dwatyKNY: kurangkan MEROKOK dengan BISMILLAH...

Friday, March 2, 2012

kurangkan MEROKOK dengan BISMILLAH...

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
dengan nama ALLAH yang MAHA PENGASIH lagi MAHA PENYAYANG


nak share sebuah cerita ringkas :

Di satu pasaraya... seorg lelaki mengamuk lalu memarahi pekerja pasaraya berkenaan cop HALAL... tak cukup dengan pekerja, cashier turut menjadi mangsa amarahnya...

Lelaki : kenapa kamu jual cili giling tak ada cop HALAL??? awak tahu ini akan membuatkan umat islam di sini keliru...
Cashier : (diam mengangguk)
Lelaki : ingat pesan saya, bagitau dengan manager, jangan kelirukan pengguna islam dengan menjual barang yang tiada cop HALAL... 
Cashier : baik encik...
Lelaki : Minta rokok Dunhill 20, satu...
Cashier : Maaf encik... rokok tak ada cop HALAL (- -")


Adakah masih belum sampai peringatan kepada kamu wahai perokok?? adakah kamu masih tidak sedar berapa banyak keburukan yang telah kamu lakukan?? adakah kamu begitu selesa dengan tabiat BURUK kamu itu??? 
Oh ya... hati kamu terlalu hitam untuk menerima kebenaran?? JANGAN PUTUS ASA kawan, Para Sahabat mampu tinggalkan ARAK serta merta sebaik sahaja perintah arak diturunkan... kenapa kamu tidak boleh tinggalkan rokok kawanku?? - IMAM MUDA HILAL


nak hilangkan tabiat merokok??

seorang lelaki bertanya kepada Imam Suhaib Webb (pengacara rancangan tv REFLECTIONS)... bagaimanakah caranya menghilangkan tabiat MEROKOK... satu cara yang direkomenkan oleh imam Suhaib ialah... setiap kali nak merokok bacalah  بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم .. insyaALLAH keinginan merokok akan berkurangan... bukan saja merokok... tabiat BURUK lain seperti marahkan isteri@anak juga boleh dielakkan dengan menyebut  بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم - REFLECTIONS

antara kelebihan بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم ialah... tiap hurufnya ada JANNAH (Penjaga dan Khadam) hingga tiap huruf berkata "sesiapa yang membaca بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم  maka kamilah kekuatan dan kehebatannya... jumlah 19 huruf yang terdapat dalam بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم  pula, membawa maksud... 19 Malaikat PENJAGA NERAKA... Ibnu Mas'ud berkata: "sesiapa yang ingin ALLAH SWT selamatkan dari 19 Malaikat Neraka ini, maka bacalah  بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم  setiap hari 19 kali - MAKSUD DI SEBALIK BISMILLAH


Muhasabah diri, dari mana asal kamu, untuk tujuan apa kamu dihidupkan, kepada siapa kamu kembali kelak...

20 comments:

  1. bagus ni dwaty

    kena sendiri orang tu..

    ReplyDelete
  2. kadang2 kita lupa nak amalkan...

    tengs sharing dear...

    ReplyDelete
  3. Salam jumaat dwaty pekaba?bagus utk perokok tegar..katakan tidak pada rokok..huhu

    ReplyDelete
  4. nice info..btw,sy paling tak suke rokok..busuk..huhu

    ReplyDelete
  5. lepas ni nak buat jahat, baca bismillah..


    kalo buat jugak jahat tu, maknanya mmg parah dah.. -__-

    ReplyDelete
  6. haha terbaik perbualan dgn cashier tue...ngeee~

    ReplyDelete
  7. Dwaty..
    TQ ye sudi kongsi semua ilmu dengan kami...tu yang akak suka "singgah" sini tu....yelah..akak ni wpun dah tua...tapi masih banyak ilmu nak kena isi...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah kita kak.. Saya ni pun coz rajin baca info2. .. Tu yag tau... Jmpa yg best Terus share...

      Delete
  8. Dwaty..
    TQ ye sudi kongsi semua ilmu dengan kami...tu yang akak suka "singgah" sini tu....yelah..akak ni wpun dah tua...tapi masih banyak ilmu nak kena isi...:)

    ReplyDelete
  9. wah ini tips baru! akan saya sebarkan kepada rakan-rakan yang sedang cuba berhenti merokok.terima kasih untuk info yang sangat berguna ini kawan
    ! :)

    ReplyDelete
  10. insyaAllah akan dilakukan.. :D..

    ReplyDelete
  11. Sengal la gak lelaki tu.. hehe ^__^

    ReplyDelete
  12. Salam dwaty,

    Bagus sangat buat orang yang merokok ni.......

    ReplyDelete
  13. diri sendiri yg terkena balik akhirnya.. hope perokok lebih sedar ttg keburukan merokok..

    nice entry!

    ReplyDelete
  14. harap sangat lepas ni tak ada lagi rokok dijual..tak suka sangat orang merokok..dan harap sangat en.hubby berhenti merokok..

    ReplyDelete
  15. pernah berdebat dgn adik pasal rokok..mmg dia nak menangkan dia aja~ (--") penah juga dgr satu talk..katanya merokok ni berkaitan mind set..& utk ubah mind set sgt perlukan kekuatan..~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sal... Org lelaki kat rumah saya semua merokok... Dah penat ckp... Sia sia... Dorg kalau nak berubah kena ubah mind set dulu...

      Delete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis