dwatyKNY: sakit itu penghapus DOSA...

Friday, February 10, 2012

sakit itu penghapus DOSA...

Salam jumaat gengs...

aku sebenarnya takde mood... bukan saja hari ini... tapi sejak minggu lalu lagi... ketiadaan mood menyebabkan aku malas sebenarnya nak pegi kerja... kalau boleh nak sambung terus cuti seminggu... tapi apakehelnya nak cuti lelama... bukannya aku gi mana2 pon... mengeram jer kat rumah... so, atas dasar tanggungjawab... aku gagahkan juga... 


sebelum ni aku tak macam ni... walaupun dah cuti beberapa hari... semangat nak pergi kerja sentiasa ada... lagi2 bila time cuti just duduk kat rumah... lagi lah aku tak sabar nak masuk kerja... MELAINKAN..... aku bercuti coz balik kampung... memang tak ingat langsung pasal kerja... hehehehe...


ya ALLAH ya TUHANku... rupanya Kau uji lagi aku dengan kesakitan... sakit yang aku benci tapi aku redha... SAKIT GIGI... that why lah mood baik aku pun ikut PERGI~
nak pergi klinik aku pikir 2 kali... selalunya doktor  akan bagi ubat tahan sakit jer... so, daripada aku buang duit baik aku amalkan  salah 1 petua menghilangkan sakit gigi kat bawah ni...



1) Campurkan sedikit cuka dalam segelas air suam. Gunakan air ini untuk berkumur. Amalkan tiga kali sehari sehingga rasa sakit hilang.
2) Kunyah sedikit kapur sirih pada gigi yang sakit sehingga lumat. Amalkan sehingga rasa sakit gigi hilang.
3) Makan buah belimbing buluh bersama sedikit garam.
4) Gigit 3 kuntum bunga cengkih pada gigi yang sakit. Jika gigi berlubang, tumbuk bunga cengkih dan isikan ke dalam lubanggigi dan tutup dengan kapas.
5) Untuk gigi berlubang, ambil getah pada tampuk buah betik muda dan sapukan pada gigi yang sakit dengan putik kapas.
6) Untuk gigi geraham berlubang, tumbuk seulas bawang putih hingga lumat dan masukkan sedikit cuka. Masukkan bahan tadi ke dalam lubang gigi.
7) Sapukan getah pokok kemboja pada gigi yang sakit.



aku nak cuba yang pertama dulu... kalau sakitnya masih tak hilang... nampaknya aku kena terus bersabar... kerana sakit juga ada hikmahnya...


"Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya" 
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
"Bahkan di dalam satu lagi riwayat, Rasulullah bersabda bahawa dengan hanya tertusuk duri sekalipun, Allah bersedia untuk meninggikan darjat seseorang itu dan menghapuskan satu kesalahan dirinya.
"Jadi, jangan pandang sakit itu sebagai penderaan dan jangan pula mudah berburuk sangka kepada Allah. Bahkan sebaiknya kesakitan atau musibah itu dipandang sebagai nikmat untuk Allah membersihkan diri kita daripada segala dosa dan noda," - Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman.

psssttt : esok nak pegi cari ubat gigi SENSODYNE... pastu beli berus gigi baru brand ORALB... kalau boleh nak beli LISTERINE sekali.... mesti balik sebelum pukul 2... nak tengok KUCH KUCH HOTA HAI ~ alahai....

20 comments:

  1. moon kalo sakit gg..telan ubat thn sakit je.. pastu hilang dah.. hehehe~

    ehhh esok citer KKHH laa... nak tgk..nak tgk...

    ReplyDelete
  2. kadang2 kita sakit gigi sbb kurang kalsium... minumla susu utk menambah kalsium.. :)

    ReplyDelete
  3. uhuhuhu~ smoga cepattt sembuhhh giginya =)

    ReplyDelete
  4. yana pon sakit gg juga haritu sbb gigi geraham bongsu nak tumbuh..tapi alhamdullilah dah baik..

    ReplyDelete
  5. hi,kalau hilang motivasi diri,banyakkan tgk movie yang inspiring dan memberikan motivasi.

    mcm yang sy slalu buat - tgk movie cam Rocky,ataupun yang bertemakan dari kalah ke menang...jadi lepas tgk movie movie gini trus bsmgt nak g keje! :D

    ReplyDelete
  6. Kakak suka berus gigi Systema...

    Dah sakit gigi pun masih ingat hindustan lagi dwaty nie ye..

    ReplyDelete
  7. semoga sakit gigi tu cepat hilang hendaknya.. bagus petua2 tu.. klu terkena sakit gigi boleh cuba..

    ReplyDelete
  8. bersyukur apabila dikenakan kesakitan :)

    hmm last year rsanya skali zuan sakit gigi.. nice tips untuk mengurang kan sakit.. tq :D

    ReplyDelete
  9. Salam dwaty,

    Betoi tu dwaty...segala galanya mai dari Allah....

    Petua yang sangat baik nih...Kak Ros akan simpan....semoga sakit gigi dwaty ni cepat sembuh la ya.....kalau tak baik jugak....pi cabut ja terus....

    ReplyDelete
  10. sakit gigi..pasti seksa sekali..~
    bertahan ya Dwaty!~

    ReplyDelete
  11. kalo sakit gigi mmg agak terseksa kan...huhu

    harap dah sembuh skrg nih...

    ReplyDelete
  12. Dwaty..
    Baca komen akak kat N3 Maulidur Rasul....:)

    ReplyDelete
  13. sabar ye syg....

    moga cepat sembuhhh...;)

    ReplyDelete
  14. salam dwaty..sori lmbat singgah..aritu sakit gigi jugak..sangat memahami situasi kamooo..kalau berdenyut tu smpai ke kepala dibuatnya..betul sakit penhapus dosa kecil kita..moga pat sembuh ok..ha..nak lek kg kan?selamat balik sabah..haha..pnjg beno komen nie..

    ReplyDelete
  15. sakit gigi memang seksa..mcm nak tercabut otak dan urat saraf...amik ubat ye...

    akak pn suka felem hindustan tu

    ReplyDelete
  16. sakit gigi kadang2 tak boleh tido malam..rasa berdenyut..dah cabut lega..hehe

    ReplyDelete
  17. sakit gigi mmg tak tertahan...tido pun asyik terjaga...huhuu berdenyut2.saya selalu amek garam sumbat kat tempat sakit tu,kdg2 sampai tertelan garam,silap hb dpt penyakit drh tinggi lak..kui3

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis