dwatyKNY: jangan PILIH KASIH, SAYANG anak2mu...

Friday, December 16, 2011

jangan PILIH KASIH, SAYANG anak2mu...

salam jumaat kembali lagi...

aku sebenarnya malas nak cite bab2 sedih... kalau boleh dalam blog aku ni aku nak tempek cite2 gembira jer, cite2 kelakar... korg baca pun senang hati... asyik nak masuk blog aku jer.... masuk blog aku korg gelak... belum masuk pun korg dah gelak... hehehe...

tapi... dah nama pun kehidupan kan... bila ada suka mesti ada duka...bila ada ketawa mesti ada ketawi... eh silap... mesti ada menangis... barulah boleh digelar liku2 kehidupun... mana ada org sihat memanjang... mesti ada sakit jugak... paling ringan pun sakit gigi... paling berat pun sakit hati... kalau ada juga manusia yang tak pernah sakit... tu dikira dia sakitlah... dah dia tak pernah sakit = abnormal... 

so, cite yang aku nak share hari ni... agak sedih juga... melibatkan housemate aku... beberapa minggu yang lalu dia di dikejutkan dengan berita nenek kesayangannya sedang tenat, pada malam hari... esok paginya dia dikhabarkan yang nenek telah pun kembali ke Rahmatullah... innalillah... malam tu juga dia balik kampung... tapi disebabkan cuti dah habis... dia tak bolehla lama2... tolong sekejap pastu balik semula...

sampai jer dia kat rumah, aku pun borak2lah dengan dia...


semua ok ker kat kampung??? 
ok..
arwah nenek tinggal dengan sape sebenarnya???
nenek tinggal kat rumah aku... mak aku lah yang jaga...
mak kau adik beradik berapa???
6 org... mak aku sorg jer pompuan...
adik beradik lain duduk mana??? dorg ada datang tak???
dorg ada dtg tapi sekejap jer la... alasannya coz duduk jauh... mak aku dgn adik lelaki no 3 jer yang tinggal kat kampung tu... yang lain tinggal Kl dan Pahang..
adik beradik lain selalu ker balik tengok arwah mak dorg sebelum ni??
ermmm... susah nak cakap Tie... masa kenduri arwah hari tu pun... dorg, walaupun ada macam takde... yang aku paling geram pak su aku... bini dia sikit pun tak tolong... berlagak... dah la tak tolong masak... duit pun tak hulur... aku ngan cousin lah yang kena keluar belanja...
Eh?? mana bleh camtu... dorg kan anak lelaki... tu tanggungjawab dorg..
bukan setakat anak lelaki... anak kesayangan lagi... mak aku tu dulu bukan disayang pun... kawen plak dengan ayah aku yang bukan pilihan keluarga... lagi lah dipinggirkan... tapi tengoklah, anak terpinggir tu jugalah yang jaga nenek aku... nasib baik ada sorg pakcik yang tolong tengok2kan gak... yang lain... ermmm...


kisah housemate aku ni mengingatkan aku peristiwa kat kampung dulu... pernah satu malam, time aku baru pulang dari kerja... aku terpandanglah anak perempuan jiran aku yang baru pindah, umur dalam 5@6 tahun duduk sorg2 di luar rumah... aku malas nak tegur... biasalah budak2... gaduh dengan adik beradik lelaki dia kot... tu yang merajuk duduk luar... 

tapi, esok malamnya masa aku lalu rumah jiran tu lagi... aku tengok budak pompuan tu kat luar rumah juga dengan pinggan di tangan... sedang makan... aku pun pelikla... kenapa makan kat luar... lama bebenor dia merajuk... sedih aku tengok... walaupun aku dah sampai depan pintu rumah, mata aku still tertumpu pada budak tu... dan disitulah aku lihat mak dia keluar hulur ayam goreng... dicelah2 pintu yang terbuka tu jugala aku lihat dengan jelas ayah dan adik beradiknya yang lain sedang menjamu selera...

masuk jer dalam rumah... aku terus korek cerita dari mak aku... memula mak tak nak cerita... hal org katanya... biarlah... tapi bila aku asyik bertanya, mak aku pun cerita la... 


yang mak dengar, laki si jah (bukan nama sebenar) tak suka anak perempuannya tu... kecik2 lagi dah dihantarnya budak tu duduk dengan si nenek di kampung... tapi bila si nenek ni dah tak mampu nak jaga... dihantarnya balik semula dengan mak bapak dia... si bapa ni pulak memang tak boleh tengok budak tu... budak tu tak salah pun dimarahnya, dipukulnya... si mak tak berani nak menegur... dia pun takut dengan laki dia yang panas baran tu..."
kenapa dia tak suka anak pompuan dia tu mak???
entahlah yang tu mak tak tau... kamu tanyalah sendiri... satu jer yang mak nak pesan... nanti bila kamu dah kawen, dah ada anak... jangan sesekali beza2kan(pilih kasih) anak2mu.. sayang @ marah biar sama rata... biar adil... sebab kita tak tahu... bila kita tua nanti anak mana yang akan kutip kita... selalu terjadi anak yang tak disayang tu lah yang akan jaga mak ayah dia bila dah tua...


baik mak... insyaallah... saya akan ingat... pesanan ni akan saya forward kan juga kepada anak2 saya kelak... cucu2 mak... ehem ehem...

berbalik kepada housemate aku tadi... rupa2nya ALLAH mengujinya lagi... semalam dia dikejutkan pulak dengan berita ayahnya koma dan kini ditahan di ICU... semoga dia tabah dan sabar mengharungi dugaan ini... aku sebagai teman serumah akan mendoakan dari jauh agar ayahnya sihat seperti sediakala... amin...


psssttt : zaman dulu, tak sayang anak bagi kat orang... zaman sekarang, tak sayang anak terus 'dibuang'.... lagi kejam...

19 comments:

  1. berat ujian die...doakan yang terbaik utk die

    ReplyDelete
  2. kshnnye kt budak tu..
    kenapalah bapak die xde hati perut sgt..

    p/s ; smg kwn dwaty sentiasa tabah..

    ReplyDelete
  3. betul tu ..kita doakan yg terbaik buat dia

    ReplyDelete
  4. Ya Allah! Semoga semuanya dalam keadaan baik. Semoga kami jauh dari perasaan yang tidak baik mcm nie.

    ReplyDelete
  5. ya Allah..berat sungguh dugaan dia yerkk.. hmm..semoga kwn tu tabah yerkk..

    *selalunya gtu laa.. byk kes yg lebih kurang sama.. mmg byk terjadi depan mata moon...

    ReplyDelete
  6. semoga ayah dia kembali sihat....amin
    ye la sesetengah mak ayah mmg suka beza n banding anak2.padahal setiap anak kan berbeza dan xsama perangai diaorg.yg selalu jadi ank yg tersisih tulah yg selalu menolong kendian hari banding anak yg ditatang penuh tu....

    ReplyDelete
  7. akak lagi sedih dengar cerita budak yang makan sorang2 kat luartu rasa cam dalam drama... sedihnyer .. tolonglah janganlah hendaknya kita jadi macamtu... semoga akak dapat membahagikan kasih sayang samarata dengan anak2...

    ReplyDelete
  8. terus terlupa nak wish takziah untuk kawan serumah adiktu, dan akak juga doakan ayahnya akan segera sembuh...

    ReplyDelete
  9. sayu nyer... mcm dlm drama...
    salam takziah

    ReplyDelete
  10. Tapi yg kakak hairan kalau tak sayang kenapa masa dapat tahu sahaja mengandung dulu tak buang saja.... susah-susah mengandung dah lahir tak sayang... bodohlah tu.

    Kakak rasa terharulah bila ada kisah macam ini masih ada lagi, macam drama pulak kan... tak tahu dosa ke apa ye? Kalau ada org tak nak anak berikan kakak. Keluarga kakak nak baby...

    ReplyDelete
  11. "selalu terjadi anak yang tak disayang tu lah yang akan jaga mak ayah dia bila dah tua..."

    mmg ini yg selalunya terjadi..menyedihkan..~
    tersentuh jiwa baca cite ni..
    bila baca perkongsian mcm ni buat diri rasa sgt bersyukur..moga kwn Dwaty cekal & tabah mengharungi dugaan demi dugaan~

    ReplyDelete
  12. betullah.. anak2 itu sama saja semuanya.. mana boleh dipilih2 mana yg lebih mana yg kurang.. sedihnya dgn cerita kawan dan jiran awak tu.. harap2 kita menjadi org yang lebih baik lagi hendaknya..

    ReplyDelete
  13. lepas satu, satu... dugaan menimpa kawan tu yer..harap dia tabah..

    ReplyDelete
  14. Semoga kwn dwaty tabah...

    Huhu siannya kat budak tu smp hati mak ayah dia sendiri buat mcm tu huhu sedihhhh...

    ReplyDelete
  15. Dwaty...
    Tq sudi share cerita ni..memang banyak berlaku...bagi akak..anak2 semua sama...kalau salah, memang akak marah...marah bukan bermakna tak sayangkan..tapi akak tak bezakan...kalau pegi mana2 tak bawa anak2...kalau beli baju sorang...semua anak2 akak belikan...kita tak tahu masa depankan...

    ReplyDelete
  16. kasihannya dia..

    pastia da hikmah di sebalik semua dugaan itu..

    sabar itu indah...moga dia tabah..

    ReplyDelete
  17. sedih lah dgn budak yg makan kat luar tu....kisah benar ke tu....ada jugak org mcm tu erk....pelik...pelik

    ReplyDelete
  18. hello my beautiful world
    hello everyone on this place!
    i am Kate

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis