dwatyKNY: spontaneous thursday ~ jangan membazir !!

Thursday, August 9, 2012

spontaneous thursday ~ jangan membazir !!

Assalamualaikum

ALLAH SWT itu Maha Adil... 
diwajibkan semua umat islam berpuasa supaya orang kaya turut merasa apa yang dirasakan oleh orang miskin...


mereka makan mungkin hanya sekali sehari... 
dan ada juga yang terpaksa berlapar ekoran kesempitan hidup...


 tapi, kita yang mampu ni tetap lupa pada mereka... 
kita lupa diluar sana masih ada yang kelaparan...


"sesungguhnya golongan yang membazir adalah saudara-saudara syaitan"(Surah Al-Isra':27)


psssttt : aku pernah menonton sebuah rancangan yang memaparkan kisah budak2 miskin di Filipina, mereka mengutip sisa2 makanan dari tong sampah restoran lalu membawanya pulang untuk dimasak semula oleh sang ibu sebagai hidangan makan tengahari mereka sekeluarga... 

9 comments:

  1. betul tu, selalu ingatkan diri sendiri supaya tak membazir

    ReplyDelete
  2. kite hari2 mkn sedap..mcm mane la keadaan mereka..

    ReplyDelete
  3. kite makanan lebih buang buang je..dorg 24jam puase..

    ReplyDelete
  4. sedihnya dgn soalan dari org2 somalia tu...Allahuakbar...

    insaf...

    ReplyDelete
  5. itulaa pasal kenkadang tgk member2 ni beli makanan.. makan macam bela saka..
    memang laa lapar kan. tapi kena laa beringat.
    kalau nasi satu pinggan penuh tu dah cukup dah rasanya untuk bekal tenaga 1 or 1/2hari kan.
    kalau tak biasa kena laa biasakan.
    untuk kesihatan jugak pun.

    haaa tiba2 terasa nak wat post baru hahaha

    ReplyDelete
  6. betul tu Qamaruls... bulan ramadan tahun ni saya cuba tuk tidak terpengaruh ngan nafsu...

    haaa tiba2 ada idea erk??? hehehe

    ReplyDelete
  7. ade gak aku dengar pasal soalan budak tu.. terus menangis si mufti pas dengar soalan camtu..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis