dwatyKNY: PETUA rambut gugur...

Wednesday, March 26, 2014

PETUA rambut gugur...

Assalamualaikum wbt...

Aku punya masalah rambut... rambut gugur... aku tak pasti sejak bila... yang pasti, kini semakin kritikal... pelbagai penjelasan yang aku terima ekoran permasalahan ni... ada yang cakap makanan punya pasal... ada yang cakap shampoo punya kerja... tapi bila dicampur aduk aku simpulkan... sendiri punya salahlah... nak salahkan benda lain plak... sendiri yang tak reti jaga rambut... huhuhu.... bengang???... yup!!! aku dah bengang tahap gaban dah ni... benganglah bila melihat rambut dimerata2... atas lantai... bawah katil... dalam bantal... stress sangatttt!!!!.... huh...bertambah gugurlah rambut macam ni... asyikkkk stresssss

dulu masa aku kecik2... aku punyalah berbangga dengan rambut yang aku miliki... masa tu aku tak pakai tudung lagi... yelah budak tak cukup baligh... hihihi... rambut plak panjang mengurai... kadang tu ada yang volunteer nak fesyenkan...tapi aku paling suka ikat tocang dari atas... dan tiap kali tu jugalah... rambut aku akan dipuji lebat hitam pekat melekat... bangga siot... bangganya serupa nak berlari2 anak sambil melibas2kan rambut.... hihi...

Namun bila semakin berusia... rambut aku juga semakin berguguran... gugurnya seiring dengan waktu... ketebalannya sudah tidak ketara... buktinya kepala terasa ringan... mujur rambutku jenis cepat tumbuh walaupun mudah gugur... aku fobia nak buat aksi 'guna jari pun boleh' kerana hasilnya... helaian rambut pasti terselit dicelahan jari... kalau pakai sikat??? Tak terbilang jumlah... sampai aku pernah terpikir... kalau rambut gugur ini dikumpul dah boleh jadi sepasang rambut palsu....

Dah macam2 cara aku guna termasuklah... sapu minyak kelapa... minyak zaitun... perah limau nipis pastu sapu kat rambut sambil urut2 manja... tetap juga tidak berkesan... sampai aku dah tak tau nak buat apa dan hanya mampu nyanyi lagu "kalau aku kaya... aku dah pergi Yu nam care"...hehehe

Masalahnya nak tunggu kaya entah bila... so, sementara menunggu tu, baik aku godek2 goggle petua rambut gugur... ada banyak petua... tapi aku tertarik dengan satu laman web yang mempromosikan produk rambut gugur... macam2 produk yang dijual tapi yang menarik perhatianku adalah tips penjagaan rambut yang diberikan secara percuma melalui emel... rupanya... bukan sahaja luaran... dalaman juga penting dalam penjagaan rambut... meh baca petua yang dorg emel kat aku...


Tips RambutGugur.com 

  • Mulakan dengan mengambil pil multivitamin dan multimineral yang baik! Jika Dwaty mengalami keguguran rambut yang kritikal, ia menunjukkan bahawa Dwaty kekurangan nutrient penting dalam tubuh Dwaty. Untuk menangani isu tersebut, amalkan diet pemakanan yang seimbang serta mulakan mengambil multivitamins dan multiminerals untuk menampung kekurangan nutrient di dalam badan dengan cepat sekaligus menghalang keguguran rambut. 
  • Dwaty boleh membelinya daripada mana-mana kedai pharmacy. Hanya perlu minta pada mereka pil multivitamins-multimineral yang senang meresap pada tubuh orang dewasa. Sebaiknya ambil pil yang kandungannya 100% bahan semulajadi dan halal. Ideanya adalah apabila badan Dwaty mendapat zat nutrient yang sepatutnya, ia akan dapat berfungsi dengan sempurna dan menghalang keguguran rambut berlaku.
  • Minum sekurang-kurang nya 10 hingga 14 cawan air setiap hari adalah satu lagi kaedah yang sangat baik untuk mencegah keguguran rambut. Air dapat bantu membuang toxin dalam badan. Toxin-toxin ini mungkin menjadi penyebab utama kepada masalah rambut gugur. Minum air masak atau sekurang-kurangnya air tapis yang tidak mengandungi klorin dan bendasing-bendasing yang tidak sepatutnya untuk mendapatkan rambut yang subur.
  • Berhenti minum minuman berkafein. Kafein merupakan bahan yang diuretic, yang mana ia mengakibatkan seseorang itu membuang air kecil lebih daripada air yang diminum menyebabkan dehydration berlaku. Apabila dehydration berlaku, akar rambut akan menjadi kering dan perkara ini adalah salah satu punca utama masalah keguguran rambut berlaku.
  • Gantikan minuman kopi harian Dwaty dengan pengambilan jus buah-buahan, susu, atau apa-apa minuman yang tidak berkafein untuk rambut yang lebih sihat dan bersinar.
  • Pastikan tidur 7 hingga 8 jam setiap malam! Tidur yang cukup setiap malam adalah asas kepada kesihatan yang sempurna yang merangkumi  rambut Dwaty juga. Tidur adalah masa untuk badan "regenerate" dan "recover" daripada seharian bekerja, membuang toxin yang diserap, dimakan dan juga diminum. Tidur yang nyenyak membantu Dwaty mendapat tubuh yang sihat dan sempurna, dan juga mengawal keguguran rambut.
  • Kebanyakan orang jarang ambil kisah tentang jenis shampoo yang mereka pakai. Pemilihan shampoo ini amatlah penting kerana jika tersalah pilih, rambut akan jadi kering dan keguguran akan terus berlaku! Sentiasa gunakan produk penjagaan rambut yang baik dan bukan shampoo wangi sebarangan. Tambahkan produk penjagaan rambut yang istimewa dalam rutin harian dan Dwaty akan rasa "natural" selepas menggunakan beberapa hari. Menggunakan produk penjagaan rambut yang khas dan bagus adalah satu langkah penting untuk menghalang keguguran rambut. Jadi buat lah pilihan yang tepat ya!
  • Kerapkan memotong atau "trim" kan rambut yang rosak dan hujung rambut bercabang kerana ia boleh mengganggu proses pertumbuhan rambut dan dan mengakibatkan rambut menjadi rapuh.
  • Pastikan rambut dan kepala bersih sentiasa. Ia akan membantu rambut tumbuh dengan lebih cepat. Kotoran minyak boleh menutup pori2 tempat dimana rambut tumbuh dan mengakibatkan kesukaran untuk rambut baru tumbuh. Bagaimanapun, tidak digalakkan untuk syampu rambut menggunakan produk yang mengandungi bahan kimia. Ia boleh mengakibatkan kekeringan dan kerosakan rambut untuk jangka masa panjang. Sebaliknya, digalakkan untuk menggunakan produk syampu berasaskan Herba. Boleh didapati di website kami iaitu www.rambutgugur.com
  • Gunakan air suam untuk membasuh rambut. Jangan gunakan air yang terlalu panas atau terlalu sejuk kerana boleh mengakibatkan rambut menjadi rapuh.
  • Jangan sikat, pulas, tarik atau kasar pada rambut dalam apa jua cara sejurus selepas membasuh rambut atau ketika rambut sedang basah. Akar rambut adalah lemah dan berpotensi untuk  rosak ketika basah.
  • Rawatan kimia seperti membuat Relaxing Rambut ternyata akan membuatkan rambut kerinting nampak lebih panjang dan lurus, tetapi ia juga akan serta merta melambatkan pertumbuhan rambut. Selain itu, Elakkan menggunakan produk styling rambut yang panas seperti iron rambut, hair-dryers, dan alatan rambut yang menghasilkan haba. Ia akan merosakkan rambut. Pastikan hair-dryer Dwaty disetkan pada suhu yang rendah. Bagaimana pula untuk memelihara rambut daripada kerosakan yang berpunca daripada haba? Gunakan lotion protein sebelum menggunakan hair-dryer tersebut. Boleh juga gunakan krim mutiara yang boleh didapati melalui website kami. Klik di sini.
  • Kaedahnya mudah sahaja, letak kedua belah tangan di atas kepala dan gerakkan jari-jari anda secara perlahan dalam arah seperti bulatan. Mengurut kepala dapat membuatkan kulit kepala anda berasa hangat dan lega - ia menunjukkan peredaran darah berlaku pada bahagian atas kepala yang akan membantu pertumbuhan rambut baru. Sebaiknya, apabila melakukan urutan, tambahkan "baja" pada jari-jari anda supaya ia dapat membekalkan nutrient yang diperlukan oleh akar rambut. Jadi, disamping nutrient daripada makanan yang kita makan, kita bekalkan juga nutrient terus ke akarnya untuk lebih cepat dan mudah diserap.
  • Tahukan Dwaty bahawa protein menguatkan akar rambut dan mengawal keguguran rambut? Makan makanan berprotein tinggi seperti yang ada pada daging, ikan, telur, avocado,  kekacang, dan juga sebaiknya tambahkan supplement protein ke dalam minuman anda.
  • Asid folic pula adalah sangat baik untuk kesihatan dan pertumbuhan rambut. Masukkan makanan yang tinggi kandungan asid folic di dalam diet pemakanan anda. Contoh makanan yang mengandungi kandungan asid folic yang tinggi adalah seperti kacang soya, sayuran hijau, dan juga karot.  


Psssttt : TAKZIAH buat semua keluarga penumpang dan anak2 kapal MH370... Semoga mereka tabah, redha dan percaya bila tiba masanya nanti ALLAH SWT akan tunjukkan kebenarannya... InsyaALLAH... Kita doakan juga keselamatan PARA PENYELAMAT yang sanggup bertarung nyawa dalam misi mencari... semoga dipermudahkan oleh ALLAH SWT. Amin...

11 comments:

  1. Salam Waty....:)
    TQ sudi share petua ni....

    ReplyDelete
  2. Kakak pun sama. Kalau panjang lebih bahu sikit aje rambut mudah gugur. Risau kan.. nak buat tips tu banyak sangat memang tak terbuat kalau kakak ni Dwaty..

    ReplyDelete
  3. alamak rambut akak Jm pun alami masalah yg sama so boleh la folow petua ni tp ada tu. No wonder lah rambut gugur nk minum air 1 botol mineral kecik tu pun x habis huhuhuh perlu didiplin lah lepas ni

    ReplyDelete
  4. Salam

    Saya ada produk mengatasi keguguran rambut yang terbaik kerana

    1. Produk keluaran tempatan berasaskan herba (tanpa bau herba)
    2. Diiktiraf HALAL dan duanugerahkan sijil Good Manufacturing Product (GMP)
    3. Mempunyai pusat rawatan sendiri di Puchong Utama (sebarang masalah boleh merujuk terus dengan kami)
    4. Harga rawatan dan produk yang sangat munasabah (bawah RM1000 untuk keseluruhan 10 sesi)
    5. Kami hantar terus ke rumah anda (pos)
    6. Testimonial pengguna yang berjaya
    7. Hadiah misteri (sila nyatakan anda mendapat info ini dari blog ini)

    Fifee
    0177020178
    whatsapp 0167450303

    ReplyDelete
  5. Salam, Jom pegi bandung 289rm per person for 4day 3 night (included buffet breakfast, hotel and transport)

    Tentative Program Day1
    *Tiba di Bandung (please confirmed your arrival time)
    *Pasar Baru trade center
    *Lunch & Check in Hotel
    *Toko Tiga (Branded Jeans)
    *aria jeans
    *depasion factory outlet kain potong
    *Factory Outlet At Jalan Riau
    (Heritage,Cascades,The Summit, For Men,The Stamp,Terminal Tas, dan The Secret )

    Day2
    *Gunung Tangkuban Parahu
    *Ciater Hot Spring
    *floating market lembang
    *Kebun Strawberry and tea park
    *lunch at kampung daun
    *Membeli-belah di Rumah Mode &
    Cihampelas Jeans Centre / ciwalk shopping mall
    *Jalan Dago (Grande, Episode, Edward
    Forrer, gossip,level, etc)

    Day3
    *kawah putih crater/trans studio indoor themes park
    *rumah kain sulam taman kopo /rumah kain sulam & telekung pesona
    *cibaduyut-shoes and jacket leather original
    *factory outlet area riau street,the secret,heritage,oases, etc

    Day4
    *check out hotel
    *Oleh-oleh Bandung (cake Lapis, Brownies, Kartika Sari and Amanda)
    *paris van java shopping mall
    *Airport transfer

    Term and condition
    *included transportation for 4day3night type
    kereta 7seater all included
    *included hoyel
    *include free buffet breakfast
    *rate is not included entrance fee
    *Tentative bersifat Free & Easy, program
    boleh diubah mengikut keadaan semasa
    *rate 6 pax~289rm per person
    *rate 4 pax~307rm per person
    *rate 2 pax~439rm per person
    *not included lunch and dinner
    *not included ticket flight and airport tax
    *we dont need deposit~all payment at last day in bandung
    *for fast response whatapps +62 85322230787

    Wbsite : www.trans459bandung.com

    E-mail :trans459bandung@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Salam, Jom pegi bandung 289rm per person for 4day 3 night (included buffet breakfast, hotel and transport)

    Tentative Program Day1
    *Tiba di Bandung (please confirmed your arrival time)
    *Pasar Baru trade center
    *Lunch & Check in Hotel
    *Toko Tiga (Branded Jeans)
    *aria jeans
    *depasion factory outlet kain potong
    *Factory Outlet At Jalan Riau
    (Heritage,Cascades,The Summit, For Men,The Stamp,Terminal Tas, dan The Secret )

    Day2
    *Gunung Tangkuban Parahu
    *Ciater Hot Spring
    *floating market lembang
    *Kebun Strawberry and tea park
    *lunch at kampung daun
    *Membeli-belah di Rumah Mode &
    Cihampelas Jeans Centre / ciwalk shopping mall
    *Jalan Dago (Grande, Episode, Edward
    Forrer, gossip,level, etc)

    Day3
    *kawah putih crater/trans studio indoor themes park
    *rumah kain sulam taman kopo /rumah kain sulam & telekung pesona
    *cibaduyut-shoes and jacket leather original
    *factory outlet area riau street,the secret,heritage,oases, etc

    Day4
    *check out hotel
    *Oleh-oleh Bandung (cake Lapis, Brownies, Kartika Sari and Amanda)
    *paris van java shopping mall
    *Airport transfer

    Term and condition
    *included transportation for 4day3night type
    kereta 7seater all included
    *included hoyel
    *include free buffet breakfast
    *rate is not included entrance fee
    *Tentative bersifat Free & Easy, program
    boleh diubah mengikut keadaan semasa
    *rate 6 pax~289rm per person
    *rate 4 pax~307rm per person
    *rate 2 pax~439rm per person
    *not included lunch and dinner
    *not included ticket flight and airport tax
    *we dont need deposit~all payment at last day in bandung
    *for fast response whatapps +62 85322230787

    Wbsite : www.trans459bandung.com

    E-mail :trans459bandung@gmail.com

    ReplyDelete
  7. MURAH..MURAH..MURAH
    Family Package Murah..
    Jakarta - Bandung jimat
    Jom shoping..
    Jom visit volcano..
    Jom visit Jakarta..

    ⌚👔👕👖👗👟👒💰👡

    ● 4 Pax 398RM/pax
    ● 5 Pax 360RM/pax
    ● 6 Pax 328RM/pax
    ● 7 Pax 310RM/Pax

    Pilih suka suka untuk hotel :
    ● Tebu hotel 3*
    ● Fabu hotel 3*
    ● Neo hotel 3*
    ● D'Best hotel pasar baru 3*
    ● Fave Hotel braga 3*
    ● Kembang hotel 3*
    And many more ...

    Package included
    🔹Kereta baru 7 seater
    🔹Supir,
    🔹Highway ticket,
    🔹Petrol,
    🔹Parking,
    🔹makan supir 1x
    🔹Breakfast from hotel
    🔹Daily mineral water
    🔹Airport transfer

    Jooom booking sekarang juga...!!!
    Harga bole compare dengan travel lain ...!!!
    💄👞👟👑👒🎩👖👕👗

    More detail you can contact us at :
    Primera Trans Bandung
    Whatsapp : +6285318490001
    Gmail : primeratrans@gmail.com
    Path : Primera trans
    Facebook : Primera Trans Bandung

    Happy holiday all🎶🎵📍📍🎉

    ReplyDelete
  8. Salam Satu MALAYSIA OULLLS

    pakej BAJET CIPUT BANDUNG (hotel,buffe breakfast and transport). Murahnya sampai mata lebam shock nye.

    butiran perjalanan
    Day 1
    > airport bandung or train station bandung
    >Pasar Baru
    >lunch at kedai makan kemangi try special menu *ayam bakar jerebu
    >Toko Tiga (Branded Jeans)
    >depasion factory outlet kain potong
    >rumah kain dan telekung
    >Factory Outlet At Jalan Riau and Jalan dago
    >dinner at restaurant padang *sederhana

    Day 2
    >Gunung Tangkuban Parahu Crater
    >floating market Lembang, deranch, taman bunga begonia, pelangi waterfall, the lodge of maribaya, grafika cikole Lembang
    >lunch at DSDL Restaurant try special menu *ayam nyumpet
    >Strawberry and tea park
    >Membeli-belah di Rumah Mode & Cihampelas Jeans Centre & factory outlet
    >dinner at iga bakar mas giri try special menu *iga bakar (ribs) penyet


    day 3
    >kawah putih crater or trans studio bandung (pilih salah satu jer)
    >lunch at saung andir restaurant try makan menu kampung *ayam goreng brengsek
    >cibaduyut street area barangan kulit
    >masjid agung bandung, alun2 area and braga area
    >paris van java shopping mall
    >dinner at BML try the original bakso at bandung

    Day4
    >check out hotel bandung
    > Oleh-2 Bandung (cake Lapis, Brownies Amanda, dan Kartika Sari)
    >Airport transfer


    *rate per person :
    RM390 per person if 2 person
    RM325 per person if 3 person
    RM280 per person if 4 person
    RM245 per person if 5 person
    RM230 per person if 6 person
    RM220 pdr person if 7 person

    *rate included
    ~transportation type kereta is toyota avanza or Luxio included = petrol,parking,pemandu,kereta dan high way tiket.
    ~1 room dimuat 2 person semasa 4d3n
    ~buffet breakfast

    *rate is not included
    ~lunch and dinner
    ~entrance fee per kereta and entrance fee per person at tempat lawatan

    *no hidends charge

    kenapa ANDA harus harus order dengan saya???

    ✔Berpengalaman luas di dalam bidang pelancongan Bandung
    ✔Perkhidmatan ; layanan yang PANTAS, MESRA, AMANAH, & JUJUR
    ✔BERUSAHA bersungguh-sungguh kepada anda SERVICES ORIENTED
    ✔Pelanggan mesti BERPUAS HATI & GEMBIRA
    ✔Pelanggan akan menjadi KAWAN kepada saya


    TEMPAHAN
    MAS FATURRAHMAN
    LAJU2 PM
    WHATSAPP / CALL / TEXT / LINE

    +62 8956 0220 4291
    +62 8956 0220 4291
    +62 8956 0220 4291

    email & fb
    omegajayatour@gmail.com

    tanya shj pun xapa, survey2 dahulu..xsalah pun.. tk mau malu2 yer

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

ShareThis