dwatyKNY: Senarai Keperluan ketika mendaki Gunung Kinabalu...

Saturday, February 8, 2014

Senarai Keperluan ketika mendaki Gunung Kinabalu...

Assalamualaikum wbt...

Entri pertama tahun 2014 aku sajikan dengan persiapan/senarai keperluan penting ketika mendaki Gunung Kinabalu yang dah hampir setahun aku daki... sepatutnya entri ini dipost tahun lalu... tapi ekoran kemalasan melampau yang melanda diriku... maka, entri ini sekadar menjadi penghuni draft untuk tempoh yang agak lama....hihihi

Sebelum aku share senarai keperluan yang aku bawa masa mendaki...  aku just nak bagitau yang aku ni sebenarnya spesis manusia yang kurang aktif... sejak dari bangku sekolah lagi... aku memang tak minat sukan-sukan ni semua... bagi aku memenatkan... tu yang mudah sangat jatuh sakit... antibodi tak kuat... tapi kalau bab jalan-jalan... aku suka.. suka sanggaatttt.... hahaha... bawalah sampai hujung dunia sekali pun insyaALLAH aku akan ikut... dengan syarat cukup bajet... tapi kalau ajak aku bersukan... sekali dua aku ikut... masuk kali ketiga aku dah standby dah alasan-alasan yang munasabah berkonkrit... kekeke

Dalam tak minat bersukan tu... boleh pulak pergi mendaki???... hah... yang ini kes lain sikit... aku join mendaki sebab rasa tercabar... boleh kata macam tu??? plus aku suka melihat keindahan cipataan YANG MAHA ESA...  so, masa nak mendaki tu aku cabar diri sendiri... kira paksa dirilah... kalau tak buat macam tu... sampai bila pun aku tak sampai kat atas tu... malu wei... orang sabah tak naik lagi Gunung kinabalu... mana aku nak letak muka...

Berjaya atau tidak aku sampai puncak, aku dah share sebelum ni pengalaman mendaki yang akan jadi kenangan sampai mati....

Menawan Puncak Kinabalu PART 2 [terdelete :'( ]

Ok jom ke senarai keperluan yang aku bawa ketika mendaki...



1) PAKAIAN
Tak perlu bawa banyak pakaian... berat nak angkat... kalau nak bawa banyak juga... silakan... tapi silalah bawa banyak-banyak duit sekali... boleh bayar kat guide yang tolong angkatkan kalau penat... memula aku memang nak bawa banyak baju serupa nak gi melancong... sekali kena tegur adik aku... dia siap bertaruh lagi... yang aku takkan pakai semua baju yang aku bawa tu... so, sebelum dia menang... aku mengalah dulu...aku keluarkan semula baju dari beg.. reject mana yang tak berkenaan.... akhirnya tinggallah  2 helai tshirt... seluar slack sehelai... pakaian dalam... baju sejuk(yang tebal)... selendang satu dan tudung malas satu... dengan pakaian ini jugalah kami gunakan untuk solat...

2) SARUNG TANGAN...
WAJIB bawa... kalau rasa diri reptilia so tak perlulah bawa... hahaha... kegunaan sarung tangan  adalah selain daripada melindungi tangan dari cuaca sejuk melampau... ia juga berfungi melindungi  tangan dari tercalar ketika menarik tali semasa mendaki... sarung tangan jenis kalis air sangat digalakkan... boleh dibeli di kedai DAISO dengan harga yang murah... nak lagi murah... just pinjam...

3) TONGKAT
Ini benda paling penting... kalau dia takde... aku tak tau macamna nak melangkah... entah-entah dah kena angkat guide... hahaha... tongkat ni kira penyelamatlah... kaki ke tiga aku... cuma tak digalakkan bawa masa nak mendaki dari Laban Rata ke Puncak Gunung... kalau aku bawa juga mungkin akan menyusahkan coz kami banyak bermain dengan tali... dah pegang tali macamana nak pegang tongkat... takkan kepit kat paha plak... hihihi... kegunaannya sangat berguna masa dah nak turun... juga boleh dibeli dikedai DAISO 1Borneo...

4) KASUT...
Tapak kasut memainkan peranan penting... aku ada banyak kasut sukan... memula aku nak pakai jer kasut futsal... tapi atas nasihat my team beli kasut khas untuk mendaki... so aku pun carilah dekat shopping kompleks... bila dah jumpa... bapak mahal kasut tu... bukannya aku nak mendaki selalu kena beli yang mahal-mahal... so aku tukar pikiran... beli kasut jogging biasa jer... janji tapak kasutnya kuat... kebetulan jusco ada sales... aku carilah kasut yang tapak kasut yang ku kira 10 tahun juga baru haus tapaknya... hihihi... dah pakai kasut... jangan lupa bawa stokit tebal... bawa lebih pun takpe...

5) HEAD-LAMP...
sila bawa touch light jenis ikat kat kepala atau nama saintifiknya head-lamp... coz ketika mendaki... tangan kita akan busy... terutama ketika mendaki waktu subuh menuju puncak... waktu gelap...  so, jangan susahkan tangan untuk pegang touch light...letak kat kepala kan senang... tangan boleh pegang benda lain... erk???? pegang apa??? pegang talilah... hahaha

6) COKLAT
apa barang bawa coklat??? itulah soalan aku bila disuruh bawa coklat... dari bawa coklat... baik aku bawa bekal masakan mak... banyak cantik nak bawa bekal... tengok dek pendaki lain... tak ker rasa bersalah melantak sorg2... so,. coklat adalah makan terbaik sebagai pengalas perut ketika mendaki... dan ternyata berkesan... aku tak tahu khasiat coklat dan kepentingannya coz aku tak suka sangat makan coklat... tapi ia sangat berguna ketika mendaki... salah satu tips mendaki supaya kekal bertenaga... makanlah coklat... takde coklat, bawalah makanan ringan yang lain janji ada yang boleh dimakan coz orang yang mendaki ketika lapar boleh hilang arah tau... dikhuatiri akan sesat... kekeke

7) YOKO YOKO
yoko yoko akan diperlukan ketika berehat di rumah rehat... masa ni lah badan akan rasa lenguh... sakit pingganglah... kaki tercabutlah... ubatnya... gunalah yoko yoko... tapi aku bawa sekali dengan minyak urut panas yang pedas tu... terbaekkkk...

8) PENADOL
sebenarnya... aku pun baru tau... ramai yang makan penadol ketika nak mendaki dari Laban Rata ke atas puncak Gunung Kinabalu walaupun masa tu kepala tak sakit... fungsi penadol ni just nak bagi badan kuat sikit... kalau tak makan pun takpe... tapi aku terpaksa makan coz badan aku lemah sangat masa tu... dengan tak cukup tidur lagi...

9) BAJU HUJAN
paling tak best mendaki jika hujan... tapi nak buat macamana kalau Allah dah nak turunkan hujan... thats why kena standby baju hujan... beli yang murah jer... kat DAISO pun ada...

MENCARI PENDAPATAN SAMPINGAN???
BUAT KERJA OFFICE DARI RUMAH???
jawapannya >>> KLIK SINI

pssstttt : ini persiapan buat mereka yang baru pertama kali nak mendaki... bagi mereka yang plan mendaki kali kedua, ketiga dan seterusnya... dah tak perlu kot... naik sehelai sepingan pun boleh..... hehehe

20 comments:

  1. lps ni, buleh daki gunung len. wat koleksi kenangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satakat ni baru naik broga n kinabalu... gunung lain... entahla... hihi

      Delete
  2. Dwaty, sy tingin nk pnjt..next time ajk la sy...bln brape yg sesuai utk mendaki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awal2 tahun macm ni sesuai naik... sy naik bulan mac tahun lalu... hujung tahun tak digalakkan coz musim hujan... ajaklah kengkawan... nak tunggu sy entah bila lg... penatnya masih terasa... hahahaha

      Delete
  3. saya pun pernah tangkap gambar di tempat yang sama macam tahun 2009 dulu!

    sama la. xsuke jugak bersukan. hihi. tapi bab travelling memang lagu bak ang~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Travelling tu kita kira bersukan jugalah...hihi

      Delete
  4. Cayalah! kalau KN mesti pitam dulu! hehe... Anyways, info yang sangat berguna kot tetiba rasa nak hiking kat mana2 nanti...

    ReplyDelete
  5. best best best! saya dok gi KK tapi gunungnye belum naik lagi. kene naik jugak sebab geram tengok gambo orang lain view cantik cantik.

    ReplyDelete
  6. macam mau pegi bertempur pun ada!

    ReplyDelete
  7. Kita daki lagi pas 2 tahun dari sekarang ye? hihihihi....

    ReplyDelete
  8. Menarik...teringin nak daki tapi x sure mampu ke...and xde geng. Mampu google je la kot2 manatau

    ReplyDelete
  9. Wowww...kalau nak pegi gunung KK boleh refer sini je lah semua info peralatan dh ada..tpi entah bila lah leh naik gunung KK ni

    ReplyDelete
  10. Replies
    1. Tak bawa pun xpa coz setiap team akan ada sorg guide... dorg akan tunjuk jalan dn biasanya berada di belakang ahli yg terakhir...

      Delete
  11. tandas mcm mana..ad kemudahan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tandas ada dekat laban rata... iaitu rumah rehat di sana... http://dwaty85.blogspot.com/2013/07/menawan-puncak-gunung-kinabalu-final.html?m=1

      Delete
  12. kalau stamina so and so je tp preparation dah settle digalakan pergi ke tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Actually... sy pun stamina so2 jer... semangat yang kena kuat... takpa... kalau dh prepare semua... pergi jer... cuba dulu... berjaya sampai atau tidak... tak jadi masalah... ramai jer yg tak sampai... sebab tu semgat penting... cuma nak kongsi... sekiranya kita berjaya sampai puncak... rasa hilang semua penat... :)

      Delete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis