dwatyKNY: aku ANAK KAMPUNG...

Monday, March 26, 2012

aku ANAK KAMPUNG...

lagu ini dah lama sebenarnya..

pada mulanya ia ini dicipta dan di nyanyikan dalam bahasa Dusun...
kemudian liriknya ditukar plak ke bahasa melayu Sabah...
tak sangka akhirnya menjadi top dan begitu popular di Sabah...
setiap kali balik kampung... lagu ni pasti akan kedengaran di corong2 radio...

"tiada keretaku bawa kau jalan-jalan... rumah pun tiada, ada pun bapa punya"

sejak kemunculan kumpulan ZERO dalam RAJA LAWAK 6...
lagu ini semakin mendapat perhatian...



paling aku tak sangka... ada jawapannya dari pihak perempuan...


"tiada keretamu ndak apa2 bah... bapaku ada jet terbang sini sana...
siap boleh landing2 atas sana Gunung Kinabalu"

bila aku godek2 you tube... 
rupa2nya lagu ini turut dinyanyikan oleh beberapa orang dalam banyak versi termasuklah versi Kelantan... aku tunggu juga kot2 cikgu SHIDAH nak buat miming lagu ni... mesti best kan???
lagu yang best haruslah dikongsi... biar 1 MALAYSIA dengar....


pssttt : Berada jauh diperantauan... buat aku selalu terkenang2 family dan juga rindukan suasana kampung... so,untuk lepaskan kerinduan... salah satu caranya ialah... aku akan dengar lagu2 made in Sabah... barulah aku rasa > macam di KK... :)

27 comments:

  1. Dwaty..
    Tempat jatuh lagi dikenang..inikan pula tempat kelahiran...mestilah sentiasa diingatan waty...

    ReplyDelete
  2. Baru kali pertama kakak dengar lagu ini dwaty. Eh... org kampung sekarang dah ramai yg educated dwaty...

    Cuma nak buat rumah sendiri di kampung tak banyak lagi sebab peluang kerja terhad. Kalau ada peluang masing-masing yg ada kampung nak duduk kampung kalau boleh ye tak?...

    ReplyDelete
  3. Salam.
    lagu ni memang cathcy kan? Sepupu la yang introduce lagu ni. Asyik nak nyanyi je lagi lagu ni.heee..

    ReplyDelete
  4. haa..moon tau pon..sbb kump zero ada nyanyi..bets laa lagu nie..

    ReplyDelete
  5. best lagu nih....
    layan jugak muzik org sabah ni heeeee

    tiada kereta pun xpa apa bahh
    bapak ku ada jet terbang sini sana
    siap blh landing2 atas gunung kinabalu...
    haha

    ReplyDelete
  6. Salam dwaty,

    Pertama kali Kak Ros dengar lagu ni masa raja lawak akhir hari tu...memang sedap lagu ni

    ReplyDelete
  7. kampung halaman sendiri mmg sentiasa terkenang..tempat membesar,bermain,sedara mara semua kat sanakan...:)
    tu la pasal saya tak pernah sampai sabah pun lagi ni....huhuuu

    ReplyDelete
  8. saya pernah dengar lagu ni, kawan saya orang dusun...selalu dia nyayi ni lagu

    ReplyDelete
  9. akak x pernaqh dengar kesian akak ketinggalan monorel...

    ReplyDelete
  10. ala...tak leh dgr la...nnt nak cari la kat utube...

    ReplyDelete
  11. anak akak selalu nyanyi lagu ni...best jugak....

    ReplyDelete
  12. sori dwaty,baru nak mengaktifkan diri blogwalking..best bah lagu nie..dengar masa tgk rajalawak aritu..

    ReplyDelete
  13. lagu awak ni boleh jadi lagu di pusat karok ni hahaha

    ReplyDelete
  14. a'a kn sejak lagu neh dinyanyikan
    bdk2 raja lawak itu ari..dh pemes dh skrg..beh jek dengar......rupanya lagu ni dh lama yer...

    ReplyDelete
  15. Dengar lagu2 ginih.. Boleh sengeh manjang..

    Tak dpt balik, jgn lupa call selalu bertanya khabar..

    ReplyDelete
  16. berjauhan demi masa depan gemilang..!


    bila balik sabah..? nak ikut..!!

    ReplyDelete
  17. lagu ni lady tahu.. lady pun suke dengar..

    ReplyDelete
  18. beshhh dengar.first time.xpenaaa dengar tjuk nih sblum nih. =)

    ReplyDelete
  19. bes bha lagu ni,pertama kali dgr trus like..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis