dwatyKNY: Sunat, Makruh dan Yg Membatalkan Puasa

Monday, August 6, 2012

Sunat, Makruh dan Yg Membatalkan Puasa

salam pagi 17 Ramadan...

wah... cepatnya masa berlalu kan... hari ni dah hari ke 17 kita berpuasa... macam tak percaya minggu depan aku dah balik kampung... tak sabar nak berpuasa dekat SABAH plak... kita ni puasa, puasa juga... tapi, ingat lagi ker perkara2 sunat, makruh dan yang boleh membatalkan puasa yang pernah kita belajar ketika di bangku sekolah dulu... mungkin kita ingat tapi tak semua... dan mungkin juga kita tahu tapi tak pasti... spesis macam aku ni kena 'study' balik sebelum berpuasa espeacially perkara2 yang MAKRUH... selalu aku ragu... so, sebelum terlambat aku nak SHARE dengan korg :-


Perkara-perkara SUNAT puasa:
a)      membanyakkan membaca al-Quran
b)      mandi junub sebelum fajar
c)      melewatkan sahur waktu imsak
d)      berbuka dengan buah tamar dan benda manis
e)      membanyakkan sedekah
f)        solat terawih
g)      segera berbuka bila masuk waktu

 Perkara-perkara MAKRUH puasa
a)      berkumur-kumur dengan keterlaluan
b)      merasa makanan dengan lidah
c)      bercakap perkara-perkara buruk dan keji
d)      memasukkan air yang berlebihan ketika berwuduk
e)      gosok gigi setelah gelincir matahari
f)        mencium isteri
g)      menderma darah



Perkara-perkara yang MEMBATALKAN puasa:
a)      makan dan minum dengan sengaja
b)      mengeluarkan air mani dengan sengaja
c)      haid, nifas dan wiladah(melahirkan anak)
d)      muntah dan memasukkan sesuatu ke dalam rongga dengan sengaja
e)      melakukan persetubuhan
f)        gila walaupun sebentar
g)      murtad
h)      berbuka sebelum yakin masuk waktu Maghrib

Perkara yang TIDAK membatalkan puasa:
a)      Menelan air liur yang bersih dan bagi orang yang selalu berdarah   gusinya adalah dimaafkan.
b)      Bersuntik
c)      Tidur walaupun sepanjang hari
d)      Termasuk debu atau lalat ke dalam rongga
e)      Tertelan air yang dikumur tanpa sengaja

Hari-hari SUNAT puasa:
a)      pada 9 Zulhijjah (hari Arafah)
b)      pada 9 Muharram (hari Tasu’a)
c)      pada 10 Muharram (hari Asyura)
d)      6 hari pada bulan Syawal
e)      Hari Isnin dan Khamis

 Hari-hari diHARAMkan puasa:
a)      Hari Raya Puasa (Aidilfitri) yang pertama (1 Syawal)
b)      Hari Raya Haji (Aidiladha) yang pertama (10 Zullhijjah)
c)      Hari-hari Tasyrik (11, 12 dan 13 Zulhijjah)

       "Puasa adalah Pendinding daripada Kemurkaan ALLAH S.W.T"

psssttt : aku tak tau kenapa hormon 'bad mood' aku tiba2 naik mendadak hanya kerana perkara2 kecil... Astagfirullahulazim... hampir2 terbabas tadi... mujur aku sempat kawal diri sebelum ia naik ke tahap paras bahaya... tak pasal2 boleh makruh@batal puasa aku jika tertinggi nada suara... nampaknya berdiam diri mungkin lebih baik hari ini...

24 comments:

  1. Tq kerna share.......err...diam tu kadang2 lagik bagus.....ahakz

    ReplyDelete
  2. nice sharing dear!

    bersabar k.. dugaan bulan puasa tu..

    ReplyDelete
  3. cepatnya..da 17 ramadhan dah hari ini

    ReplyDelete
  4. info yang sangat berguna...
    tq...

    ReplyDelete
  5. tq share.

    pejam celik pejam celik dah 17 ramadhan. Ya Allah cpt nye masa berlalu ...

    ReplyDelete
  6. Mujur dapat mengawal diri itu dikatakan hikmah berpuasa dapat mengawal nafsu..

    ReplyDelete
  7. akak pun nak cuba berdiam diri jugaklah....tapi mulut ni ringan saja nak bercakap.....

    ReplyDelete
  8. nice info


    mohon share di FB.

    selamat beribadah ya sis dan salam nuzul Quran juga.

    ReplyDelete
  9. tq sharing :)

    eh, next week balik kg ye?.. seronoknya...

    ReplyDelete
  10. thanxs for sharing ..sangat baik for a reminder..kdang2 kita terlupa...apepun,bagusla klau dapat menahan marah..susah tukn..tp takpe..insyaAllah ada gnajarannya..lgpun mengalah tak bermakna kalahkn? :))
    jmput follow kembali :))

    ReplyDelete
  11. Terima kasih utk perkongsian ini. Saling2 mengingati... =)

    ReplyDelete
  12. bila tgh marah, bykkan istighfar ye dear...

    peringatan utk aku jugak tu...

    ReplyDelete
  13. tq sharing dikk
    banyak yg boleh tahu tentang sunnat dan membatalkan nie ;)

    ReplyDelete
  14. laku kan yg wajib..yg makruh toh kalo mampu elak elak le..yg sunat same same la kejar kumpul pahala..tp kalau yg wajib pon xbuat..xpyh le buat yg sunat..:)

    ReplyDelete
  15. sokong apa yg dikata anismelon tuh ...

    ReplyDelete
  16. rasa macam nak sahur kat KL dan berbuka di KK lah! heheheh!

    ReplyDelete
  17. tq. kdg2 kite terlupa..=)

    slmt berpuasa..=)

    ReplyDelete
  18. bgs la tu berkongsi benda2 yg baik...

    ReplyDelete
  19. alhamdulillah kad selamat sampai. mintak maaf tulisan saya tak cantik. cakar ayam sikit. hehe

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis