dwatyKNY: kenangan TERINDAH, sekolah RENDAH...

Tuesday, January 10, 2012

kenangan TERINDAH, sekolah RENDAH...

pejam celik... pejam celik... dah seminggu rupanya kita berada ditahun baru.... dan... telah seminggu juga musim persekolahan bermula... tersengih aku ketika melihat gelagat budak2 baru ke sekolah... bila diingat kembali aku juga pernah melalui situasi yang sama... cuma persekitaran saja yang berbeza...


siapa yang masih ingat kali pertama menjejakkan kaki ke sekolah??? yakni melangkah ke darjah 1??? aku pasti setiap org ada pengalaman sendiri... tipu la kalau korg tak ingat... dalam banyak2 HARI PERTAMA ke sekolah... mestilah  darjah 1 yang paling di ingat... kan??? nak tahu kenangan darjah 1 aku boleh klik SINI... 

memasuki darjah 2, 3 dan seterusnya, aku pasti semua dah berani... mak bapak ikut pun just nak bayar yuran pastu disuruh balik cepat2... maklumlah dah ada geng masing2... buktinya, hari pertama of course cari geng sekelas dulu... yelah, nak tahu masih sekelas ataupun tidak... ker cari awek dulu??? hehehe

berbeza dengan aku... setiap kali bermulanya sekolah... aku akan dihantui perasaan risau... bukan risau disebabkan tidak sekelas dengan teman2 rapat.. tapi, risau adakah aku masih bersekolah bersama mereka @ aku akan berpindah ke sekolah lain...

ayah aku bekerja tak kira tempat... dimana ada projek disitulah ada rezeki buat kami... aku, mak, abang dan adik lelakiku terpaksa mengikut kemana saja ayah aku pergi... pindah rumah bererti aku kena pindah sekolah...  

sekolah rendah saja aku tukar 3 kali... seawal darjah 1 aku ditempatkan di sekolah rendah yang jauh dari rumahku... kena turun bukit... kemudian berjalan kaki melalui jalan raya besar (tak besar sangat pun, 2 line jer) untuk sampai ke sekolah... serious memang jauh... mujurlah ketika itu pembelajaran terbahagi kepada 2 sesi, pagi dan petang... kelas 1, 2 dan 3 sesi petang... manakala 4,5,6 sesi pagi... so, tak perlulah aku terburu2 dan menyusahkan mak aku bangun awal untuk menghantar aku dan abang yang ketika itu darjah 3 ke sekolah... nak harapkan abang aku yang pimpin tangan tanpa mak... ermmm... nampak kerbau pun dia dah lari... kang ditingalnya aku sorg2 kat tepi jalan... botol air, hari ni beli, esok dah hilang... sah2 tak boleh harap...

oh ya lupa nak bagitau... aku tinggal di pekan RANAU yang ketika itu masih serba kekurangan... agak pedalaman sikit... bas pun kalau ada, tak masuk kot kawasan tempat tinggalku... so, nak pegi mana2 kena tumpang kereta jiran, pinjam motor @ naik basikal... tapi selalunya kami lebih banyak berjalan kaki ...

melangkah ke darjah 2... mak tukarkan aku ke sekolah rendah yang lebih dekat dengan rumah... bezanya, kalau dulu sekolah lama aku harus menuruni bukit... sekolah baru aku harus mendaki bukit... dekat tapi penat... penat sampai tak henggat nak balik rumah... maklum seronok sangat... coz aku ke sekolah dengan rakan2 sepermainanku... bukan lagi dengan mak... sudah semestinya melencong dulu... Sekolah Agama Berasrama Penuh yang terletak tidak jauh dari sekolah, merupakan lokasi yang akan menarik kami untuk singgah barang sebentar sebelum balik... dewan dan asrama, destinasi yang paling kerap dikunjungi... kenapa??? coz kat situ banyak barang2 terbuang yang boleh dijadikan barang mainan especially main masak-masak!!!! hehehe   

pertengahan darjah 4... aku terpaksa akur mengikut ayah ke KOTA KINABALU... ada kerja yang menanti... bererti aku kena pindah sekolah lagi... sedih kena tinggalkan rakan2 sekolah merangkap rakan2 pergi mengaji bersama... panjat pokok buah bersama... dikejar anjing bersama... tangkap berudu dan mandi perigi semuanya bersama2... lebih menyedihkan apabila aku tidak dapat menghabiskan semester kedua di tahun 4... sibuk tolong mak menguruskan perpindahan kami sekeluarga... 

aku memulakan persekolahan di tahun 5 setelah setengah tahun tutup buku... persepsi pertama aku... sekolah bandar jauh bezanya dengan sekolah kampung... sekolah kampung hanya perlu berjalan kaki... lewat balik pun takde hal coz peta rumah dah ada dalam kepala... sekolah bandar plak kena naik bas... salah bas, sesatlah jawabnya... nak menyesuaikan diri pun ambik masa juga... ditambah lagi dalam kelas, muridnya berpuak2... aku buat hal sendiri coz takde sorg pun offer aku masuk kumpulan dorg... tegur ala kadar jer... bila result exam semester pertama diumumkan, barulah ada yang dok usha2 aku masuk geng dorg kecuali geng anak ketua kampung (aku pun tak hinggin)... tak sangka beb tiba2 aku jadi perhatian... 'budak baru terror subject matematik'... rugi wooo kalau tak tarik aku jadi ahli... hehehe... 

kalau ikutkan mak... darjah 6, dia nak pindahkan aku ke sekolah baru... sekolah yang terletak di kawasan tempat tinggalku... tak perlulah aku naik bas lagi... tapi aku yang melarang... bosan asyik pindah sekolah... lagipun setahun jer lagi nak melangkah ke sekolah menengah... alang2 pindah sekolah baru, biar semua serba baru... mak akur dan untuk keselamatan anak dara dia ni, mak sewakan bas sekolah bayar bulanan... hasilnya... dapatlah result UPSR... 2A2B1C.... 


psssttt : kesibukan yang melanda menyebabkan entri ini baru sempat ku publish... agak panjang... dah nama pun kenangan... so, terserah korg nak baca sampai habis @ tak... peace....

15 comments:

  1. mestilah baca sampai habis...seronok baca pengalaman org...setiap org xsama pengalaman.wah siap ada turun n naik bukit tu pg sekolah...saya dulu darjah satu menangis xmau kena tinggal kt sekolah..haha

    ReplyDelete
  2. seronok bacenya..setiap org punya pengalaman yg berbeza-bezakan...

    dulu2 seronok gi sekolah sebab ada ramai kawan..tapi nangis jugak bila mak lambat dtg ambik bila balik dari sekolah..

    ReplyDelete
  3. hehehehe...nak tergelak la plak bila dingat kan waktu tu...

    betoi tu pengalaman kita berbeza2..

    ReplyDelete
  4. seronok. :)


    dulu ziqa masa drjah 1 menangis. tamo pergi sekolah. takuttt. hahah

    *malu*

    ReplyDelete
  5. anum rasa nak gelak je teringat

    ReplyDelete
  6. byk kenangan masa darjah 1 kan.....masa darjah 1 jgk suka main zero fine!

    ReplyDelete
  7. pasai skolah rendah gak la ..kt dahi dan bibir abg ada parut sampai la huhu..tu la buas sangat !

    ReplyDelete
  8. kenangan yg xde galang ganti nyer smpi bla2
    best!

    ReplyDelete
  9. akak terus teringatkan zaman sekolah rendah.... dlu 1 kelas dgn sepupu lelaki... mcm belangkas kami org ingat kami kembar... hhee

    ReplyDelete
  10. wah, teringatkan zaman sekolah. bnyak kenganan manis masa sekolah. kenangan yg terindah tu.. hehe. nice,. free2, jmput singgah blog, jmput bc entri HUKUM MANDATORI??

    ReplyDelete
  11. memang best time sekolah..seronok nak bawak bekal g sekolah..makan ngan kawan2 time rehat..huhu

    ReplyDelete
  12. harusla baca setiap satu..hehe~
    ada jugak kwn aku yg mcm ni,pindah aja kejenya..tp org kata kalo yg pindah byk ni,bykla pengalamannya iye dak..bapak aku pun selalu tukar tempat keje..tp kami x ikut sama..abah yg berulang balik dua minggu sekali..n tiap kali abah tukar tempat keje, kami pasti ke sana bila cuti skolah tiba..seronok timba pengalaman di tempat org~ ^^

    kat skolah aku ada geng sendiri..siap ada nama lagi ZASMA (Zaharah / Alifah / Salihah / Maizah/ Aswani) kami geng pengawas yg disegani & kononnya geng2 pandai..haha..bila diigtkan balik mmg kelakar~ ;)

    ReplyDelete
  13. kenangan yg paling MLD tak bole lupa sampai skrng masa darjah satu adalah....jeng...jeng...jeng..
    cuba baca entry lama MLD tu...kat sini http://cikidis.blogspot.com/2011/04/you-kiss-me-again-i-kick-your-ass.html

    :D sumpah sampai hari ni ingat muka bdk tu....

    ReplyDelete
  14. Hanya ingat sedikit saja kenangan masa darjah 1..:)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis