dwatyKNY: Menawan puncak Gunung Kinabalu - Final

Monday, July 29, 2013

Menawan puncak Gunung Kinabalu - Final

Salam Ramadhan...

Ok... last part... aku pun dah tak sanggup nak cerita... tapi ini part mesti post punya... part yg ditunggu2... adakah aku berjaya sampai di puncak @ terlentang di atas katil rumah rehat Laban Rata???

*******
Sampai sahaja di Laban Rata... kami makan dan solat... 5.30 petang... kami berEnam sepakat untuk melabuhkan tirai... oh ya... ni nak habaq... dekat rumah rehat ni... takde istilah bilik pompuan dengan bilik lelaki asing2... bilik di beri mengikut team.. 1 team 1 bilik... campur lelaki pompuan... maksimum 6 orang coz dalam 1 bilik ada 3 katil 2 tingkat... itu sahaja perabot yang dibekalkan.... ko jangan berangan ada sofa, almari, meja solek tu semua... toilet pun nun jauh di luar sana... share... actually tak lah jauh sangat tapi dengan kaki yang sakit... aku rasa itulah toilet paling jauh aku nak sampai sepanjang hidupku... bilik cukup2 ruang jer dan kami terpaksa solat sorg2... tapi kami tetap bersyukur sekurang2nya ada tempat berteduh... oklah dari kena tidur dalam hutan... tidur pun dalam iman... bertudung... nasib baik budak omputih 2 orang tu memahami... risau jugak kalau yang pompuan tu tidur berbikini... tapi tak mungkinlah dengan suhu tahap beku di tepi gunung nak berbikini kecuali dia adalah spesis reptilia... hihihi

Nak dijadikan cerita... aku tidur tak lena... kaki tak boleh gerak doh... sakit yang amat... bahu lenguh berdenyut2... tengah mengeran kesakitan tu... pling... baru teringat ada bawa minyak urut yang bila disapu dibadan akan rasa pedas dan panas... aku cukup tak suka minyak urut jenis ni... tapi bila keadan dah darurat terpaksa juga aku sapu kat kaki... ajaibnya... kaki aku tak rasa apa2... WHATTT??? Tak rasa apa2??? adakah urat saraf aku dh tak berfungsi??? Tak puas hati aku sapu lagi... letak banyak2 sampai menitik2 atas tilam... kemudian tunggu sekejap... selang beberapa minit tiba2 kaki rasa macam kena pangang... hahaha... ambik ko... panas dan pedas tapi sedap... bahu plak aku bubuh Yoko Yoko... fuhhhh lega dan lena...

Tepat jam 2 pagi... ker 2 subuh???... kami dikejutkan... bersiap sedia untuk next round... seronok sangat bila tak perlu bawa beg... badan rasa ringan... yang tak seronok bila tidak digalakan bawa tongkat... lagi tak best... angin kuat... hidung tersumbat dan kena mendaki dalam keadaan gelap... mujur ada touch light dan kami mendaki beramai2... masa mendaki tulah... aku teringat pesanan mak... jangan tegur apa2... so, aku focus depan dan tengok mana tempat aku nak pijak jer... tak tengok pun kiri kanan... takut jugak kalau ada yang tiba2 nak tumpang melintas... ngeeee

Pesanan guide... mesti sampai puncak sebelum pukul 7 pagi coz 7.30 semua dah kena turun... angin kuat katanya... takut ada yang terbang kot.... dalam hati aku... cettt... apa barang sampai pukul 7... penat2 mendaki last2 setengah jam jer dekat atas puncak tu... tak naklah... dengan berlagak kami lajukan langkah... tak nak kalah... azam mesti sampai sebelum pukul 6 pagi... ternyata kami hanya merancang... Tuhan juga yang menentukan kami sampai lebih awal... sebelum 5.30 pagi!!! yahooo!!! terharunya dapat tengok matahari terbit dari atas puncak gunung yg tertinggi di Asia Tenggara... 

 SubahanaALLAH... ALLAHUAKBAR...

bila ditanya apa perasaan aku dapat menawan Puncak Kinabalu... aku rasa macam nak nanyi lagu tinggi2 Gunung Kinabalu... aku lagi tinggi dari kamu.... hahahahaha

my team... eh??? mana the couple mat salleh??? entahlah... 
yang pasti dorg sampai dulu... al-maklum, kaki panjang...

bila hari semakin cerah... pemandangan juga semakin memukau...

see... Kundasang dapat dilihat dari sini...

 sebenarnya... aku berangan nak buat macm TP... letak duit lama seringgit didepan tanduk gunung kinabalu and then snap pic.. sekali... lupa bawa duit kecik daaaa... duit besar semuaaaa... haha...

perghhhh... 
semangat 1Malaysia dibawa sampai ke atas puncak gunung yang tertinggi di Malaysia... abang kat belakang tu enteprem plak... nak pinjam bendera ler tewwww...

 inlah bukti penting kami telah selamat mendaki sehingga 8KM bersamaan 3929M

Nampak tak orang lalu lalang kat atas tu??? cuba bayangkan macammana dorg nak turun...

ok.. udah2 la tu... masa pun dah suntuk... 
Its time for touch down...

 masa nak turun... aku punyalah terkezut plus terkentut... eh taklah... ternganga jer... yelah, on the way naik gulap gelita... apa yang orang pegang aku ikut pegang... mana yang orang pijak... aku ikut pijak... sekali bila hari dah siang... baruku tahu begini rupanya jalan yang aku naik tadi... 
punya cerun!!!

patutlah adik aku berkali2 pesan sila hati2... pegang tali kuat2... coz., sekali jatuh belum tentu dijumpa... 

tak sia2 aku beli kasut baru... tapak kasut yang mencengkam banyak membantu..

 serius gue cakap sama lu... turun lagi mencabar uuuuu...

seperti biasa... kami berdua tertinggal dibelakang sebab banyak duduk... 

kat sini pun ada check point tau... nak naik kena sign-in... nak turun wajib sign-out... tidak dibenarkan ikut jalan shortcut... ko bukan guide boleh main lompat2...

sampai sahaja di Laban Rata sekitar jam 9.30 pagi... sekali lagi Guide beri pesanan ringkas MESTI CHECK OUT SEBELUM JAM 10... LEWAT KELUAR AKAN DICHARGE RM100... oleh kerana kami berdua yang paling lewat sampai... maka kelam kabutlah kami mengemas... 

punya merana aku nak melangkah turun... sempat lagi berfikir... nak langkah kanan ke langkah kiri... last2 tongkat melangkah dulu... hahahaha

 Guide yang sentiasa berada belakang memberi kata2 semangat sehingga ke titisan peluh yang terakhir...


Akhirnya selamat turun dengan jaya dan bergaya... good news... team kami antara yang terawal turun... kalau tak silap... kami team ke-3 sampai dalam pukul 3 lebih di Kinabalu Park... tanpa membuang masa kami terus ke kaunter untuk menuntut STBM @ Sijil Telah Berjaya Mendaki sebelum adik aku datang kutip kami bawa balik KK... 

ok selesai sudah story mory Gunung Kinabalu... InsyaAllah... panjang umur... Boleh naik lagi... ye ker??? macam tak jer... hahahaha

Menawan Puncak Kinabalu PART 2 [terdelete :'( ]

psssttt : sedihnya.... part 2 terdelete kat HP....

10 comments:

  1. Replies
    1. Yeah... Alhamdulillah.... kenangan tak akan ku lupa...

      Delete
  2. best nyerrrrr... sy nk ke sabah hjg thn ni tp diorg nasihatkan x sesuai utk climbing ime tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anis dah beli tiket kapal ker??? Dah beli belasah jer la... hihihi

      Delete
  3. bestnya dia...saya kaki gunung kinabalu pun xpenah jejak lg..huhuu

    ReplyDelete
  4. Salam rindu waty..

    Tahniah dari akak...berjaya jugak ye wpun sakit kaki...agak2 waty, akak ni boleh ke mendaki Gunung Kinabalu tu?....he..he..

    ReplyDelete
  5. kinabalu...
    sudah lama aku impikan untuk mendaki ke sana
    hingga kini masih tak punya kesempatan.
    menarik ya pemandangan di sana.kagum!

    ReplyDelete
  6. Sampai puncak tu.. 3 perkataan je dapat gua ucap pada lu..

    "power-power-power"

    P/s: mana gambar mat Salleh tu? Bhehehehehe~

    gua x larat nak panjat GK cam lu. Respek lah!

    ReplyDelete
  7. wow bestnya.....adventure tu...
    ermm...saya tak mampu kot nak panjat2 semua tu...

    ReplyDelete
  8. sonokjnyer.. ader pengalaman yg org lain xde.. :D

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis