dwatyKNY: MOTIVASI PAGI : BERSIH, SUCI, MURNI

Monday, January 16, 2012

MOTIVASI PAGI : BERSIH, SUCI, MURNI

Bersih

"Anda bersih tak???"
"eh mestilah bersih!!! apa plak tak bersih!!! pagi tadi, sebelum subuh dah mandi dah... baju pun dah lawo dah ni.... bau pun wangi."

Syabas!!! memang dah BERSIH dah tapi itu luarannya... dalamannya macam mana???

dah sembahyang subuh pagi tadi??? sembahyang macammana tu??? awal waktu ker??? pertengahan waktu ker??? waktu dah nak habis ker??? atau terlepas waktu???

orang yang BERSIH, dia akan ambil kisah waktu dia... dia biasanya akan sembahyang awal waktu, tak kiralah sembahyang apa pun... dia rasa tak selesa kalau lambat2... kalau ada sebab, tak apa lambat2... ikut kata ustaz yang mengajar saya... melambat2kan solat tanpa sebab munasabah dikira lagha, lalai dan tidak digemari TUHAN.. tapi berapa ramai org yang selesa buat begitu???

jadi, pertama yang kita kena ambil kisah ialah bersihkan diri, luar dan dalam. SABUN terbaik untuk bersihkan dalaman tak lain adalah SOLAT. Nak power lagi, awal waktu. nak power lagi, berjemaah. nak power lagi khusyuk...

Suci

Bersih satu hal, SUCI satu hal... bersih saja belum tentu SUCI tapi SUCI dah tentu bersih..

rumah kita nampak bersih tapi betul ker suci??? pasal tu lah waktu sembahyang kita bentang SEJADAH... rumah yang hari2 kita gilap, hari2 kita sapu, hari2 kita mop... tapi waktu sembahyang masih bentang SEJARAH, agak2 suci tak???...

jadi, anda yang bersih tak semestinya suci... kadang2 penuh dengan dendam kesumat, dengki dan khianat... ini semua melambangkan tidak suci... org yang suci bebas dari anasir2 jahat... dia tak dengki dengan org... insyaallah, org pun tak dengki dengan dia... 

Murni

Bersih dah, Suci pun dah ... tapi adakah anda MURNI??? ikut kamus, perkataan MURNI bermaksud TULEN... eh... ye ker??? iyelah!!! PURE... ORIGINAL... itulah makna MURNI... jadi, kalau dah orgnya bernama Murni, kenalah tulen dik... bukan second hand...

ketulenan wanita mudah ukurannya... lelaki yang payah sikit nak tahu... tapi wanita mudah nak tahu... jadi, wanita2 diluar sana, jagalah ketulenan anda, maka anda akan dapat kesukaan luar biasa... jagalah ketulenan anda, maka anda akan dapat seronok yang terlebih...


sumber

12 comments:

  1. InsyaAllah..akak akan selalu ingat ni....dan akan berusaha selalu

    ReplyDelete
  2. memberi motivasi utk moon diptg2 yg suram n ngantuk nie..

    ReplyDelete
  3. Kena muhasabah diri apa lagi kalau dah jadi ibu yg kena menunjukkan suci, bersih dan murni ini pada anak-anak....

    ReplyDelete
  4. perkongsian yang berguna..moga sama2 sucikan diri..

    ReplyDelete
  5. semoga kito semuo bersih,suci & murni...:)

    ReplyDelete
  6. mungkin ada 1 n kurang 1..x kn dpt semua...siapa la kita...

    ReplyDelete
  7. terima kasih, info berguna. moga kita bersih, suci dan murni. jmput singgah blog, jmput bc entri BURUNG BIRU SI PEMALU :)

    ReplyDelete
  8. bersih suci murni....huhuhu~~~~
    moga2 lebih baik lg dr hari ini...InsyaALLAH.....

    ReplyDelete
  9. harap dapat musabah diri sekejap

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis