaha maksud mendalam cite ni!

    ReplyDelete
  9. Kalau ade menantu nnt tak mau beze2kan...sama adil...

    Mcm mak mertua saya skrg ni... Terima semua menantunye seadanye...

    ReplyDelete
  10. kasih sayang parents sendiri mestilah sama dgn kasih sayang dgn keluarga mertua..

    ReplyDelete
  11. InsyaAllah, kalau ada menantu nanti, nak sayang macam anak sendiri...

    ReplyDelete
  12. hakikatnya bukan semua kebendaan boleh menjamin kebahgiaan

    ReplyDelete
  13. hahahahaha

    kawe ngan metua kamcing!

    ^_"

    ReplyDelete
  14. he..he.. lawak yg ada pengajarannya..

    ReplyDelete
  15. haha~

    dalam lawak2.. ada maksud yg tersirat disebalik citer nie kan..

    ReplyDelete
  16. haha..lawaklah..tapi takpe yang penting..saya paham..:)

    ReplyDelete
  17. hehe...pehh mertua kaya tu...semoga berjaya...Amin...

    ReplyDelete
  18. hehehe kelakar sungguh..
    dapat kereta juga ek,bapak mertua nak kawin lain la tu..:)

    ReplyDelete
  19. ahaha lawak ok citer ni...fuh siap bg kereta tu... mak aih...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis