dwatyKNY: SHOPPING ONLINE??????

Thursday, May 10, 2012

SHOPPING ONLINE??????


Aku adalah salah seorang CUSTOMER yang TIDAK GEMAR membeli barang secara ONLINE...


tapi... itu TIDAK bermaksud yang aku TAK SUPPORT mereka2 yang berniaga secara ONLINE... bagi aku mereka yang menjalankan perniagaan secara atas talian ni adalah mereka yang patut di SALUTE kerana menggunakan kemudahan internet untuk sesuatu yang berfaedah disamping memperolehi keuntungan...

cuma MASALAHNYA... aku bukanlah salah seorang yang akan memberi keuntungan kepada mereka dengan membeli barang2 yang dijual...

WHY??? KENAPA???

sebab... aku seorang yang PENAKUT... 

aku TAKUT beli barang yang hanya boleh di NAMPAK tapi tak boleh di CUBA...
aku TAKUT beli barang yang aku khuatiri KUALITInya...
aku TAKUT beli barang yang mungkin tidak sampai kepadaku...
dan yang paling aku TAKUTI ialah...
aku terbeli barang dengan ORANG YANG SALAH @ PENIPU... 

perinsip aku kalau nak beli barang especially baju... aku nak testing dulu... cantik, muat dan  harga berpatutan, barulah aku beli... kalau boleh bawa balik rumah dulu sehari dua and then berkenan baru beli, lagi aku suka... tapi itu dalam mimpilah... so korg abaikan...


salah seorang my housemate ialah KAKI SHOPPING ONLINE... tanyalah LAMAN WEB yang menjual BARANG2 secara ONLINE... dia ada LISTnya... apa yang cantik dimatanya pasti akan dibeli... baginya, bila sudah terpikat wajib dimiliki...

MACAMMANA AKU TAHU DIA SUKA BELI BARANG ONLINE???

sebab... aku adalah orang pertama yang akan dicari sekiranya MAYBANK2U miliknya tak berapa nak cukup untuk menjelaskan bayaran... hehehe... walaupun dia tahu aku selalu BISING bila dia beli barang online, dia akan tetap minta bantuanku...

dan atas dasar prihatin... aku pasti akan bertanyakan sama ada barang yang dibelinya dah sampai ataupun belum... 

bila dia dah tunjukkan barang tersebut sebagai bukti yang mana antaranya ialah HANDBEG...

ayat pertama yang akan keluar dari bibirku ialah "nasib baik sampai"

dan ayat yang tak sempat keluar dari bibirku ialah "cantikkkkk siuttttt beg tu!!!" hehehe

Yup!!! aku akui... semua barang yang dibelinya secara online memang cantik dan Alhamdulillah setakat ini, semuanya diterima... dia mamang PAKAR beli barang ONLINE...

beberapa minggu yang lalu...

my ipar minta tolong aku belikan dress labuh yang dilihatnya di internet beralamatkan PENANG... gila aku nak pergi PENANG semata2 nak beli dress labuh itu... ikutkan hati aku nak belikan yang ada di depan mata jer... tapi dia berkeras nak kan yang itu juga... siap tag dalam FB lagi 5 jenis dress yang menjadi idaman kalbunya...

untuk tidak menghampakan ibu mengandung yang mengidam dress labuh... aku pun pergilah PENANG masuk laman web tu dan mulakan belian secara talian setelah menyelidik kedai tersebut disahkan wujud...

tapi... dress yang dijanjikan akan sampai pada 4 Mei masih belum ku terima... aku dah cuak dah...

masuk 7 Mei... aku masih belum terima helaian kertas dari POS LAJU... 


keesokkan harinya, barulah aku temui jawapan... seawal pagi lagi my housemate mesej bagitau yang abg POS LAJU tersilap hantar slip... dia hantar kat rumah sebelah... masa tu dia tengah tunggu housemate yang seorang lagi dekat pintu masuk... dok tengah menunggu itu dia terpandang slip POS LAJU yang tertera namaku di pintu jiran sebelah... dia terus ambik dan letak dalam rumah... FUH lega aku mendengarnya... kalau dibuatnya jiran sebelah buang slip tu sebab tak kenal empunya nama... makin ANTI lah aku dengan shopping ONLINE ni... 

tapi bila difikirkan balik... tak boleh nak salahkan sesiapa... itulah RISIKO yang harus ditanggung... dan silap aku juga... kenapa tak guna alamat office, kan lagi mudah... hehehe

walaupun terdapat sedikit maslah ketika PERTAMA KALI SHOPPING ONLINE... persepsi aku lantas berubah...


my housemate and my ipar merupakan org yang bertanggungjawab menukar persepsi aku bahawa tak semestinya beli barang secara ONLINE ni TIPU... memang berisiko tapi sekiranya kita menyelidik dan menyakini... kita berpeluang memiliki barang yang kita idamkan... barang yang jauh di mata dan mungkin barangan itu tidak dijual dimana2 kedai berhampiran... cuma janganlah jadikannya sebagai HOBI... sekali sekala tu bolehlah... 


psssttt : korg plak macamana??? suka beli ONLINE??? ker pernah  diTIPU??? seperti satu kes yang pernah ku baca, dimana seorang lelaki cina membeli 2 biji HP secara online... malangnya... HP takde... yang diterima ialah penumbuk lesung batu... 

29 comments:

  1. Salam dan Selamat Pagi...
    Dwaty...memang ada risikonya kalau beli online ni...akak pun ada juga beli baju online ni...ada yang ok...ada yang tak berapa ok...tengok dalam gambar..terang aje colournya...bila sampai "kelabu" aje ....:)

    ReplyDelete
  2. morning....sis

    kalau aku beli online, biasanya akan buat review dan baca komen2 sama ada bole dipercayai atau tidak.
    Lagi satu tanya lah pada kawan2 yg selalu beli on9 dapatkan tips dari mereka.

    setakat nie Alhumdulillah tiada masalah dihadapi

    ReplyDelete
  3. moon jarang beli online.. dalam setahun.. xyah kira ngan jari... hehe.. sekali je pernah.. haha..

    agak susah sket nak beli online.. sebab kita hanya boleh lihat..tapi xleh mencuba brg yg kita nak tu.. hehe

    ReplyDelete
  4. buat masa ni belum pernah sekali kala beli barang online.. hehe,

    ReplyDelete
  5. xpenah beli secara online sbb sy kurng confident cara urusniaga sebegini..maybe da selesa dgn cara manual.. lg pon sy bkn kaki shopping hehehe

    ReplyDelete
  6. heee . saye suke gak online . tap tu dulu . sebab harge pun lebih kurang dengan kedai . kalau on9 . nak kene plus pos laju lagi . ade bad and good die :) wakakaka .

    ReplyDelete
  7. baru sekali try beli online itupun sbb baca info dr rakan2 blog..hehe..
    alhamdulillah sukses..

    ReplyDelete
  8. sy pernah beli online gak.beli bj, then dia kata free size...tp sy pakai ketat gile mmg ikut badan la...tgk gambar mcm ok je, longgar la juga tp sampai je...tgk2 ketat gile...

    -----------

    singgah blog sy & sy nak share something

    nk ajak awk join giveaway mudah:

    Kalau korang nak menang hadiah RM10 & hadiah misteri dari Maxis korang terjah blog shakiddo.com .Setiap hari sehingga 13 Mei 2012 ni, Shakiddo ada buat giveaway. Sy pun dah menang RM10 dalam Giveaway Hazman VS Food Siri ke-2 !!!!! JOM !

    ReplyDelete
  9. beli barang/baju utk anak je online2 ni....
    utk diri sendiri tak pernah...
    sebab TAKUT TAK MUAT....
    huhuhhu..

    ReplyDelete
  10. Klu beli brg remeh mcm baju ke...oklah kot. Tp klu gadget tu, sy lebih suke g kedai tu sendiri. Huhuhuhu....

    ReplyDelete
  11. Kakak tak pernah lagi beli secara online walau hairclip yg murah tu pun. Masih kolot kerana perasaan takut masih kuat lagi...

    ReplyDelete
  12. pernah juga membeli barangan online (wp baru 2,3 kali he..he.. ).. setakat ni semuanya okey.. waktu beli mmg tawakal aje sbb dah betul2 berminat nak beli..

    ReplyDelete
  13. pernah juga membeli barangan online (wp baru 2,3 kali he..he.. ).. setakat ni semuanya okey.. waktu beli mmg tawakal aje sbb dah betul2 berminat nak beli..

    ReplyDelete
  14. @azi.. itu yang saya paling risau kak... INDAH KHABAR DARI RUPA...

    @Telor Power... sebelum aku beli my ipar punya dress... aku baca komen2 org kat FB DULU... mmg ada gak yang x puas hati... so aku x beli sekali 5.. beli 1 dulu...

    @C.M.A @ CikMoonAdnan... kita memang bayak persamaan... hikhik

    @Hanamiko Sakura@KhaiRin : anies... kalau rasa x yakin n tak bekeperluan... x yah beli pun takpe... cari di kedai dulu...

    @jemarisuri... ni my 1st time beli online... tu pun bukan tuk diri sendiri... hehehe

    @farhanamasdo... tu perkara penting gak... sebelum ni member ada beli tudung online... diabayar mahal coz cas penghantaran... saya plak dapat harga biasa... beli pasar tani jer... hehehe

    ReplyDelete
  15. @Cik FaRiZaM risiko online... INDAH KHABAR DARI RUPA...

    insyaALLAH nanti saya terjah rumah awak...

    @zurayusoff... beli tuk budak takpe... kalau besar boleh pakai tahun depan... hehehe

    @Pok Amai-Amai... saya mmg akn cuba tuk TIDAK beli GADJET ONLINE... bahaya...

    @Kakzakie.. takut untuk sesuatu yang x confirm takpe kak... kat luar depan mata... siap boleh pilih2 lagi bagus rasanya... saya pun kalau nak beli online lagi maybe coz dah cari kat kedai takde...

    @Hanis Azla... tu kelebihan ONLINE... brg yang jauh, yang takde kat kedai... tapi kita nak juga... boleh kita miliki melalui shopping online... yang penting kita yakin barang tu akan sampai...

    ReplyDelete
  16. memang mudah beli secara online nie..tapi ada risiko tak smpai ke,macam2la kan..sy suka beli depan mata terus..senang nak tgk sendiri,pilih saiz ke,kadang apa yang tengok dlm gambar tak sama bila dapat..cerewet sikit..heheh

    ReplyDelete
  17. papa mifz pun tak berapa nak suko beli2 online nih...hanya barang2 tertentu jer beli online...tu pun kene check dulu web tuh trusted ke tak...

    ReplyDelete
  18. sama suka suping kat luar br feel hohohoo

    ReplyDelete
  19. abg minat gak bisnes online ni ..tp x reti nk juai apa hehe

    ReplyDelete
  20. as-salam..
    syieda berani shopping online novel je.. hakhak.. sebabnye xberani amik risiko.. @_@

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. bli jugak online..tapi tak beli baju n suar online..takat tudung..ok la..terutama barang yang dah dikenali ramai..mcm tudung al-humaira..radiusite.chenta qaseh..pasti tak mengecewakan soping tudung kat sane..hehe

    *penah dpt BE jugak?share la pasal BE plak..

    ReplyDelete
  23. Akak pun selalu gak beli on-line..so far tak de masalah laa..cuma ada gak beli baju..tapi terkecik ler plak..hehe..tapi alhamdullillah dpt jual kat kawan ofis yg berminat nak beli.. selamat laa jugak.. :)

    ReplyDelete
  24. heheh... sy sekali jer pernah shopping online... tu pun novel... waktu tu femes dgn cerita lagenda budak setan... sy try cari novel tu kat kedai tp stok belum ada... so trylah cuba online... tu lah kali pertama sy shopping online... utk kali kedua... blm tahu lagi bila hati ni nak terbuka beli online... ;p

    ReplyDelete
  25. akak pun pernah jugak beli secara online..itu pun beli yg murah2 jer...tapi setakat ni ok...

    ReplyDelete
  26. berani tak beli emas online????

    aritu sy nk beli tp tk berani...mmg leh percaya tp tk berani.kalau tk puas hati tkleh pulangkan...better beli di kedai wpon mahal sikit bebanding di online :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik farizam... Emas online... Tak beranilah... X nak ambik risiko... Baik beli dkedai emas terus... ;-)

      Delete
  27. kiwi suka shopping kat kedai..tapi setakat ni pernah je beli on9.Alhamdulillah ok. ^^

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis