dwatyKNY: Ais Krim Goreng???

Friday, August 3, 2012

Ais Krim Goreng???

Assalamualaikum...

bersempena dengan bulan puasa yang mulia ini... aku telah memasang impian (amboi ayat) untuk mencuba resepi2 baru... ewah...

dan percubaan pertama aku (harap bukan yang terakhir)... of course la sama dengan tajuk iaitu... ais krim goreng... hikhikhik... 

ok, sebelum tu, aku nak cecite dulu... fisrt time dengar ais krim goreng... tanpa bertanya @ mencari, aku berimaginasi sendiri... aku angkat kening sebelah... mata keatas... jari dipipi... sambil membayangkan... "ais krim goreng??? ermmm??? macammana erk ais krim kena goreng??? isshhh3 masaklah ais krim tu!!! eh??? masak ker cair???"... maklumlah, aku ni dah la 'slow', malu bertanya plak tu... sehinggalah aku temui jawapannya dari blogger kak ieda melalui entri resepi Roti Goreng beliau... barulah aku tahu "gitu ghupanya ais krim goreng" 

dan berpandukan resepi yang diberi... aku nekad untuk mencuba... jadi atau tidak... bolos saja dinding itu... eh silap... layazzzz...

mula2 aku sediakan bahan2 yang diperlukan dulu iaitu...


Roti Gardenia, ice cream mengikut citarasa aku, 2 cawan yang berlainan saiz sebab aku tak sure cawan mana sesuai, pinggan, sudu, tuperware dan newspaper sebagai alas... hehehe

ini langkah pertama

masa aku letak ais krim atas roti... hati aku dah gundah gulana... kelihatan ice cream nya semakin mencair... aku salah beli ice cream ker??? 
dah terlanjur... hentam sajalah...

langkah kedua

aku letak roti kedua dengan perlahan2 sambil berdoa janganlah ice cream semakin mencair... amin

langkah ke3

aku lakukan dengan penuh berhati2...
aku pilih cawan yang besar untuk membentuk bulatan... dan sudu aku gunakan untuk membuang lebihan2 roti...


tadaaaaaaaa... jadi pun...
tapi, untuk lebih berjaga2... aku check bahagian tepi... 
kot2 lah terdapat kebocoran... 


sebagai permulaan... aku buat 3 ketul dulu... testing maaaa...
dah macam Dorayaki plak aku tengok... 
kalau DOraemon tahu ni, mesti dia minta sebijik... hikhikhik

langkah seterusnya... masukkan dalam peti sejuk... nak bagi roti dan ais krim tu keras... kak ieda letak semalaman... tapi aku letak sepetangan sahaja... sebab, aku rasa tak sedap hati lalu aku pun ambiklah seketul dan terus goreng...

selesai goreng... aku ambik pisau dan belah dua... 
jeng jeng jeng...


VVVVVVVVVVVVVVVVVVV
VVVVVVVVVVVVVVVVVVV
VVVVVVVVVVVVVVVVVVV
VVVVVVVVVVVVVVVVVVV
VVVVVVVVVVVVVVVVVVV
VVVVVVVVVVVVVVVVVVV
VVVVVVVVVVVVVVVVVVV
VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV
VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV
VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV
VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV
VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV
VVVVVVVVVVVVVVVVVVV
VVVVVVVVVVVVVVVVV
VVVVVVVVVVVVVVV
VVVVVVVVVVVVV
VVVVVVVVVVV
VVVVVVVVV
VVVVVVV
VVVVV
VVV
V



tidakkkkkkkkkkkkkkk !!!!
ais krim dah cair !!!!!!!!!!!!!
waaaaaaaaaaaaa


aku tunjuk dekat member rumah... dorg cakap...
"lerrrr.. peti sejuk kita kan tak sesuai untuk letak ais krim!!!!"

choyyyy... 
aku jarang beli ais krim letak dalam peti... manalah aku ambik tau!!!
tu lah... buatla senyap2 lagi... nak surprise konon last2 diri sendiri yang terkezut....
ahhhhh!!!.... makan jer lah... dah buat takkan nak buang...

tapi,
ermmmm sedap juga...

2 ketul lagi aku goreng dan paksa housemate aku tolong makan... dapatlah kritikan membina... not bad... cuma sayang...
ranggup diluar cair didalam...
cettt

percubaan pertama failed angkara peti sejuk...
takpe, gagal sekali bukan bererti gagal selamanya...
 lepas ni aku akan pastikan ia berhasil...
di mana??? di kampunglah... 

hokk allo... setakat ais krim goreng bolehlah ko buat dwaty...
cuba ko buat RENDANG confirm KECUNDANG...
^_^
bye

psssttt : resepi ini boleh diguna pakai, tapi sila pastikan peti sejuk beku anda berfungsi dengan baik terlebih dahulu...selamat berpuasa...

14 comments:

  1. salam perkenalan :)

    ramai yg try resepi ni ye :)

    ReplyDelete
  2. kesian. luar macam dah jadi. tapi dalam pulak cair. haha

    ReplyDelete
  3. Aiskirm tak simpan fridge memang cepatlah cairnya.. kesian dia:(

    Buat ni tak boleh simpan lama dwaty. Dah dekat nak buka barulah goreng. Masa cetak tu simpan dulu dlm fridge, agak-agak lagi 5 minit nak buka baru goreng..

    ReplyDelete
  4. cair pun tak kisah...esok2 cuba lagi..
    nak buat jugak hi..hi..

    ReplyDelete
  5. bukan cair dimulut ni, tapi cair dipinggan. hihi

    ReplyDelete
  6. oklah tu...kene beli peti sejuk baru nmpknye...:-)

    ReplyDelete
  7. tergugat iman abg tenaghari ni :)

    ReplyDelete
  8. baru lah hari ini aku tau camner nak goreng aiskrim..

    ReplyDelete
  9. Akak tak pernah buat aiskrim goreng sebb akak takut dia cair macam waty buat tu.....

    ReplyDelete
  10. dalam mmg cair ke..mcm best je..na try lah..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis