dwatyKNY: betul ker tak boleh makan binatang yang diKASIHANI???

Monday, November 7, 2011

betul ker tak boleh makan binatang yang diKASIHANI???

masih dalam mood raya korban...

org kata kalau kita kesian dengan binatang (yang halal dimakan) kita TAK BOLEH makan binatang tu... yer ker???

contohnya aku sendiri... datang KL barulah aku ditemukan dengan hidangan 'burung puyuh goreng kunyit'...first time burung puyuh tu disajikan depan mata... aku terus luahkan rasa simpati... bagi aku burung tu terlalu kecil untuk dijamah... mendengar aku meluahkan rasa kesian (kasihan)... serta merta aku DILARANG MAKAN... kata member... tak boleh makan makanan yang kita kasihan... BETUL KER???

walaupun dalam hati simpati, keiginan nak merasa burung puyuh tu sebenarnya meluap2... coz aku ni bukan jenis yang tak lalu makan walaupun ada rasa kesian... pelik kan???.. aku nak juga tahu burung puyuh tu rasa apa??? rasa ayam ker??? daging ker??? itik@arnab ker??? dan mungkin rasa rusa ker??? agak melampau rasa itu... hehehe... apatahlagi, setiap kali aku n the geng makan diluar... burung puyuh merupakan antara hidangan utama... so, rugilah tak rasa...

tak mahu rugi...aku akhirnya nekad... ketepikan rasa kesian supaya burung puyuh jadi santapan... hehehe...

pertama kali burung puyuh ku makan... ermmm... seperti daging ayam rupanya... yelah... ayam dengan burung kan sepupu... 'sepupu lain kali'... memang peliklah kalau rasa kambing plak???

sehingga ke hari ini... dah tak terhitung dah burung puyuh yang aku RATAH...  dah jadi darah daging aku DAH...maklumlah dah sebati dengan LIDAH... hehehe

walaupun rasa simpati terhadap burung puyuh dah 'lari'... perasaan KESIAN aku terhadap haiwan masih tegar... aku tak bleh tengok kucing didera.. aku tak boleh tengok tikus disiram air panas... kucing dengan tikus takpelah... bukan boleh makan pun even ada juga yang makan... tapi aku juga tak boleh tengok ayam dan lembu di SEMBELIH... bukan sebab aku takut darah... tapi sebab aku KASIHAN wei!!!! 

so, untuk mengelakkan rasa kesian... aku akan elakkan diri dari kawasan sembelih ayam @ lembu... lagipun... perempuan tak digalakkan berada di tempat penyembelihan... betul tak???

lazimnya... apabila seseorang itu mudah timbul perasaan kesian terhadap haiwan yang disembelih... automatik dia takkan makan haiwan yang disembelih itu... tapi bagaimana plak dengan seseorang yang kasihan tapi nak juga makan??? 


sekadar bertanya... kot2 ada yang pakar diluar sana....

pssstttt : sekarang ni terlalu banyak kes sembelih haiwan dengan cara yang tidak betul... aku elak makan burger ekoran terlihat kat you tube lembu hidup terus dimasukkan ke dalam mesin besar tuk dihancur2kan dagingnya...

10 comments:

  1. dulu kt kpg sy bela ayam n saye manjakan ayam seko tu, jinak jadinye, then dia kene sembelih, sy xsentuh langsung, sedih sbb ayam tu dh xde.. huhuuu

    ReplyDelete
  2. ada jgk dgr pasal ni,n mmg xkan tgk binatang yg nak disembelih,tkut xsmpai hati nak mkn

    ReplyDelete
  3. mak lady ckp pun mcm tu.. xleh makan kalau kite kasihan kat binatang tu.. kalau lady, lady xleh mkn arnab..

    ReplyDelete
  4. bab haram halal tu kena tanya ustaz ok,..

    ReplyDelete
  5. abg ada pengalaman bela burung puyoh taw

    ReplyDelete
  6. br jer mkn burung puyuh sedap jugakk hehe

    ReplyDelete
  7. Tak pernah makan burung puyuh lagi..:)

    ReplyDelete
  8. sama la kita..aritu mkn puyuh ngax..sedap mcm ayam la..hu3

    ReplyDelete
  9. Apakah hukumnya memakan makanan yang halal dimakan yang ketika kita menyembelihnya (cth, ayam) atau memotongnya (cth, ikan) hidup-hidup secara tiba-tiba timbul perasaan belas kasihan pada binatang tersebut. Adakah binantang tersebut halal dimakan?. 

    Jawapan :
    Binatang sembelihan tersebut halal dimakan sekiranya menepati syarat-syarat sah sembelih. Manakala perasaan belas kasihan yang timbul tidak mempengaruhi status halal atau haram binatang sembelihan tersebut.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis